Saltar al contingut principal

Indicadors de rendibilitat del sector hoteler. Per marques turístiques

Indicadors de rendibilitat del sector hoteler. Per marques turístiques Catalunya. Abril del 2024 (p)
Valor % variació interanual
Facturació mitjana per habitació ocupada (ADR) Ingressos per habitació disponible (RevPAR) Facturació mitjana per habitació ocupada (ADR) Ingressos per habitació disponible (RevPAR)
Total 133,53 90,37 10,3 10,1
Barcelona 188,49 163,54 10,0 13,3
Costa Brava 78,58 41,90 -2,6 -6,9
Costa Daurada 71,02 38,73 -7,7 -15,8
Costa Barcelona 83,39 57,65 5,3 5,4
Paisatges Barcelona 92,40 44,21 10,5 8,8
Pirineus 71,25 (b) Ruptura en la sèrie temporal 15,03 (b) Ruptura en la sèrie temporal .. Dada confidencial, amb baixa fiabilitat o no disponible .. Dada confidencial, amb baixa fiabilitat o no disponible
Terres de Lleida 60,55 (b) Ruptura en la sèrie temporal 28,68 (b) Ruptura en la sèrie temporal .. Dada confidencial, amb baixa fiabilitat o no disponible .. Dada confidencial, amb baixa fiabilitat o no disponible
Terres de l'Ebre 64,66 32,51 3,7 -12,2
Val d'Aran 85,54 24,35 -14,5 -1,9
Unitats: Euros.
Font: Idescat, a partir de l'Enquesta d'ocupació hotelera de l'INE.
Nota: A partir del gener de 2024, s’aplica la Llei 4/2023, de canvi d’adscripció comarcal i veguerial de Biosca i Torà; en conseqüència, aquests municipis, que formaven part de la marca turística Terres de Lleida, passen a formar part de la marca Pirineus.
(p) Dada provisional.
(b) Ruptura en la sèrie temporal.
(..) Dada confidencial, amb baixa fiabilitat o no disponible.

Darrera actualització: 23 de maig de 2024. Propera actualització: 25 de juny de 2024 Calendari

Nota metodològica

Els indicadors de rendibilitat del sector hoteler són l'ADR i el RevPAR

  • ADR: Average Daily Rate (tarifa mitjana diària) o facturació mitjana per habitació ocupada.
  • RevPAR: Revenue per Available Room o ingressos per habitació disponible.

En les dues definicions, els ingressos fan referència als percebuts pels hotelers per la prestació del servei d'allotjament, sense incloure altres tipus de serveis que sí ofereixi l'establiment, com ara serveis de restauració, minibar, piscina d'hidromassatge, gimnàs, organització de reunions o esdeveniments, etc. Els ingressos no inclouen tampoc l'IVA associat.

Entre tots dos indicadors hi ha la relació següent:

RevPAR ≈ ADR * Grau d'ocupació per habitacions

Així, un increment (o disminució) en el RevPAR pot estar provocat per un augment (descens) en les tarifes aplicades (ADR) o per una pujada (baixada) del grau d'ocupació. Cal tenir en compte que aquesta igualtat no és exacta, ja que el grau d'ocupació per habitacions es calcula segons els criteris de l'Enquesta d'ocupació hotelera (EOH), i no són exactament iguals en l'estimació de l'ADR i del RevPAR per raons metodològiques.

Podeu obtenir més informació d'aquesta estadística a la metodologia.