Indicadors de rendibilitat del sector hoteler RSS 

El principal objectiu dels indicadors de rendibilitat del sector hoteler és elaborar dos indicadors que facilitin a aquest sector la presa de decisions.

Es defineixen dos indicadors:

  • ADR: Average Daily Rate (tarifa mitjana diària) o facturació mitjana per habitació ocupada.
  • RevPAR: Revenue per Available Room o ingressos per habitació disponible.

Entre tots dos indicadors hi ha la relació següent:

        RevPAR ≈ ADR * Grau d'ocupació per habitacions

Així, un increment (o disminució) en el RevPAR pot estar provocat per un augment (descens) en les tarifes aplicades (ADR) o per una pujada (baixada) del grau d'ocupació. Cal tenir en compte que aquesta igualtat no és exacta, ja que el grau d'ocupació per habitacions es calcula segons els criteris de l'Enquesta d'ocupació hotelera (EOH), i no són exactament iguals en l'estimació de l'ADR i del RevPAR per raons metodològiques.

Tant l'ADR com el RevPAR proporcionen informació de la situació real en un moment del temps determinat. Això implica que es poden calcular les taxes de variació interanuals i intermensuals, però tenint en compte sempre que les fluctuacions estan provocades per canvis en diversos factors: variació de preus, oferta i ocupació.

Aquestes dues variables, juntament amb el grau d'ocupació per habitacions, constitueixen una font d'informació important per als establiments hotelers, ja que els permet avaluar la seva política de preus o revenue management. Per tant, la informació ha de permetre la comparabilitat amb els hotels de l'entorn o dels competidors directes.

En les dues definicions, els ingressos fan referència als percebuts pels hotelers per la prestació del servei d'allotjament, sense incloure altres tipus de serveis (ni IVA) que sí ofereixi l'establiment, com ara serveis de restauració, minibar, piscina d'hidromassatge, gimnàs, organització de reunions o esdeveniments, etc.

La recollida de dades per al càlcul de l'ADR i del RevPAR es fa amb l'EOH, per la qual cosa el detall dels àmbits i del disseny mostral són els mateixos que els de l'enquesta.

L'Idescat fa una difusió mensual dels dos indicadors en l'àmbit de Catalunya i per categories, a partir de la informació facilitada per l'INE. L'inici de la sèrie és el gener del 2008.

La sèrie de l'ADR i el RevPar publicat per marques turístiques comença l'any 2010. En aquesta data hi havia 10 marques vigents. A finals de l'any 2011, l'Agència Catalana de Turisme va aprovar la creació d'una nova zona turística anomenada Costa Barcelona. Aquesta marca engloba el territori de les anteriors marques Costa del Garraf i Costa de Barcelona-Maresme. Per aquest motiu, a partir del gener del 2012, l'Idescat publica l'ADR i el RevPAR per a les nou marques turístiques de Catalunya corresponents.

El mes de gener de l'any 2015 s'apliquen dues modificacions en les marques turístiques, aprovades per l'Agència Catalana de Turisme. La primera és un canvi de territori: les comarques del Vallès Oriental i del Vallès Occidental, que fins llavors formaven part de la marca Catalunya Central, passen a formar part de la marca Costa Barcelona. La segona modificació és un canvi del nom de la marca: Catalunya Central passa a denominar-se Paisatges Barcelona.

Amb motiu de la creació de la comarca del Moianès, els municipis de Castellcir, Castellterçol, Granera i Sant Quirze Safaja, fins ara dins la marca Costa Barcelona, a partir del gener del 2016 s'integren dins la marca Paisatges de Barcelona.

D'aquesta manera, Catalunya es divideix en nou marques turístiques:

  • Barcelona: Barcelonès
  • Costa Brava: Alt Empordà, Baix Empordà, Gironès, Pla de l'Estany i Selva
  • Costa Daurada: Alt Camp, Baix Camp, Baix Penedès, Conca de Barberà, Priorat i Tarragonès
  • Costa Barcelona: Alt Penedès, Baix Llobregat, Garraf, Maresme, Vallès Occidental i Vallès Oriental
  • Paisatges Barcelona: Anoia, Bages, Moianès i Osona
  • Pirineus: Alt Urgell, Alta Ribagorça, Berguedà, Cerdanya, Garrotxa, Pallars Jussà, Pallars Sobirà, Ripollès i Solsonès
  • Terres de Lleida: Garrigues, Noguera, Pla d'Urgell, Segarra, Segrià i Urgell
  • Terres de l'Ebre: Baix Ebre, Montsià, Ribera d'Ebre i Terra Alta
  • Val d'Aran: Aran

Fonts:

  • Idescat.
  • INE.
Altres indicadors relacionats T=Taula

Capítol Turisme
 Establiments hotelers. Viatgers i grau d'ocupació T
 Establiments hotelers. Viatgers. Per procedència T
 Establiments hotelers. Viatgers. Per marques turístiques i categories T
 Establiments hotelers. Pernoctacions T
 Establiments hotelers. Pernoctacions. Per procedència T
 Establiments hotelers. Pernoctacions. Per marques turístiques i categories T
 Establiments hotelers. Grau d'ocupació. Per marques turístiques i categories T
 Indicadors de rendibilitat del sector hoteler T
 Càmpings. Viatgers i grau d'ocupació T
 Càmpings. Viatgers. Per marques turístiques i categories T
 Càmpings. Pernoctacions T
 Càmpings. Pernoctacions. Per marques turístiques i categories T
 Càmpings. Grau d'ocupació. Per marques turístiques i categories T
 Turisme rural. Viatgers i grau d'ocupació T
 Turisme rural. Viatgers. Per marques turístiques T
 Turisme rural. Pernoctacions T
 Turisme rural. Pernoctacions. Per marques turístiques T
 Turisme rural. Grau d'ocupació. Per marques turístiques T
 Visitants estrangers T
 Turistes estrangers. Per país de residència habitual T
 Turistes estrangers. Despesa declarada T
 Turistes estrangers (sèrie trimestral 2001-2015). Per procedència T
 Turisme dels residents de Catalunya. Viatges i excursions T
 Turisme dels residents de Catalunya. Despesa declarada T
 Turisme a Catalunya dels residents de la resta de l'Estat. Viatges i excursions T
 Turisme a Catalunya dels residents de la resta de l'Estat. Despesa declarada T
 Indicador de preus relatius del turisme internacional de Catalunya T
 Indicador de quota de mercat del turisme internacional de Catalunya T
 Població ocupada en el sector turístic. Per sexe i situació professional T

Sou aquí: