Saltar al contenido principal

Convenio 005/2023

CONVENI ENTRE EL DEPARTAMENT DE CULTURA I L'INSTITUT D'ESTADÍSTICA DE CATALUNYA PER A L'ELABORACIÓ DE L'ENQUESTA D'USOS LINGÜÍSTICS DE LA POBLACIÓ, 2023

REUNITS

D'una banda, la Sra. Natàlia Garriga Ibáñez, consellera de Cultura de la Generalitat de Catalunya, d'acord amb l'atribució conferida per l'article 12.a) de la Llei 13/1989, de 14 de desembre, d'organització, procediment i règim jurídic de l'Administració de la Generalitat de Catalunya, i en virtut del seu nomenament pel Decret 22/2021, de 26 de maig.

De l'altra, el senyor Xavier Cuadras Morató, director de l'Institut d'Estadística de Catalunya, que actua en nom, representació i interès d'aquest organisme, segons nomenament publicat per Decret 120/2019, de 28 de maig, i en virtut de les facultats que li són atorgades per l'article 7 del Decret 24/2014, de 25 de febrer, d'organització i funcionament de l'Institut d'Estadística de Catalunya.

MANIFESTEN

Que la Llei 1/1998, de 7 de gener, de política lingüística, preveu en l'article 39.1 que el Govern de la Generalitat s'ha de dotar d'instruments de planificació lingüística general consistents en programes periodificats, per tal d'establir els objectius i les mesures més convenients en cada moment i avaluar-ne els resultats. L'elaboració dels instruments de planificació ha d'ésser concertada amb els diversos agents i col·lectius implicats, i s'han de tenir en compte els principis de participació, simplificació i eficàcia.

Que un d'aquests instruments consistent en un programa periodificat és l'Enquesta d'usos lingüístics de la població, de la qual s'han realitzat quatre edicions anteriorment, el 2003, el 2008, el 2013 i el 2018. L'Enquesta d'usos lingüístics de la població és una estadística oficial sobre els usos que les persones residents a Catalunya fan de les diverses llengües presents en el territori. Pertoca, el 2023, la realització de la cinquena edició d'aquesta Enquesta, amb l'objectiu de donar la deguda continuïtat a una estadística oficial pròpia del Sistema estadístic de Catalunya sobre les relacions entre llengua i societat a Catalunya, amb uns requeriments de qualitat exigents de la informació obtinguda. La continuïtat i edició de l'Enquesta d'usos lingüístics de la població és, per tant, un instrument de primer ordre en el coneixement de la sociolingüística a Catalunya, del tot imprescindible per a l'orientació de la política lingüística del Govern.

Que el Decret 184/2022, de 10 d'octubre, de denominació i determinació de l'àmbit de competència dels departaments en què s'organitza el Govern i l'Administració de la Generalitat de Catalunya, estableix que correspon al Departament de Cultura la competència en matèria de política lingüística.

Que el Decret 110/2022, de 7 de juny, de reestructuració del Departament de Cultura estableix, en l'article 28 que a la Secretaria de Política Lingüística li correspon analitzar, planificar, dirigir, coordinar i executar la política lingüística de la Generalitat de Catalunya d'acord amb la normativa vigent. Així mateix li correspon impulsar, a través dels estudis i les estadístiques oficials, l'elaboració del mapa sociolingüístic català i promoure l'anàlisi de les variables lingüístiques en els estudis socials d'altres àmbits.

Que l'Institut d'Estadística de Catalunya (d'ara endavant Idescat) és un organisme autònom de caràcter administratiu, adscrit al Departament d'Economia i Hisenda, amb personalitat jurídica pròpia, autonomia administrativa i financera i amb plena capacitat d'obrar per al compliment de les seves finalitats, d'acord amb la Llei 23/1998, de 30 de desembre, d'estadística de Catalunya (d'ara endavant LEC).

Que l'Idescat, de conformitat amb la LEC, estableix un marc de referència per a la coordinació de les diferents institucions públiques de Catalunya implicades en el procés estadístic de manera que es possibiliti la col·laboració mútua per tal de disposar d'informació rellevant a les necessitats de la societat catalana, mitjançant el Pla estadístic de Catalunya vigent i els seus programes anuals d'actuació estadística.

Que la Llei 5/2016, del 23 de desembre, del Pla estadístic de Catalunya 2017–2020, actualment prorrogada per a l'any 2023 per efecte del que disposa l'article 41.2 de la LEC, concreta els seus objectius específics desplegant un conjunt organitzat d'àmbits d'activitat estadística entre els quals assenyala específicament la llengua com el subàmbit 4.5.

Que el Decret 36/2023, de 7 de març, pel qual s'aprova el Programa anual d'actuació estadística per a l'any 2023 identifica l'Enquesta d'usos lingüístics de la població com a l'actuació 04.05.01 en desenvolupament de l'esmentat subàmbit, en preveu la realització efectiva l'any 2023 i estableix que els organismes responsables són el Departament de Cultura i l'Institut d'Estadística de Catalunya.

Que l'article 16 de la Llei 5/2016, del 23 de desembre, estableix que la col·laboració entre les institucions i els òrgans del Sistema estadístic de Catalunya, que té com a marc el Pla estadístic, s'ha de formalitzar per mitjà de convenis i acords.

És per tot això que el Departament de Cultura i l'Idescat acorden subscriure aquest conveni, que es regirà per les següents:

CLÀUSULES

Primera. Objecte del conveni

L'objecte del conveni és regular la col·laboració entre ambdues institucions pel que fa als treballs necessaris per a la realització de la cinquena edició de l'Enquesta d'usos lingüístics de la població, 2023 (EULP2023): realització del treball de camp, tractaments estadístics i elaboració de la documentació necessària per a l'obtenció dels resultats.

Segona. Actuacions i obligacions de les parts

  1. L'Idescat es compromet a:

    1. Elaborar la proposta de projecte tècnic i coordinar l'organització del treball de camp, règim i criteris de substitució, així com el disseny i extracció de la mostra representativa, i a realitzar els tractaments i acaraments amb altres fitxers necessaris.
    2. Elaborar les aplicacions web necessàries del qüestionari en les tres versions lingüístiques –català, castellà i occità- i la supervisió de la gestió del treball de camp, hostatjades en una pàgina web de l'Idescat, i habilitar els filtres i controls de validació i depuració automàtics en l'emplenament del qüestionari.
    3. Elaborar la documentació necessària i els manuals d'instruccions per al personal enquestador, amb les normes d'actuació, la metodologia i els conceptes bàsics per portar a terme l'enquesta.
    4. Col·laborar en el procés de selecció i de contractació d'empreses que es presentin al concurs per a la realització de les fases telefònica i presencial, així com en la selecció de personal per al suport en la fase per Internet.
    5. Trametre les cartes als informants titulars i realització de la fase CAWI de recollida de la informació, i habilitar una adreça de correu electrònic, amb el suport d'una línia 900 d'atenció telefònica gratuïta.
    6. Realitzar els tractaments estadístics posteriors al treball de camp, producció dels resultats sintètics i obtenció del fitxer de microdades de l'EULP2023, per a la seva explotació i eventuals cessions.
    7. Atendre les explotacions estadístiques específiques que se'n puguin derivar.
  2. El Departament de Cultura, per mitjà de la Secretaria de Política Lingüística, escompromet a:

    1. Elaborar la proposta de qüestionari per al 2023, que doni continuïtat a les variables recollides a les anteriors edicions i atengui els nous fenòmens a estudiar.
    2. Portar a terme les actuacions necessàries per contractar una empresa per a la recollida de la informació en les seves fases telefònica i presencial, així com la contractació de dues persones per al suport durant els treballs de recollida per Internet.
    3. Realitzar els contactes institucionals amb les autoritats lingüístiques en relació amb l'occità aranès, així com el seguiment de la fase de recollida de la informació a l'Aran.
    4. Informar, comunicar i recollir suggeriments i millores provinents dels usuaris de les enquestes d'usos lingüístics.
  3. Ambdós organismes es comprometen a:

    1. Acordar les grans línies del projecte tècnic i elaborar conjuntament la versió definitiva del qüestionari de l'EULP2023, així com les normes de validació internes del qüestionari.
    2. Acordar els continguts i les normes gràfiques dels models de cartes que cal trametre a la població objecte de l'enquesta i que són signades per ambdós organismes.
    3. Impartir els cursos formatius que siguin necessaris a l'equip d'enquestadors de l'empresa adjudicatària i a les dues persones que faran de suport durant la fase per internet.
    4. Realitzar coordinadament el seguiment i la supervisió presencial i a distància de les diferents fases de realització del treball de camp, de l'assignació d'incidències i del compliment de les normes de substitució.
    5. Garantir el compliment de la normativa sobre protecció i seguretat de les dades de caràcter personal.
    6. Consensuar el pla de tabulació dels resultats sintètics.

Tercera. Finançament

Les despeses que es deriven de les actuacions previstes en aquest conveni no generen costos addicionals ni donen lloc a contraprestacions financeres entre les parts signants, ja que aquestes són assumides per cada part, segons el que s'especifica, d'acord amb els recursos propis de cada part.

Per la seva part, el Departament de Cultura, sense que comporti una despesa addicional, assumeix en el marc de la disponibilitat pressupostària del Departament per al 2023 i 2024 les despeses següents:

  • La contractació al 2023 de dues persones com a funcionaris interins de reforç del cos administratiu, per un període de dos mesos i mig per a la primera fase d'internet del treball de camp de l'Enquesta.
  • La contractació d'una empresa per a la prestació del servei del treball de camp de l'Enquesta per a les fases presencial i telefònica, que tindrà la consideració d'encarregada del tractament. Aquesta contractació abasta una part del 2023 i del 2024 i correspon a l'expedient de contractació pluriennal CU-2023-1003 ja iniciat, reserva A550246373 a càrrec de la partida CU11 D/227001300/4510/0000 APROVESCAT.

Les actuacions que es duguin a terme un cop finalitzi el treball de camp, el 2024, es desenvoluparan amb els recursos estructurals propis de les parts.

Quarta. Comissió de seguiment

Es crea una comissió de seguiment, que vetllarà pel correcte desenvolupament i l'execució de les clàusules del conveni. En formen part les persones que es detallen:

Per part del Departament de Cultura:

  1. Subdirectora general de Política Lingüística;
  2. Cap del Servei d'Informació, Difusió i Estudis de la Secretaria de Política Lingüística;
  3. Tècnica d'estudis i indicadors de la Secretaria de Política Lingüística; i
  4. Responsable de la Secció d'Actuació Administrativa de la Secretaria de Política Lingüística.

Per part de l'Idescat;

  1. Subdirectora general de Producció i Coordinació Estadística;
  2. Responsable de l'Àrea d'Economia i Societat;
  3. Estadística responsable d'operacions de l'Àrea d'Economia i Societat; i
  4. Tècnic/a superior de l'Àrea d'Economia i Societat.

La comissió de seguiment té la facultat de resoldre de mutu acord totes les incidències que puguin sorgir al llarg de la vigència del conveni. Qualsevol aspecte que sigui rellevant en el seguiment es comunicarà per escrit a l'altra part. Aquesta comunicació es pot fer per mitjans electrònics.

Cinquena. Propietat i difusió deis resultats

L'Idescat i el Departament de Cultura són els titulars dels drets sobre els resultats dels treballs objecte d'aquest conveni i els podran utilitzar per a qualsevol activitat de la seva competència.

La publicació d'aquests resultats estadístics correspon a l'Idescat d'acord amb el que preveu el Programa anual d'actuació estadística 2023, que disposa que el canal de difusió a través del qual es difondran els resultats obtinguts serà el web de l'Idescat, https://www.idescat.cat/estad/eulp, sens perjudici de la redifusió d'aquests resultats per part de la Secretaria de Política Lingüística així com altres productes de difusió o divulgació d'aquesta actuació estadística que en pugui elaborar. Els resultats es publicaran sota una llicència oberta que permeti la seva reutilització sempre que se'n citi la font de procedència, que no s'alteri ni es desnaturalitzi el contingut i el sentit de la informació difosa.

El comitè de seguiment del conveni acordarà la data de difusió dels resultats que serà publicada en el Calendari de difusió del web de l'Idescat, d'acord amb les condicions previstes en el protocol d'aquest calendari (https://www.idescat.cat/cal/?m=m). La data publicada, d'acord amb el principis del Codi de Bones Pràctiques Europees, no podrà ser modificada si no és, exclusivament, per motius d'impossibilitat tècnica. No es podran difondre els resultats en cap altre lloc abans que ho faci l'Idescat al seu web.

Correspondrà als equips de comunicació d'ambdós organismes definir i acordar el pla de difusió i comunicació d'aquesta actuació estadística com a mínim dos mesos abans de fer-se públics els resultats.

L'Idescat i el Departament de Cultura, per mitjà de la Secretaria de Política Lingüística, poden difondre de mutu acord els resultats dels treballs objecte del conveni en els formats i pels procediments que determinin. En tots els casos, sempre es farà constar com a font l'expressió següent:

"Institut d'Estadística de Catalunya, Secretaria de Política Lingüística del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, Enquesta d'usos lingüístics de la població, 2023"

Les parts es comprometen a informar als usuaris que es descarreguin dades d'aquesta estadística o que les rebin via comandes a mida, que si les volen reutilitzar i difondre hauran de:

  1. Citar-ne la font amb el format següent, Font: "Institut d'Estadística de Catalunya, Secretaria de Política Lingüística del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, Enquesta d'usos lingüístics de la població, 2023".
  2. En cap cas es pot indicar o suggerir que els responsables d'aquesta estadística participen, patrocinen o donen suport a la utilització de la informació que el receptor faci de les dades rebudes. Els responsables d'aquesta estadística no es fan responsables de la mala praxi o utilització fraudulenta de la informació estadística lliurada i es reserva l'eventual utilització de les mesures legals pertinents per protegir la seva imatge o interessos.

Sisena. Confidencialitat de les dades individuals i secret estadístic

En relació amb la informació que tractin, les parts signants d'aquest conveni s'obliguen a complir la legislació sobre protecció de dades personals, avui representada pel Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades (RGPD), i per la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals (LOPDGDD). En concret, es comprometen a adoptar les mesures tècniques i organitzatives necessàries per garantir la seguretat de les dades i el respecte al principi de minimització de les dades, a no tractar-les per a una finalitat diferent a l'objecte d'aquest conveni, a no comunicar-les a tercers i a fer extensiu aquest compromís a tots els seus treballadors i col·laboradors implicats en la seva execució i amb accés a la informació.

Així mateix, les parts s'obliguen a mantenir el secret estadístic a fi de garantir la protecció de la informació tractada, en els termes establerts a la Llei 23/1998, de 30 de desembre, d'estadística de Catalunya.

El deure de confidencialitat i el deure de guardar secret estadístic es mantindran fins i tot després de la vigència d'aquest conveni i que hagin finalitzat les activitats relatives a la seva execució.

Setena. Interpretació i compliment

L'Idescat i el Departament de Cultura, per mitjà de la Secretaria de Política Lingüística, es comprometen a col·laborar en tot moment d'acord amb els principis de bona fe i eficàcia, i de subjecció al secret estadístic i a la protecció de dades, a fi que l'objecte d'aquest conveni pugui ser realitzat en els termes acordats.

Les qüestions litigioses que puguin sorgir en la interpretació i el compliment d'aquest conveni es resoldran per acord d'ambdues parts, i, si aquest acord no fos possible, les parts es sotmetran a la jurisdicció contenciosa administrativa.

Vuitena. Vigència

Aquest conveni és vigent des de la data de la darrera de les signatures electròniques i fins al 31 de desembre de 2024.

Novena. Causes d'extinció

Són causes d'extinció del conveni:

  1. L'incompliment de l'objecte i de les obligacions establertes per qualsevol de les dues parts.
  2. La denúncia d'una de les parts, comunicada per escrit a l'altra part amb una antelació de dos mesos.
  3. Qualsevol altra de les causes de resolució previstes en el marc normatiu vigent.

Desena. Regim jurídic

Aquest conveni de col·laboració té naturalesa administrativa i queda exclòs de l'aplicació de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, en virtut del que disposa l'article 4.1.c. del Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, pel qual s'aprova el del Text refós de la Llei de contractes del sector públic.

Onzena. Transparència i accés a la informació pública

D'acord amb l'article 110.3 de la Llei 26/2010, del 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, el conveni s'ha de publicar en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya i al web del Registre de convenis de col·laboració i cooperació de la Generalitat de Catalunya, que és accessible des del Portal de la Transparència, obligació que també preveu l'article 14.3 de la Llei 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern.

I en prova de conformitat, les parts signen aquest conveni a la data de les seves respectives signatures electròniques.

La consellera de Cultura
El director de l'Idescat