Skip to main content

Agreement 007/2023

CONVENI ENTRE L'INSTITUT D'ESTADÍSTICA DE CATALUNYA I EL CENTRE D'ESTUDIS DEMOGRÀFICS PER A L'ELABORACIÓ D'ESTIMACIONS DE POBLACIÓ I ESTUDI DE VIABILITAT D'UNA NOVA ENQUESTA

REUNITS

D'una banda, l'Institut d'Estadística de Catalunya (d'ara endavant, Idescat), organisme autònom administratiu del Departament d'Economia i Hisenda de la Generalitat de Catalunya, amb CIF Q5850015H, representat pel senyor Xavier Cuadras Morató, director de l'Idescat, nomenat pel Decret 120/2019, de 28 de maig, i en virtut de les facultats que li són atorgades per l'article 7 del Decret 24/2014, de 25 de febrer, d'organització i funcionament de l'Institut d'Estadística de Catalunya, amb seu social a Barcelona, a la Via Laietana, 58.

De l'altra, el Centre d'Estudis Demogràfics (en endavant, CED), amb CIF Q5855973C i domiciliat a l'Edifici E2, Campus de la Universitat Autònoma de Barcelona (08193 Bellaterra), representat pel seu director, senyor Albert Esteve Palós, segons les facultats que li atribueix l'article 6.2 dels Estatuts del Consorci, aprovats pel Decret 207/1985, de 5 de juliol.

MANIFESTEN

Que l'Idescat és un organisme autònom de caràcter administratiu, adscrit al Departament d'Economia i Hisenda, amb personalitat jurídica pròpia, autonomia administrativa i financera i amb plena capacitat d'obrar per al compliment de les seves finalitats, d'acord amb el que disposa l'article 9.2 de la Llei 23/1998, de 30 de desembre, d'estadística de Catalunya (en endavant LEC).

Que l'Idescat, de conformitat amb les funcions que li atribueix l'article 10 h) de la LEC i l'article 2 del Decret 24/2014, de 25 de febrer, d'organització i funcionament de l'Institut d'Estadística de Catalunya, té interès a col·laborar amb el CED amb actuacions de recerca i d'aprofitament de dades de població i amb actuacions de formació estadística en matèria demogràfica.

Que el CED, consorci constituït per la Generalitat de Catalunya i la Universitat Autònoma de Barcelona des de l'any 1985, és una entitat jurídica pròpia especialitzada, entre d'altres, en la recerca i la docència en matèria de demografia, finalitats que li confereix l'article 1.1 dels Estatuts del Consorci, aprovats pel Decret 207/1985, de 5 de juliol, i que considera d'interès poder disposar d'un fons comú de dades demogràfiques de Catalunya, amb el desplegament i detall dels diferents àmbits territorials.

Ambdues institucions consideren convenient per al compliment de les seves finalitats, elaborar les estimacions de població i l'estudi de viabilitat d'una nova enquesta sobre els orígens i trajectòries de la població resident a Catalunya.

I, posades d'acord ambdues parts per actuar conjuntament, estableixen el present conveni subjecte a les següents

CLÀUSULES

PRIMERA. Objecte del conveni

L'objecte del conveni és establir els acords tècnics i pressupostaris entre l'Idescat i el CED per tal d'elaborar les Estimacions de població i l'informe de viabilitat de l'Enquesta sobre els orígens i les trajectòries de la població resident a Catalunya. Tant les Estimacions de població (amb el codi 01 01 03) com l'Enquesta sobre els orígens i les trajectòries de la població resident a Catalunya (amb el codi 01 01 09) són dues actuacions estadístiques recollides en el Programa anual d'actuació estadística (PAAE) 2023 aprovat pel Decret 36/2023, de 7 de març, que desplega la Llei 5/2016, del 23 de desembre, del Pla estadístic de Catalunya 2017–2020 actualment prorrogada per al 2023.

SEGONA. Característiques bàsiques dels projectes objecte del conveni

Els treballs de desenvolupament de les Estimacions de població i l'informe de viabilitat de l'Enquesta sobre els orígens i les trajectòries de la població resident a Catalunya (d'ara en endavant OTP) els duran a terme els equips tècnics assignats per l'Idescat i el CED, amb l'objectiu d'optimitzar els procediments de càlcul i estimació d'acord amb els corresponents calendaris de difusió i coherentment amb l'evolució dels propis treballs de recerca.

Context i objectius del pla de treball per a l'elaboració de les Estimacions de població

La sèrie d'estimacions de població s'inicia amb el càlcul de la població a 1 de gener posterior a l'any censal i es prolonga fins a la realització d'un nou cens de població, cosa que genera una sèrie de piràmides poblacionals basades en el darrer cens disponible, del qual pren el nom d'estimacions postcensals. La sèrie es completa amb el càlcul de poblacions a 1 de juliol de cada any, que s'obtenen com a semisuma de les poblacions estimades l'1 de gener de dos anys consecutius. La realització d'un nou cens de població permet la revisió de les xifres anuals de població entre els dos censos, dels quals s'extreuen les estimacions intercensals. Es requereix el càlcul de les estimacions intercensals que incorporin els resultats del nou cens de població de l'any 2021 per tal de recalcular la sèrie del període 2012–2021.

D'altra banda, en el nou model censal, per a cada any 't' el cens de població oferirà la piràmide de població per sexe i edat dins del mes de desembre de l'any 't' (retard de 12 mesos respecte la data de referència), i aquestes dades constituiran les estimacions de població a 1 de gener de 't' i la base per calcular les estimacions de població a 1 de juliol de 't−1'. Tanmateix, dins del segon trimestre de l'any 't' (retard màxim de 6 mesos respecte la data de referència) es requereix disposar d'una estimació provisional corresponent a 1 de gener de 't' i 1 de juliol de 't−1' fins al nivell comarcal, per utilitzar com a denominador en el càlcul de taxes per edat.

Objectius en relació a les Estimacions intercensals 2012–2021

  • Calcular estimacions intercensals de població per sexe i edat a 1 de gener i 1 de juliol de cada any entre les dates 1 de gener de 2012 i 1 de gener de 2021 per als territoris de Catalunya, províncies, àmbits del pla territorial, comarques i 24 municipis de més de 45.000 habitants al 2011.
  • Estimar els components del creixement anual de la població (naixements, defuncions, migració interna, migració externa) per sexe per als anys 2012 a 2020 coherents amb la sèrie d'estimacions intercensals de població.
  • Elaborar les taules de població per sexe i edat en el format de càrrega de la base de dades de difusió al web de l'Idescat.

Objectius en relació a les Estimacions postcensals provisionals

  • Elaborar un aplicatiu o programa que permeti calcular estimacions postcensals de població provisionals per sexe i edat a 1 de gener de l'any 't' i 1 de juliol de l'any 't−1', amb posterioritat al darrer cens de població a 1 de gener de l'any 't−1' per als territoris de Catalunya, províncies, àmbits del pla territorial i comarques, amb un retard màxim de 5 mesos respecte la data de referència.

Context i objectius del pla de treball per a l'elaboració de l'informe de viabilitat de l'Enquesta d'orígens i trajectòries de la població resident a Catalunya (OTP)

Un dels temes rellevants en les agendes de l'estadística oficial europea és la igualtat i la no discriminació, abordant-ho des d'una perspectiva interseccional i del benestar. En aquest sentit el PAAE 2023 ha inclòs un estudi de viabilitat per a la realització d'una enquesta pilot sobre els orígens i les trajectòries de la població resident a Catalunya. L'objectiu de l'enquesta és millorar el coneixement sobre la diversitat i les condicions de vida de la població resident a Catalunya, en funció dels seus orígens geogràfics i familiars i d'altres variables d'identificació social i cultural. L'enquesta té un caràcter multidimensional, amb l'objectiu de caracteritzar al màxim aquesta diversitat en diferents àmbits: l'experiència migratòria, els processos d'adquisició de la ciutadania, la formació de la família, l'accés i la qualitat de l'ocupació, l'educació, la salut, l'habitatge, la mobilitat, les xarxes de suport i socialització i les experiències de discriminació.

Objectius:

Es requereix a l'elaboració de l'estudi de viabilitat, per tal de definir els objectius, els conceptes i les variables de l'enquesta OTP, en l'òptica d'integrar informació estadística i dades procedents de l'aprofitament estadístic de registres administratius amb una enquesta complementària sobre la informació que no es pot captar amb altres fonts.

  • Exploració de les enquestes sobre desigualtats a partir dels orígens de la població en el context europeu (casos portuguès i francès) amb l'objectiu d'identificar quines son les bones pràctiques per a la mesura de la igualtat i la no discriminació.
  • Identificació de la població objectiu, els àmbits temàtics i les variables d'interès per a l'Enquesta OTP.
  • Definició dels conceptes i de les variables a incloure en l'Enquesta OTP

TERCERA. Obligacions de les parts

  1. Obligacions de l'Idescat
    • En relació a les Estimacions de població:
      • L'Idescat es compromet a analitzar i definir amb el CED la metodologia per a l'elaboració de les estimacions i facilitar les fonts estadístiques necessàries per el càlculs.
      • L'Idescat es compromet a analitzar els resultats de les estimacions i comentar amb el CED els resultats i a proposar al CED els canvis pertinents.
    • En relació a l'Enquesta d'orígens i trajectòries de la població resident a Catalunya (OTP):
      • L'Idescat es compromet a analitzar amb el CED la disponibilitat de fonts estadístiques relatives a les variables d'interès.
      • L'Idescat es compromet a analitzar els resultats de l'estudi de viabilitat i a proposar al CED els canvis pertinents.
  2. Obligacions del CED
    • El CED es compromet a l'execució del treball de recerca objecte del conveni, per la qual cosa aportarà els recursos humans, mitjançant el seu equip d'investigadors, i els recursos materials del centre necessaris per dur-los a terme.
    • El CED es compromet a executar les tasques d'aquest conveni d'acord amb el calendari següent pactat amb l'Idescat i a proporcionar a l'Idescat els resultats objecte d'aquest conveni de forma esglaonada, a mesura que s'executi cada una de les fases. Els terminis d'execució de les tasques incloses en la clàusula segona d'aquest conveni seran els següents:
      • Estimacions de població: Novembre del 2023
      • Estudi de viabilitat de l'Enquesta d'orígens i trajectòries de la població (OTP): Desembre de 2023

QUARTA. Cost, finançament i pagament

Per a l'execució correcta dels treballs, el CED hi dedicarà 630 hores de temps de treball dels dos equips investigadors que comprenen la intervenció de cinc persones

Hores Preu hora Import
Part I: Estimacions de població
Cap de la investigació 135 75 10.125
Responsable tècnic 165 50 8.250
Total part I 300 18.375
Part II: Estudi de viabilitat de l'Enquesta orígens i trajectòries de la població resident a Catalunya
Cap de la investigació 150 75 11.250
Investigador doctor 90 60 5.400
Investigador doctor 90 60 5.400
Total part II 330 22.050
Toal conveni 630 40.425

Finançament

L'Idescat farà una aportació al CED de 40.425 euros per a l'execució d'aquests treballs amb càrrec a la partida D/227001303/5831/0000 604009.

Pagament

El 50% d'aquest import es farà efectiu per part de l'Idescat a la signatura d'aquest conveni, a fi que es puguin dur a terme efectivament els treballs objecte d'aquest conveni en els terminis previstos.

La resta de l'import es farà efectiu amb la liquidació final de les despeses i el lliurament dels resultats, i haurà de ser certificat per l'òrgan competent de l'Idescat.

CINQUENA. Comissió de seguiment

Es crearà una comissió de seguiment que vetllarà pel correcte desenvolupament i execució de les clàusules del conveni. Aquesta comissió estarà formada per les persones designades per les parts que es detallen:

Per part de l'Idescat: la persona responsable de l'Àrea de Població i Territori (APT) i la persona Responsable de projectes de l'APT, de la Subdirecció General de Producció i Coordinació.

Per part del CED: Els caps d'investigació d'ambdós projectes

La comissió de seguiment tindrà la facultat de resoldre de mutu acord totes les incidències que puguin sorgir al llarg de la vigència del conveni.

Així mateix, el CED comunicarà a l'Idescat el personal investigador que s'assignarà a les activitats derivades del compliment d'aquest conveni.

Qualsevol aspecte que sigui rellevant en el seguiment es comunicarà per escrit a l'altra part. La comunicació es podrà fer per mitjans electrònics.

SISENA. Propietat dels resultats

L'Idescat és el titular dels resultats dels treballs objecte d'aquest conveni.

L'Idescat es reserva la difusió pública dels resultats de les Estimacions de població i de l'estudi de viabilitat de l'Enquesta d'orígens i trajectòries de la població en els formats i pels procediments que determini.

SETENA. Interpretació i compliment

L'Idescat i el CED es comprometen a col·laborar en tot moment d'acord amb els principis de bona fe i eficàcia, a fi que l'objecte d'aquest conveni pugui ser realitzat en els termes acordats.

Les qüestions litigioses que puguin sorgir en la interpretació i el compliment del conveni es resoldran per acord d'ambdues parts, i si aquest acord no fos possible, les parts es comprometen a sotmetre's a mediació abans d'iniciar qualsevol reclamació davant de la jurisdicció que pertoqui.

VUITENA. Causes d'extinció

Aquest conveni s'extingeix pel compliment de les actuacions que constitueixen el seu objecte o per incórrer en causa de resolució.

Són causes de resolució:

  • El transcurs del termini de vigència del conveni sense haver-se acordat la seva pròrroga.

  • L'acord dels signants.
  • L'incompliment de les obligacions i compromisos assumits per qualsevol de les parts.

    En aquest cas, qualsevol de les parts podrà notificar a la part incomplidora un requeriment per tal que compleixi en un determinat termini amb les obligacions o compromisos que es considera incomplerts. Aquest requeriment serà comunicat a la comissió de seguiment prevista en aquest conveni.

    Si transcorregut el termini indicat en el requeriment persistís l'incompliment, la part que va realitzar el requeriment notificarà a les parts signants la concurrència de la causa de resolució i s'entendrà resolt el conveni.

  • Per decisió judicial declaratòria de la nul·litat del conveni.
  • Per qualsevol altra causa prevista a les lleis.

NOVENA. Vigència

Aquest conveni iniciarà la seva vigència en la data de la seva signatura i finalitzarà la seva vigència el 31 de desembre de 2023. El CED haurà d'haver lliurat els treballs objecte d'aquest conveni segons el calendari de lliurament establert a la clàusula tercera d'aquest conveni.

DESENA. Règim jurídic

El present conveni té naturalesa administrativa i d'acord amb el que estableix l'article 6 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, en queda exclòs del seu àmbit d'aplicació.

El present conveni es regeix pel que estableixen els articles 47 a 53 de la Llei 40/2015, de l'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic i pels articles 108 a 112 de la Llei 26/2010, del 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya.

ONZENA. Publicitat i transparència

Les parts signants procediran a donar compliment al que preveu l'article 110.3 de la Llei 26/2010, del 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya pel que fa a la publicació d'aquest conveni al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya i al Registre de Convenis de Col·laboració i Cooperació per tal que sigui publicat a la seva web, que és accessible des del Portal de la Transparència, obligació que també preveu l'article 14.3 de la Llei 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern.

I, com a prova de conformitat, les parts subscriuen aquest conveni.

Xavier Cuadras Morató
Director de l'Institut d'Estadística de Catalunya
Albert Esteve Palós
Director del Centre d'Estudis Demogràfics