Skip to main content

Sessió sobre el treball "Coneixement de català, formació de parelles i ús de la llengua: evidència amb dades de l'EULP 2008 i 2013"

  • Ponents:
    • Antonio Di Paolo, AQR-IREA, Departament d'Econometria, Estadística i Economia Espanyola, Universitat de Barcelona
  • Organitzat per: Institut d'Estadística de Catalunya
  • Lloc: sala d'actes de l'Idescat
  • Dates: 17 d'abril del 2015
  • Règim: obert
  • Places: 45
  • Hores lectives: 1 h 30 min
  • Codi de l'activitat: O266/2015

Destinataris

Preferentment personal de l'Institut d'Estadística de Catalunya i personal estadístic i tècnic de la resta d'organismes del Sistema estadístic de Catalunya.

Horari

  • 17.04.2015

    12.30 h – 14.00 h

Descarregar

Programa

  • 1) presentació tècnica treball realitzat amb les dades EULP 2008-2013
  • 2) discussió i propostes d'investigació futura

Resum

L'objectiu de la sessió és presentar aquest treball, que analitza teòricament i empíricament l'impacte del coneixement de català entre castellanoparlants sobre la formació de parelles lingüísticament mixtes i l'ús de la llengua catalana en la relació de parella. A partir d'un model teòric, es dedueix que un increment exogen del coneixement de català entre els castellanoparlants hauria d'incrementar a) la formació de parelles lingüísticament mixtes (castellà-català) i b) l'ús del català amb la parella, amb la qual cosa reduiria la segmentació social per raons lingüístiques. Les dades de l'EULP ens permeten comprovar empíricament la validesa de les prediccions del model teòric, atès que contenen informació sobre a) la llengua inicial de l'individu, b) la llengua de la parella i c) el coneixement oral del català (entre altres informacions). Per tal de capturar un increment exogen en el coneixement de català entre els individus que tenen el castellà com a llengua inicial, fem servir el canvi que es va implementar amb la Llei de normalització lingüística del 1983 (és a dir, la introducció del català com a llengua d'instrucció). A partir de l'any de naixement, es construeix una variable que recull els anys d'exposició al català durant l'escola obligatòria, i que després s'utilitza com a variable instrumental per capturar l'efecte de les competències orals en català sobre la probabilitat que un nadiu castellà tingui una parella catalanoparlant. Successivament, es fa servir la mateixa estratègia empírica per capturar l'efecte del coneixement de català sobre l'ús d'aquesta llengua amb parella. Es duu a terme tot un conjunt de proves de robustesa per comprovar l'estabilitat i la validesa dels resultats obtinguts, que avalen les prediccions generades pel model teòric.

Inscripció

La inscripció a aquesta activitat ja no està oberta.