Skip to main content

Agreement 008/2022

CONVENI ENTRE L'INSTITUT D'ESTADÍSTICA DE CATALUNYA I EL CENTRE D'ESTUDIS DEMOGRÀFICS PER A L'ELABORACIÓ DE LES PROJECCIONS DE POBLACIÓ ACTIVA I LES PROJECCIONS DE POBLACIÓ MUNICIPALS

REUNITS

D'una banda, l'Institut d'Estadística de Catalunya (d'ara endavant, Idescat), organisme autònom administratiu del Departament d'Economia i Hisenda de la Generalitat de Catalunya, amb CIF Q5850015H, representat pel senyor Francesc Xavier Cuadras Morató, director de l'Idescat, nomenat pel Decret 120/2019, de 28 de maig, i en virtut de les facultats que li són atorgades per l'article 7 del Decret 24/2014, de 25 de febrer, d'organització i funcionament de l'Institut d'Estadística de Catalunya, amb seu social a Barcelona, a la Via Laietana, 58.

De l'altra, el Centre d'Estudis Demogràfics (en endavant, CED), amb CIF Q5855973C i domiciliat a l'Edifici E2, Campus de la Universitat Autònoma de Barcelona (08193 Bellaterra), representat pel seu director, senyor Albert Esteve Palós, segons les facultats que li atribueix l'article 6.2 dels Estatuts del Consorci, aprovats pel Decret 207/1985, de 5 de juliol.

MANIFESTEN

Que l'Idescat és un organisme autònom de caràcter administratiu, adscrit al Departament d'Economia i Hisenda, amb personalitat jurídica pròpia, autonomia administrativa i financera i amb plena capacitat d'obrar per al compliment de les seves finalitats, d'acord amb la Llei 23/1998, de 30 de desembre, d'estadística de Catalunya.

Que l'Idescat, de conformitat amb les funcions que li atribueix l'article 10 h) de l'esmentada Llei 23/1998, de 30 de desembre, d'estadística de Catalunya i l'article 2 del Decret 24/2014, de 25 de febrer, d'organització i funcionament de l'Institut d'Estadística de Catalunya, té interès a col·laborar amb el CED amb actuacions de recerca i d'aprofitament de dades de població i amb actuacions de formació estadística en matèria demogràfica.

Que el CED, consorci constituït per la Generalitat de Catalunya i la Universitat Autònoma de Barcelona des de l'any 1985, és una entitat jurídica pròpia especialitzada, entre d'altres, en la recerca i la docència en matèria de demografia, finalitats que li confereix l'article 1.1 dels Estatuts del Consorci, aprovats pel Decret 207/1985, de 5 de juliol, i que considera d'interès poder disposar d'un fons comú de dades demogràfiques de Catalunya, amb el desplegament i detall dels diferents àmbits territorials.

Ambdues institucions consideren convenient per al compliment de les seves finalitats, actualitzar les projeccions de població per a tenir en compte l'impacte de la covid-19 i fer una nova edició de les projeccions de població.

I, posades d'acord ambdues parts per actuar conjuntament, estableixen el present conveni subjecte a les següents

CLÀUSULES

PRIMERA. Objecte del conveni

L'objecte del conveni és establir els acords tècnics i pressupostaris entre l'Idescat i el CED per tal d'elaborar les Projeccions de població activa (base 2021) i les Projeccions de població municipals (base 2021) segons les hipòtesis i criteris indicats per l'Idescat. Les Projeccions de població activa (base 2021) amb el codi PAAE 01 08 05 i les Projeccions de població municipals (base 2021) amb el codi PAAE 01 08 03 són dues actuacions estadístiques recollides en el Programa anual d'actuació estadística (PAAE) 2022 aprovat per decret del Govern 1/2022, de 4 de gener, que desplega la Llei 5/2016, del 23 de desembre, del Pla estadístic de Catalunya 2017–2020 actualment prorrogada.

SEGONA. Característiques bàsiques del projecte

Els treballs de desenvolupament de les Projeccions de població activa (base 2021) i les Projeccions de població municipals (base 2021) els duran a terme els equips tècnics assignats per l'Idescat i el CED, amb l'objectiu d'optimitzar els procediments de càlcul i estimació d'acord amb els corresponents calendaris de difusió i coherentment amb l'evolució dels propis treballs de recerca.

El projecte es desenvoluparà en dues línies de treball:

  • Una primera, basada en l'actualització de les Projeccions de població activa (base 2015). Aquesta revisió comportarà, d'una banda la incorporació de la població projectada en la base 2021 i de l'altra la revisió de les hipòtesis d'activitat.
  • Una segona, basada en l'actualització de les Projeccions de població municipals (base 2018). Aquesta revisió comportarà, d'una banda la incorporació de la població projectada en la base 2021 i de l'altra la revisió de les hipòtesis de creixement municipal.

La metodologia de projecció de la població activa correspon a la utilitzada per l'Idescat en les Projeccions de població activa (base 2015), amb les adaptacions i actualitzacions necessàries acordades amb l'Idescat. S'executarà el càlcul de la població activa de Catalunya en l'horitzó 2071, a partir de la combinació de les hipòtesis d'evolució de les taxes d'activitat per sexe i edat amb els escenaris revisats de les projeccions de població. A partir d'aquests resultats, s'obtindran els resultats territorials (comarques, municipi de Barcelona, àmbits del Pla territorial i províncies) fins al 2046 i els resultats per a les variables sexe i edat. Es calcularan les taxes i els indicadors per a la població de 16 anys i més i per als diferents grups de sexe i edat.

S'analitzaran els resultats obtinguts, es proposarà un pla de tabulació i es dissenyarà una proposta de document que presenti la metodologia i els principals resultats de la projecció de població activa.

Per a l'elaboració de les Projeccions de població activa (base 2021) el pla de treball és el següent:

  1. Avaluació de la població activa projectada a 1 de gener de 2021 per sexe i edat, a partir dels resultats de l'Enquesta de població activa
  2. Revisió de les hipòtesis de participació laboral futura per sexe i edat
  3. Càlcul de la població activa de Catalunya projectada (2021–2071) segons l'evolució en 3 escenaris
  4. Anàlisi dels resultats de Catalunya
  5. Elaboració d'hipòtesis comarcals de participació laboral
  6. Càlcul de les projeccions territorials (2021–2046) en aplicació del model regional establert en les anteriors projeccions base 2015
  7. Anàlisi dels resultats territorials
  8. Proposar i elaborar les taules i documents corresponents a l'anàlisi i difusió dels resultats

La metodologia de projecció de la població municipal correspon a la utilitzada per l'Idescat en les Projeccions de població municipals (base 2018), amb les adaptacions i actualitzacions necessàries acordades amb l'Idescat. S'executarà el càlcul de la població de cada municipi en l'horitzó 2046, a partir de la combinació de les hipòtesis d'evolució de la fecunditat, mortalitat i migració de Catalunya i les tendències recents observades en cada municipi. El pla de treball és el següent:

  1. Avaluar de la població municipal projectada a 1 de gener de 2021 per sexe i edat, a partir dels resultats del padró municipal d'habitants 2021
  2. Descriure i modelitzar la fecunditat, la mortalitat i la migració recents dels municipis de Catalunya, en relació amb els valors comarcals de cara a la seva projecció per sexe i edat
  3. Executar la projecció de població per sexe i edat en l'horitzó 2046 per a tots els municipis de Catalunya amb l'aplicació del model multiregional segons l'evolució en 3 escenaris. En una primera fase, projectar els municipis més grans de 2.000 habitants, així com les agregacions comarcals dels municipis menors de 2.000 habitants. En una segona fase, projectar els municipis menors de 2.000 habitants.
  4. Proposar i elaborar les taules i documents corresponents a l'anàlisi i difusió dels resultats. El pla de tabulació tindrà en compte el llindar de població municipal.

TERCERA. Obligacions de les parts

1) Obligacions de l'Idescat

L'Idescat es compromet a analitzar i definir amb el CED les hipòtesis referides a la revisió de la projecció de població activa; en particular, les hipòtesis de participació laboral, degudament desagregades per sexe i edat per als tres escenaris de projecció.

L'Idescat es compromet a analitzar els resultats de les Projeccions de població activa segons els tres escenaris de població (baix, mitjà i alt) per a Catalunya, els àmbits del Pla territorial, les províncies, les comarques i Barcelona ciutat, a comentar amb el CED els resultats i a proposar al CED els canvis pertinents.

L'Idescat es compromet a analitzar i definir amb el CED el detall territorial de les hipòtesis de projecció a escala dels municipis; en particular, les hipòtesis de fecunditat, mortalitat, migració amb la resta d'Espanya i l'estranger i migració interna entre els municipis, degudament desagregades per sexe i edat per als tres escenaris de projecció.

L'Idescat es compromet a analitzar els resultats de la projecció inicial de la població dels municipis segons les hipòtesis esmentades anteriorment, a comentar amb el CED els resultats i a proposar al CED els canvis pertinents en les hipòtesis. El CED executarà la versió definitiva de la projecció dels tres escenaris (baix, mitjà i alt) per als municipis.

2) Obligacions del CED

El CED es compromet a l'execució del treball de recerca objecte del conveni, per la qual cosa aportarà els recursos humans, mitjançant el seu equip d'investigadors, i els recursos materials del centre necessaris per dur-los a terme.

El CED es compromet a executar les tasques d'aquest conveni d'acord amb el calendari següent pactat amb l'Idescat i a proporcionar a l'Idescat els resultats objecte d'aquest conveni de forma esglaonada, a mesura que s'executi cada una de les fases. El calendari d'execució de les tasques incloses en la clàusula segona d'aquest conveni serà, com a màxim:

  • Revisió de les hipòtesis de participació laboral: Març de 2022
  • Obtenció dels resultats de les Projeccions de població activa (base 2021) pel total de Catalunya: Març de 2022
  • Obtenció dels resultats territorials de les Projeccions de població activa (base 2021): Abril de 2022
  • Elaboració de les taules de difusió dels resultats de les Projeccions de població activa (base 2021): Abril de 2022
  • Elaboració dels documents metodològics de les Projeccions de població activa (base 2021): Maig de 2022
  • Obtenció dels resultats de les Projeccions de població municipals (base 2021) per a tots els municipis de Catalunya: Setembre de 2022
  • Elaboració de les taules de difusió dels resultats de les Projeccions de població municipals (base 2021): Octubre de 2022
  • Elaboració dels documents metodològics de les Projeccions de població municipals (base 2021): Novembre de 2022

QUARTA. Cost, finançament i pagament

Per a l'execució correcta del treball, el CED hi dedicarà 550 hores del temps de treball de l'equip format per 2 personess

CONCEPTE Preu Hora (*) Total Hores Total Preu
Cap de la investigació 75 € 300 22.500 €
Responsable tècnic 50 € 250 12.500 €
(*) Tarifes aprovades al Consell de govern del CED de 22 de maig de 2017.

Finançament

L'Idescat farà una aportació al CED de 35.000 euros per a l'execució d'aquests treballs amb càrrec a la partida D/227001303/5831/0000.

Pagament

El 50% d'aquest import es farà efectiu per part de l'Idescat a la signatura d'aquest conveni, a fi que es puguin dur a terme efectivament els treballs objecte d'aquest conveni en els terminis previstos.

La resta de l'import es farà efectiu amb la liquidació final de les despeses i el lliurament dels resultats, i haurà de ser certificat per l'òrgan competent de l'Idescat.

CINQUENA. Comissió de seguiment

Es crearà una comissió de seguiment que vetllarà pel correcte desenvolupament i execució de les clàusules del conveni. Aquesta comissió estarà formada per les persones designades per les parts que es detallen:

  • Per part de l'Idescat: la responsable de l'Àrea de Població i Territori i el Responsable de projectes de l'APT, de la Subdirecció General de Producció i Coordinació.
  • Per part del CED: El cap de la investigació i la responsable tècnica del projecte.

La comissió de seguiment tindrà la facultat de resoldre de mutu acord totes les incidències que puguin sorgir al llarg de la vigència del conveni.

Així mateix, el CED comunicarà a l'Idescat el personal investigador que s'assignarà a les activitats derivades del compliment d'aquest conveni.

Qualsevol aspecte que sigui rellevant en el seguiment es comunicarà per escrit a l'altra part. La comunicació es podrà fer per mitjans electrònics.

SISENA. Propietat dels resultats

L'Idescat és el titular dels resultats dels treballs objecte d'aquest conveni.

L'Idescat es reserva la difusió pública dels resultats de les Projeccions població activa (base 2021) i de les Projeccions de població municipals (base 2021) en els formats i pels procediments que determini.

SETENA. Interpretació i compliment

L'Idescat i el CED es comprometen a col·laborar en tot moment d'acord amb els principis de bona fe i eficàcia i de subjecció al secret estadístic, a fi que l'objecte d'aquest conveni pugui ser realitzat en els termes acordats.

Les qüestions litigioses que puguin sorgir en la interpretació i el compliment del conveni es resoldran per acord d'ambdues parts, i si aquest acord no fos possible, les parts es comprometen a sotmetre's a mediació abans d'iniciar qualsevol reclamació davant de la jurisdicció que pertoqui.

VUITENA. Causes d'extinció

Aquest conveni s'extingeix pel compliment de les actuacions que constitueixen el seu objecte o per incórrer en causa de resolució.

Són causes de resolució:

  1. El transcurs del termini de vigència del conveni sense haver-se acordat la seva pròrroga.

  2. L'acord del signants.

  3. L'incompliment de les obligacions i compromisos assumits per qualsevol de les parts.

    En aquest cas, qualsevol de les parts podrà notificar a la part incomplidora un requeriment per tal que compleixi en un determinat termini amb les obligacions o compromisos que es considera incomplerts. Aquest requeriment serà comunicat a la comissió de seguiment prevista en aquest conveni.

    Si transcorregut el termini indicat en el requeriment persistís l'incompliment, la part que va realitzar el requeriment notificarà a les parts signants la concurrència de la causa de resolució i s'entendrà resolt el conveni.

  4. Per decisió judicial declaratòria de la nul·litat del conveni.

  5. Per qualsevol altra causa prevista a les lleis.

NOVENA. Vigència

Aquest conveni iniciarà la seva vigència en la data de la seva signatura i finalitzarà la seva vigència el 30 de novembre de 2022. El CED haurà d'haver lliurat els treballs objecte d'aquest conveni segons el calendari de lliurament de la clàusula tercera d'aquest conveni.

DESENA. Règim jurídic

El present conveni té naturalesa administrativa i d'acord amb el que estableix l'article 6 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, en queda exclòs del seu àmbit d'aplicació.

El present conveni es regeix pel que estableixen els articles 47 a 53 de la Llei 40/2015, de l'1 d'octubre de Règim Jurídic del Sector Públic i pels articles 108 a 112 de la Llei 26/2010, del 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya.

I, com a prova de conformitat, les parts subscriuen aquest conveni.

Francesc Xavier Cuadras Morató
Director de l'Institut d'Estadística de Catalunya
Albert Esteve Palós
Director del Centre d'Estudis Demogràfics