Saltar al contingut principal

Regulació de l'ocupació. Procediments i treballadors afectats. Per sectors

Regulació de l'ocupació. Procediments i treballadors afectats. Per sectors Catalunya Treballadors afectats. Total
Agricultura Indústria Construcció Serveis Total
2023 68 23.799 563 9.371 33.801
2022 164 47.158 490 16.699 64.511
2021 78 49.036 584 57.547 107.245
2020 5.102 208.411 49.555 767.348 1.052.699
2019 105 5.708 528 3.718 10.059
2018 82 2.689 174 2.686 5.631
2017 96 2.447 238 2.711 5.492
2016 89 5.242 830 5.252 11.413
2015 140 4.822 1.153 7.150 13.265
2014 178 12.155 1.809 9.836 23.978
2013 457 37.052 5.584 25.144 68.237
2012 347 43.301 9.445 34.844 87.937
2011 290 25.165 6.946 22.943 55.344
2010 836 41.200 5.334 17.809 65.179
2009 80 117.247 4.089 20.941 142.357
2008 85 25.031 1.125 3.982 30.223
2007 81 5.124 242 2.281 7.728
2006 103 6.041 212 2.109 8.465
2005 169 10.777 428 2.795 14.169
Font:
2005: Departament de Treball i Indústria. Servei d'Estudis i Estadístiques.
2006-2009: Departament de Treball. Servei d'Estudis i Estadístiques.
2010-2014: Departament d'Empresa i Ocupació. Gabinet Tècnic.
2015-2019: Departament de Treball, Afers Socials i Famílies. Observatori del Treball i Model Productiu.
2020-2023: Departament d'Empresa i Treball. Observatori del Treball i Model Productiu.
Notes:
Treballadors afectats per comunicats no desistits i resolts autoritzats.
L'any 2020, el total de Procediments i els totals de Treballadors afectats inclouen els casos d’ERTO pels quals la divisió d’activitat econòmica de l’empresa no ha quedat ben identificada (sense especificar), a causa de les pèrdues d’activitat per la Covid-19.
Treballadors afectats per expedients autoritzats. Els comunicats no desistits són expedients iniciats a partir del 12 de febrer de 2012 (entrada en vigor del Reial decret llei 3/2012, de 10 febrer, de mesures urgents per a la reforma del mercat laboral). Es comptabilitzen temporalment segons la data de la comunicació de la decisió empresarial un cop finalitzat el període de consultes. Des del 12 de febrer de 2012, els expedients autoritzats només inclouen els de força major i els que afecten els socis de societats cooperatives. Arran del Reial decret llei 10/2010, de 16 de juny, convalidat per la Llei 35/2010, de 17 de setembre, de mesures urgents per a la reforma del mercat de treball, queden afectats els conceptes de suspensió i de reducció de jornada, fet que cal tenir en compte en la interpretació de les sèries temporals de dades.
Arran del Reial decret llei 10/2010, de 16 de juny, convalidat per la Llei 35/2010, de 17 de setembre, de mesures urgents per a la reforma del mercat de treball, queden afectats els conceptes de suspensió i de reducció de jornada, fet que cal tenir en compte en la interpretació de les sèries temporals de dades.

Darrera actualització: 8 de març de 2024.

Nota metodològica

Definició de conceptes

Regulació de l'ocupació
Nombre d'expedients presentats per les empreses o representants legals dels treballadors per tal de sol·licitar la suspensió o extinció de relacions laborals o reduccions de jornada, per causes econòmiques o d'altres tipus, i que han estat resolts per l'autoritat laboral.

Aspectes metodològics

S'hi inclouen els expedients de regulació d'ocupació que afecten Catalunya, tant si la gestió de l'expedient l'ha fet el Departament d'Empresa i Ocupació com si l'ha fet el Ministeri d'Ocupació i Seguretat Social.

La font d'informació és el full estadístic que per a cada expedient de regulació d'ocupació acabat s'emplena als serveis territorials del Departament d'Empresa i Ocupació o a la Direcció General de Relacions Laborals i Qualitat en el Treball del Departament d'Empresa i Ocupació, o a la Direcció General de Treball del Ministeri d'Ocupació i Seguretat Social.

Els expedients de regulació d'ocupació es classifiquen segons els conceptes següents:

  • forma d'acabament: autoritzats i comunicats no desistits, no autoritzats i desistits (que inclou també els arxivats i els inadmissibles);
  • tipus: pactat i no pactat (fins l'any 2009 els expedients autoritzats presentats pels treballadors i els de força major es classifiquen com a pactats; a partir de l'any 2010, atès que per a aquests expedients aquesta informació no procedeix, com tampoc per als expedients que afecten a socis de cooperatives, es classifiquen com a no pactats);
  • efecte: només té sentit per als expedients autoritzats i comunicats no desistits i pot ser suspensió o extinció de les relacions de treball o reducció de la jornada. Les jubilacions anticipades es consideren estadísticament com a extincions.

A partir de l'entrada en vigor del Reial decret 801/2011, que aprova el Reglament dels procediments de regulació d'ocupació i d'actuació administrativa en matèria de trasllats col·lectius, s'entén per suspensió el cessament de l'activitat que afecta a dies complets, tant si són continuats com alterns, mentre que la reducció de jornada es defineix com la disminució temporal de la jornada de treball entre un 10 i un 70%, computada sobre la base d'una jornada diària, setmanal, mensual o anual. Per tant, les estadístiques de regulació d'ocupació del període comprès entre l'entrada en vigor del Reial decret llei 10/2010 i l'entrada en vigor del Reial decret 801/2011, pel que fa a les mesures de suspensió i reducció, cal interpretar-les amb cautela atesos aquests canvis associats a la gestió dels expedients i s'han de tenir presents en les anàlisis de les sèries temporals de dades.

Els comunicats no desistits són expedients iniciats a partir del 12 de febrer de 2012 (entrada en vigor del Reial decret llei 3/2012, de 10 febrer, de mesures urgents per a la reforma del mercat laboral). Es comptabilitzen temporalment segons la data de la comunicació de la decisió empresarial un cop finalitzat el període de consultes.Des del 12 de febrer de 2012, els expedients autoritzats només inclouen els de força major i els que afecten els socis de societats cooperatives.