Skip to main content

Sessió sobre l'estimació de l'impacte del coneixement del català en els ingressos mensuals de la població catalana. Modelització amb correcció pel biaix de selecció mostral amb dades de l'ECVHP06

  • Ponents:
    • Antonio Di Paolo, Departament d'Economia Aplicada, Universitat Autònoma de Barcelona
  • Organitzat per: Institut d'Estadística de Catalunya
  • Lloc: sala d'actes de l'Idescat
  • Dates: 29 de gener del 2010
  • Règim: restringit
  • Places: 40
  • Hores lectives: 2 h
  • Codi de l'activitat: R109/2010

Destinataris

Personal de l'Institut d'Estadística de Catalunya i personal estadístic i tècnic de la resta d'organismes del Sistema estadístic de Catalunya.

Horari

  • 29.01.2010

    12.00 h – 14.00 h

Descarregar

Programa

  • 1) Introducció i motivacions de l'estudi
  • 2) Evidència empírica prèvia
  • 3) Dades, anàlisi descriptiva i metodologia empírica
  • 4) Resultats primera etapa: els determinants del coneixement de català
  • 5) Resultats segona etapa: l'efecte de les competències lingüístiques en els ingressos individuals (per a individus natius i immigrats)
  • 6) Discussió dels resultats i implicacions de política econòmica/lingüística
  • 7) Conclusions

Resum

L'objectiu general d'aquest estudi és analitzar les conseqüències econòmiques del coneixement de la llengua catalana de la població de Catalunya. Concretament, volem comprovar si el domini de la llengua està associat a un increment d'ingressos mensuals que es pugui realment atribuir al coneixement de la llengua ceteris paribus (és a dir, a paritat d'altres característiques individuals que determinen els ingressos). Per obtenir una estimació correcta de l'impacte dels coneixements de català en els ingressos, que per tant tingui una interpretació de caràcter causal, s'adopta una tècnica economètrica que permet corregir les estimacions pel potencial "biaix de selecció mostral" (sample selection bias). Aquesta metodologia (Heckaman, 1979) tracta el problema de selecció mostral (entre qui domina la llengua i qui no) com un problema de variables omeses, i implica introduir, en l'equació que explica els ingressos, un factor de correcció pel biaix de selectivitat. Aquest terme s'obté d'una estimació prèvia dels determinants de la propensió al coneixement del català (a través d'un model PROBIT) ja de per si extremadament interessant.

Inscripció

La inscripció a aquesta activitat ja no està oberta.