Skip to main content

L'estadística d'estrangers amb autorització de residència inclou l'estadística d'estrangers amb certificat de registre o targeta de residència en vigor i l'estadística d'estrangers amb autorització d'estada per estudis en vigor.

L'àmbit geogràfic és el territori de Catalunya i es proporcionen resultats desagregats per les quatre províncies.

Les dades originals provenen dels fitxers del Registre Central d'Estrangers, que gestiona la Direcció General de la Policia i de la Guàrdia Civil (Ministeri de l'Interior). Es tracta de dades d'estoc segons les característiques dels sol·licitants, corresponents al darrer semestre de l'any (amb data 31 de desembre). L'Observatori Permanent de la Immigració (Ministeri d'Inclusió, Seguretat Social i Migracions) fa l'explotació estadística d'aquests fitxers.

1. Estadística d'estrangers amb certificat de registre o targeta de residència

L'estadística d'estrangers amb certificat de registre o targeta de residència en vigor aporta informació sobre el nombre d'estrangers que estan en possessió d'un certificat de registre o d'una targeta de residència, de les característiques dels estrangers i de les autoritzacions que permeten residir i/o treballar a Espanya.

A partir de l'any 2010, les dades s'han revisat amb l'objectiu de descomptar les persones que han accedit a la nacionalitat espanyola i els estrangers que han mort a Espanya i que tenien una autorització de residència en vigor en el moment del decés.

A partir del 30 de juny de 2021, s'ha produït un canvi a conseqüència del Brexit, de l'Acord de retirada i de la normativa que acredita la residència dels ciutadans britànics i familiars d'aquests, que abans del final del període transitori havien exercit la lliure circulació a Espanya. Abans d'aquesta data, el tipus de document i el règim de residència aplicable coincidien, però després d'aquesta data això ja no sempre és així, perquè fer el canvi a la targeta d'identificació d'estranger (TIE) - Acord de retirada no és obligatori. Això ha provocat que hi hagi ciutadans que mantinguin els certificats de registre previs, malgrat que el règim aplicable a aquestes persones ja no és el de lliure circulació, sinó el de l'Acord de retirada.

Aquesta estadística inclou els estrangers següents:

  • Estrangers amb autorització de residència en vigor i supeditats al règim general d'estrangeria, incloent-hi els documentats amb autoritzacions vinculades al món dels negocis i del talent.
  • Estrangers amb certificat de registre (o targeta de residència de familiar de ciutadà de la Unió) emès pel Registre Central d'Estrangers, tant si beneficien del règim de lliure circulació de Associació Europea de Lliure Comerç (Islàndia, Liechtenstein, Noruega i Suïssa), com si no.
  • Estrangers amb targeta d'identificació d'estranger (TIE) expedida en virtut de l'Acord de retirada signat entre Espanya i el Regne Unit.

Aquesta estadística no inclou els estrangers següents:

  • nacionals de tercers països amb autorització d'estada per estudis, intercanvi d'alumnes, pràctiques no laborals i voluntariat.
  • els qui es troben a Espanya en situació d'estada amb visat de llarga durada en vigor la validesa del qual és d'un any.
  • els estrangers amb doble nacionalitat, una de les quals és l'espanyola.
  • els treballadors transfronterers, ja que no resideixen a Espanya.
  • els sol·licitants d'asil i els que han obtingut l'estatut de refugiat o l'estatut d'apàtrida.
  • els estrangers del règim comunitari d'altres estats part de l'Acord sobre l'Espai Econòmic Europeu (Islàndia, Liechtenstein i Noruega) i de la Confederació Suïssa en règim de lliure circulació UE que no hagin sol·licitat la seva inscripció en el Registre Central d'Estrangers o que l'hagin sol·licitat i no hagin obtingut encara el corresponent certificat.
  • els estrangers que tenen caducada la seva documentació de residència i l'estan renovant, o qualsevol altre estranger sense targeta de residència.

1.1. Definicions i variables, amb posterioritat a 2021

1.1.1. Tipus de document

Indica el règim jurídic d'estrangeria aplicable als estrangers que resideixen a Espanya.

  • Estrangers amb autorització de residència en vigor i supeditats al Règim general d'estrangeria, incloent-hi els documentats amb autoritzacions vinculades al món dels negocis i del talent.
  • Estrangers amb certificat de registre (o targeta de residència de familiar de ciutadà de la Unió) emès pel Registre Central d'Estrangers, tant si beneficien del règim de lliure circulació de Associació Europea de Lliure Comerç (Islàndia, Liechtenstein, Noruega i Suïssa), com si no.
  • Estrangers amb targeta d'identificació d'estranger (TIE) expedida en virtut de l'Acord de retirada signat entre Espanya i el Regne Unit.

1.2. Definicions i variables amb anterioritat a 2021

1.2.1. Règim de residència

Indica el règim jurídic d'estrangeria aplicable a l'estranger que resideix a Espanya. Són de dos tipus:

1.2.1.1. Règim general

Règim que s'aplica als nacionals de tercers països, exceptuant els que els sigui d'aplicació el règim comunitari pel fet de ser familiars de ciutadans comunitaris. Les autoritzacions de residència concedides en aplicació de la Llei 14/2013 de suport a emprenedors i la seva internacionalització, s'inclouen en aquesta estadística dins del règim general.

1.2.1.2. Règim de lliure circulació UE

Règim que s'aplica als ciutadans comunitaris nacionals dels països de la Unió Europea, d'altres estats part en l'Acord sobre l'Espai Econòmic Europeu (Islàndia, Liechtenstein i Noruega) i de la Confederació Suïssa, així com als seus familiars i els familiars d'espanyols que siguin nacionals de tercers països.

Els nacionals de tercers països que són familiars de ciutadans comunitaris o d'espanyols i que tenen accés al règim comunitari són:

  • el cònjuge o parella de fet registrada
  • els descendents directes del ciutadà comunitari o del seu cònjuge o parella, que siguin menors de 21 anys o majors si viuen al seu càrrec o incapacitats
  • els ascendents directes, del ciutadà comunitari o del seu cònjuge o parella, que viuen al seu càrrec

Els beneficiaris del règim comunitari tenen dret a entrar, sortir, circular i residir lliurement en territori espanyol així com a accedir a qualsevol activitat econòmica, per compte d'altri, prestació de serveis o estudis, en les mateixes condicions que els espanyols.

1.2.2. Motiu d'expedició

Els estrangers inclosos en el règim general amb autorització de residència en vigor poden trobar-se en situació de residència temporal o de residència de llarga durada.

1.2.2.1. Residència temporal

Dins d'aquesta categoria es distingeixen: la residència no lucrativa, el reagrupament familiar, la residència per feina i la residència per circumstàncies excepcionals.

Residència no lucrativa

Habilita a residir temporalment a Espanya sense realitzar activitats laborals o professionals.

Residència per reagrupament familiar

Situació en què es troba l'estranger que hagi estat autoritzat a residir a Espanya en virtut del dret al reagrupament familiar exercit per un estranger resident.

Residència per feina

Dins d'aquesta categoria s'agrupen les següents:

Compte d'altri

Es troba en situació de residència temporal i treball per compte d'altri l'estranger major de 16 anys autoritzat a residir a Espanya i a exercir una activitat laboral per compte d'altri. Aquesta categoria inclou també les autoritzacions de residencia temporal i treball per compte d'altri de duració determinada, que permet exercir activitats laborals per compte d'altri en activitat de campanya o temporada, obres o serveis, o formació de pràctiques professionals.

Compte propi

Es troba en situació de residència temporal i treball per compte propi l'estranger major de 18 anys autoritzat a residir a Espanya i a exercir una activitat lucrativa per compte propi.

Altres autoritzacions

S'hi inclouen les autoritzacions següents:

  1. residència temporal i treball per a recerca
  2. residència temporal i treball de professionals altament qualificats titulars d'una targeta blava-UE
  3. residència temporal i treball en el marc d'una prestació transnacional de serveis
  4. residència temporal amb excepció de l'autorització de treball
  5. residència per a inversors
  6. residència per a professionals altament qualificats
  7. residència per a formació, recerca, desenvolupament o innovació
  8. residència per trasllat intraempresarial
  9. residència per a pràctiques
Residència per circumstàncies excepcionals

Es tracta d'autoritzacions de residència temporal que es poden concedir als estrangers que es trobin a Espanya en atenció a circumstàncies excepcionals, com l'arrelament, raons humanitàries i altres.

Arrelament

Es podrà concedir una autorització de residència per raons d'arrelament laboral, social o familiar quan es compleixin els següents requisits:

  • Per arrelament laboral, podran obtenir una autorització els estrangers que acreditin la permanència continuada a Espanya durant un període mínim de dos anys, sempre que no tinguin antecedents penals a Espanya i al seu país d'origen o al país o països en què hagi residit durant els últims cinc anys, i que demostrin l'existència de relacions laborals la durada de les quals no sigui inferior a sis mesos.
  • Per arrelament social, podran obtenir una autorització els estrangers que acreditin la permanència continuada a Espanya durant un període mínim de tres anys. A més, haurà de complir els requisits següents: a) absència d'antecedents penals a Espanya i al seu país d'origen o al país o països en què hagi residit durant els últims cinc anys; b) comptar amb un contracte de treball signat pel treballador i l'empresari en el moment de la sol·licitud per a un període que no sigui inferior a un any, i c) tenir vincles familiars amb altres estrangers residents o presentar un informe d'arrelament que acrediti la seva integració social, emès per la Comunitat Autònoma en el territori de la qual tinguin el seu domicili habitual. A aquests efectes, els vincles familiars s'entendran referits exclusivament als cònjuges o parelles de fet registrades, ascendents i descendents en primer grau i línia directa.
  • Per arrelament familiar: a) quan es tracti de pare o mare d'un menor de nacionalitat espanyola, sempre que el progenitor sol·licitant tingui a càrrec el menor i convisqui amb ell o estigui al corrent de les seves obligacions paternofilials; b) quan es tracti de fills de pare o mare que hagin estat originàriament espanyols.

La concessió de l'autorització de residència temporal per circumstàncies excepcionals per raons d'arrelament portarà aparellada una autorització de treball a Espanya durant la vigència d'aquella, amb excepció de les concedides als menors d'edat laboral.

Raons humanitàries i altres

En aquesta rúbrica genèrica s'inclouen les autoritzacions de residència temporal per circumstàncies excepcionals per raons de protecció internacional; residència temporal per circumstàncies excepcionals per raons humanitàries; residència temporal per circumstàncies excepcionals de col·laboració amb autoritats públiques, raons de seguretat nacional o interès públic; residència temporal i treball per circumstàncies excepcionals de dones estrangeres víctimes de violència de gènere; residència temporal i treball per circumstàncies excepcionals per col·laboració contra xarxes organitzades; residència temporal i treball per circumstàncies excepcionals d'estrangers víctimes de tràfic d'éssers humans.

1.2.2.2. Residència de llarga durada

Situació en què es trobar l'estranger que hagi estat autoritzat a residir i treballar a Espanya indefinidament en les mateixes condicions que els espanyols. Aquesta categoria inclou també la residència de llarga durada-UE, en la situació de la qual es troba l'estranger que hagi estat autoritzat a residir i treballar a Espanya indefinidament en les mateixes condicions que els espanyols i que es beneficia de l'establert sobre aquest estatut en la Directiva 2003/109/CE del Consell, de 25 de novembre, relativa a l'estatut dels nacionals de tercers països residents de llarga durada.

1.2.3. Tipus d'autorització de residència

Els estrangers inclosos en el règim general poden trobar-se en situació de residència temporal o de residència de llarga durada. La classificació d'aquesta variable està associada a la durada de l'autorització.

1.2.3.1. Residència temporal

Es troba en situació de residència temporal l'estranger autoritzat a residir a Espanya per un període superior a noranta dies i inferior a cinc anys. Dins d'aquesta categoria es troben les autoritzacions inicials, de primera renovació, de segona renovació i altres tipus (com són les modificacions de la situació administrativa i les circumstàncies excepcionals). Així mateix es recullen aquí les pròrrogues d'autoritzacions que no poden ser renovades.

Autorització inicial

En aquesta rúbrica genèrica s'inclouen les autoritzacions concedides a estrangers que arriben des de fora d'Espanya i les autoritzacions corresponents a nens nascuts a Espanya, estrangers que residien amb un visat de llarga durada o menors estrangers no acompanyats.

Primera renovació

En aquesta categoria s'inclouen les primeres renovacions i les primeres pròrrogues dels estrangeres amb autoritzacions de residència temporal en vigor.

Segona renovació

En aquesta categoria s'inclouen totes les renovacions i pròrrogues a partir de la segona.

Altres tipus

Aquesta categoria inclou dues subcategories:

Modificació de la situació administrativa

És la situació de l'estranger que tenia un altre tipus d'autorització i modifica la seva situació. La durada de l'autorització varia en funció de cada motiu de concessió.

Circumstàncies excepcionals

S'inclouen els estrangers amb una autorització per arrelament social, familiar o laboral i per raons humanitàries. Les autoritzacions per arrelament, generalment tenen una duració d'un any.

1.2.3.2. Residència de llarga durada

Es troba en situació de residència de llarga durada l'estranger que hagi estat autoritzat a residir i treballar a Espanya indefinidament en les mateixes condicions que els espanyols.

2. Estadística d'estrangers amb autorització d'estada per estudis en vigor

La població objecte d'estudi la formen els estrangers amb autorització d'estada per estudis, mobilitat d'alumnes, pràctiques no laborals o serveis de voluntariat en vigor l'últim dia de cada semestre. També es tenen en compte els familiars d'estudiants que han obtingut una autorització d'estada vinculada a la de l'estudiant. Cada estranger només pot disposar d'una autorització d'estada o de familiar en vigor, per la qual cosa existeix una relació biunívoca entre estrangers i autoritzacions.

Aquesta estadística inclou els següents estrangers:

  • Nacionals de tercers països amb autorització d'estada per estudis, mobilitat d'alumnes, pràctiques no laborals o serveis de voluntariat.
  • Nacionals de tercers països amb autorització d'estada per a familiars.

Aquesta estadística no inclou els següents estrangers:

  • Els estrangers en situació d'estada per estudis que tenen caducada la seva autorització i l'estan renovant.
  • Els estrangers nacionals de la UE i de l'Associació Europea de Lliure Comerç (Islàndia, Liechtenstein, Noruega i Suïssa).

2.1. Definicions i variables

2.1.1. Sol·licitant

L'autorització d'estada per estudis pot expedir-se a favor de l'estudiant o a favor d'un familiar de l'estudiant.

  • Estudiant: serà titular d'una autorització d'estada l'estranger que hagi estat habilitat a residir a Espanya per un període superior a noranta dies amb la finalitat de dur a terme alguna de les següents activitats de caràcter no laboral:
    • Realització o ampliació d'estudis en un centre d'ensenyament autoritzat a Espanya, en un programa de temps complet, que condueixi a l'obtenció d'un títol o certificat d'estudis.
    • Realització d'activitats d'investigació o formació sense perjudici del règim especial d'investigadors.
    • Participació en un programa de mobilitat d'alumnes.
    • Realització de pràctiques no laborals en un organisme o entitat pública o privada.
    • Prestació d'un servei de voluntariat dins d'un programa que persegueixi objectius d'interès general.
  • Familiar: familiar del titular d'una autorització d'estada per estudis, mobilitat d'alumnes, pràctiques no laborals o serveis de voluntariat.

    Els familiars que poden sol·licitar els corresponents visats d'estada són el cònjuge, la parella de fet i els fills menors de divuit anys o que tinguin una discapacitat i no siguin objectivament capaços de proveir les seves pròpies necessitats.

2.1.2. Tipus d'autorització d'estada

L'autorització d'estada per estudis pot ser inicial o de renovació.

  • Inicial: la durada d'aquesta estada serà igual a la del curs per al qual estigui matriculat o, si s'escau, del treball de recerca que desenvolupi, amb el límit d'un any.
  • Renovació: L'autorització d'estada podrà prorrogar-se anualment quan l'interessat acrediti: a) que segueix reunint els requisits per a l'obtenció del visat d'estudis, i b) que ha superat les proves o requisits pertinents per a la continuïtat dels seus estudis o, si s'escau, que la investigació desenvolupada per l'estranger progressa adequadament.

2.1.3. Nacionalitat

Nacionalitat de l'estranger. En el cas de doble nacionalitat, es tracta de la que l'estranger ha utilitzat per dur a terme el tràmit de sol·licitud d'autorització.

2.1.4. Província

Província en la qual l'estranger comunica que resideix en el moment en què s'expedeix l'autorització d'estada per estudis que es troba en vigor.

3. Legislació

La legislació aplicable als estrangers amb certificat de registre o targeta de residència en vigor depèn del seu règim de residència i aquest, en gran mesura, de la nacionalitat de l'estranger.

La residència a Espanya dels nacionals dels estats membres de la Unió Europea, d'altres estats part en l'Acord sobre l'Espai Econòmic Europeu (Islàndia, Liechtenstein i Noruega) i de la Confederació Suïssa, així com la dels seus familiars i familiars d'espanyols que siguin nacionals de tercers països, es regula pel Reial decret 240/2007, de 16 de febrer, sobre entrada, lliure circulació i residència a Espanya de ciutadans dels estats membres de la Unió Europea i d'altres estats part en l'Acord sobre l'Espai Econòmic Europeu, així com per les seves modificacions posteriors.

Des del 2 d'abril del 2007, data de l'entrada en vigor del Reial decret 240/2007, els ciutadans de la Unió Europea i dels restants estats que formen part de l'Acord sobre l'Espai Econòmic Europeu han de sol·licitar la seva inscripció en el Registre Central d'Estrangers i obtenir el certificat de registre, sempre que la permanència a Espanya superi el període de tres mesos. Els seus familiars i familiars d'espanyols que siguin nacionals de tercers països han de sol·licitar una targeta de residència de familiar de ciutadà de la Unió.

La residència dels altres nacionals de tercers països, als quals els és aplicable el règim general, es regula per la Llei orgànica 4/2000, d'11 de gener, sobre drets i llibertats dels estrangers a Espanya i la seva integració social, reformada per les lleis orgàniques 8/2000, de 22 de desembre, 11/2003, de 29 de setembre, 14/2003, de 20 de novembre, i 2/2009, d'11 de desembre, de 27 de juliol i RDL 16/2012, de 20 d'abril (LOEX) (Llei d'estrangeria) i el seu Reglament de desenvolupament, aprovat per Reial decret 557/2011, de 20 d'abril (Reglament d'estrangeria), i la Llei 4/2013, de 27 de setembre, de suport a emprenedors i la seva internacionalització, així com posteriors modificacions.

Els requisits per a l'expedició de la TIE a l'empara de l'Acord de Retirada l'Acord de retirada es regulen per la Resolució de 2 de juliol de 2020.

Als estrangers amb autorització d'estada per estudis en vigor també se'ls aplica la Llei orgànica 4/2000, d'11 de gener, sobre drets i llibertats dels estrangers a Espanya i la seva integració social.