Agreement 010/2024
CONVENI ENTRE L'INSTITUT D'ESTADÍSTICA DE CATALUNYA (IDESCAT), L'ÀREA METROPOLITANA DE BARCELONA (AMB), L'AJUNTAMENT DE BARCELONA( AJBCN) I L'INSTITUT METRÒPOLI (IME) PER AL DESENVOLUPAMENT DEL PROJECTE D'AMPLIACIÓ DE L'ENQUESTA DE CONDICIONS DE VIDA DE CATALUNYA (ECV) 2024 I 2025 HOMOLOGABLE ALS ESTÀNDARDS EUROPEUS (EU-SILC)
REUNITS
D'una banda, l'Institut d'Estadística de Catalunya (d'ara endavant, Idescat), organisme autònom administratiu del Departament d'Economia i Hisenda de la Generalitat de Catalunya, amb CIF Q5850015H, representat pel senyor Francesc Xavier Cuadras Morató, director de l'Idescat, nomenat pel Decret 120/2019, de 28 de maig, i en virtut de les facultats que li són atorgades per l'article 7 del Decret 24/2014, de 25 de febrer, d'organització i funcionament de l'Institut d'Estadística de Catalunya, amb seu social a Barcelona, a la Via Laietana, 58.
De l'altra, l'Institut Metròpoli (Institut Metròpoli, en endavant), representat per la Sra. Raquel Gil Eiroà, Presidenta del Consorci, qui actua en nom i representació d'aquesta entitat en virtut de les facultats que li són atorgades pel decret de presidència 83/2024 de data 24 de juliol de 2024, amb CIF P- 0800013-E, i domicili al campus de Bellaterra de la Universitat Autònoma de Barcelona, Plaça del Coneixement, Edifici MRA, planta 2, 08193 Bellaterra (Cerdanyola del Vallès).
De l'altra, l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB, en endavant), representada per la vicepresidenta de l'Àrea del Cicle de l'Aigua i Anàlisi de Polítiques Metropolitanes, la Sra. Belén García Criado, qui actua en nom i representació d'aquesta entitat en l'exercici de les competències que té delegades per resolució de la presidència de data 16 de maig de 2024 (publicada al BOPB de 22 de maig de 2024), amb domicili social a Barcelona, al carrer 62, núm. 16–18, Sector A de la Zona Franca, i amb codi d'identificació fiscal P-0800258-F, facultada per a la signatura d'aquest conveni per acord de la Junta de Govern d'11 de febrer de 2025, assistida en aquest acte per la senyora , secretària de l'AMB, nomenada per resolució de la Direcció General d'Administració Local (DGAL) de data 20 de setembre de 2024, que actua en les funcions de fe pública segons disposa l'apartat i) de l'article 3.2 del Reial decret 128/2018, de 16 de març, regulador del règim jurídic dels funcionaris d'administració local amb habilitació nacional.
I de l'altra, l'Ajuntament de Barcelona, representat per la Tinenta d'Alcaldia de Drets Socials, Educació i Cicles de Vida, la Il·lustríssima senyora Maria Eugènia Gay Rosell, facultada per acord de la Comissió de Govern de 24 de desembre de 2024 i assistida en aquest acte pel senyor , secretari general d'aquest Ajuntament, com a fedatari i assessor legal preceptiu.
EXPOSEN
Primer
Que I'Idescat és l'òrgan estadístic de la Generalitat de Catalunya i té per funcions, entre d'altres i segons disposa l'article 10 p) de la Llei 23/1998, de 30 de desembre, d'estadística de Catalunya (en endavant LEC), “dur a terme les activitats estadístiques que li encomanen el Pla estadístic de Catalunya i els programes anuals d'actuació estadística que el despleguen”.
Segon
Que l'Institut Metròpoli és un consorci de dret públic de caràcter local i finalitats d'interès general, adscrit a l'AMB, que té per objecte la realització d'estudis i investigacions en tot allò que afecta els interessos del seus ens consorciats, especialment l'anàlisi general i sectorial del fenomen metropolità. En aquest sentit, des del 1985, i fins el 2011, l'antecessor de l'Institut Metròpoli, el consorci Institut d'Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona (IERMB), va dur a terme l'estudi i explotació de l'Enquesta de condicions de vida i hàbits de la població (ECVHP), operació estadística de caràcter oficial, i des del 2017 elabora les actuals Estadístiques metropolitanes sobre condicions de vida (EMCV), base de dades construïda a partir de la informació que proveeix l'Enquesta de condicions de vida (ECV) i que ofereix informacions de renda i de condicions de vida més robustes per l'àmbit metropolità de Barcelona. La construcció i explotació d'aquesta base de dades (EMCV) i la publicació de resultats forma part de les actuacions incloses en el Contracte Programa entre l'AMB i l'Institut Metròpoli.
Tercer
Que l'Ajuntament de Barcelona i l'AMB tenen entre els seus objectius institucionals l'elaboració d'informació de base, estudis estadístics i enquestes entre la població del seu àmbit territorial. En el marc d'aquests objectius, estan fermament interessats en disposar de dades comparables i fiables sobre les condicions de vida i el risc de pobresa i d'exclusió social en el seu àmbit territorial.
Quart
Que l'Idescat és l'organisme responsable de l'actuació estadística Enquesta de condicions de vida (en endavant ECV), amb Codi: 05 01 01, recollida en els programes anuals d'actuació estadística aprovats per Decret en desplegament de la Llei del Pla estadístic de Catalunya 2017– 2020 actualment vigent, de la qual l'Institut Metròpoli, l'Ajuntament de Barcelona i l'AMB són organismes col·laboradors. La mostra d'aquesta enquesta està constituïda per dues submostres: la primera deriva de l'operació d'àmbit estatal que es realitza sota responsabilitat de l'Institut Nacional d'Estadística (INE), i la segona constitueix una ampliació específica recollida exclusivament a Catalunya sota responsabilitat de l'Idescat. Ambdues mostres s'elaboren utilitzant uns mateixos criteris i procediments, de manera que finalment són integrades en una única mostra.
L'Idescat i l'Institut Metròpoli coincideixen que l'ampliació de la mostra de l'ECV és un pas previ imprescindible per abordar l'elaboració d'unes estimacions territorials fiables.
Cinquè
D'acord amb el que s'ha exposat, les quatre institucions que subscriuen aquest acord expressen el seu interès a col·laborar estretament en l'ampliació de la mostra de l'ECV com a element d'informació de base necessària.
I, posades prèviament d'acord, formalitzen aquest conveni, que es regirà pels següents
PACTES
Primer. Objecte del conveni
Aquest conveni té per objecte el desenvolupament del projecte Enquesta de condicions de vida (ECV), que realitza l'Idescat en col·laboració amb l'Institut Metròpoli, l'Ajuntament de Barcelona i l'Àrea Metropolitana de Barcelona, així com la determinació dels compromisos financers per a l'ampliació de l'ECV. El desenvolupament de l'ECV, que té el caràcter d'estadística oficial de Catalunya, es durà a terme d'acord amb els principis tècnics i jurídics establerts per la LEC, la Llei del Pla estadístic de Catalunya vigent, els programes anuals d'actuació estadística que la despleguin i la resta de normativa aplicable a l'estadística oficial.
Segon. Característiques bàsiques del projecte
Els treballs de desenvolupament dels compromisos descrits en el present conveni els duran a terme els equips tècnics assignats per l'Institut Metròpoli i l'Idescat, amb l'objectiu d'optimitzar els procediments de càlcul i estimació d'acord amb els corresponents calendaris de difusió i coherentment amb l'evolució dels propis treballs de recerca.
El projecte es desenvoluparà en tres línies paral·leles de treball:
- Una primera, basada en el tractament de les dades de l'ECV de cada any, dissenyant criteris metodològics específics que millorin la representativitat del territori.
- Una segona, basada en l'agrupament de mostres en parelles cavalcades de dos anys, que pondera la mostra tenint en compte el territori.
- Una tercera, de recerca de noves vies de territorialització incorporant informació externa a l'enquesta.
Tercer. Terminis d'execució del projecte
El treballs associats a l'ECV de les onades 2024 i 2025 finalitzaran abans del 31 de març de 2026. Les dates de publicació seran les que es fixin en el calendari de disponibilitat dels resultats que publica l'Idescat al seu web.
Quart. Obligacions de les parts
Les parts assumiran, en relació amb el projecte estadístic objecte d'aquest conveni, les següents obligacions:
Per part de l'Idescat:
- Liderar els treballs per a la realització del projecte ECV, amb l'objectiu d'adaptar la metodologia definida per l'INE a la realitat catalana i dissenyar un procediment eficient d'estimació dels principals indicadors que s'extreuen de l'ECV.
- Dissenyar i fer l'extracció mostral segons els objectius explicitats en aquest acord.
- Confeccionar el qüestionari definitiu atenent els requeriments d'estandardització.
- Proporcionar accés al programari necessari per a la gestió del treball de camp.
- Executar, mitjançant una empresa especialitzada, el treball de camp i coordinar-ne els treballs de seguiment, supervisió i inspecció.
- Aconseguir la informació administrativa necessària per completar la informació dels qüestionaris.
- Validar i depurar amb criteris estàndards la informació recollida.
- Fer l'explotació de la informació recollida i confeccionar la tabulació corresponent per al conjunt de Catalunya.
- Posar a disposició de les entitats signants les microdades de l'enquesta, degudament anonimitzades.
- Col·laborar amb l'Institut Metròpoli en el procés de disseny d'un procediment eficient d'estimació dels principals indicadors que s'extreuen de l'ECV de Catalunya amb una desagregació territorial superior a l'actualment disponible, per tal de poder generar les Estadístiques Metropolitanes de Condicions de Vida (EMCV).
- Fer difusió dels resultats de l'ECV d'acord amb el que disposa la legislació estadística aplicable.
- Exercir les funcions de secretaria de la Comissió de Seguiment.
Per part de l'Institut Metròpoli:
- Donar suport tècnic en la realització dels treballs del projecte ECV, amb l'objectiu d'adaptar la metodologia definida per l'INE a la realitat catalana i dissenyar un procediment eficient d'estimació dels principals indicadors que s'extreuen de l'ECV.
- Participar en el seguiment de l'enquesta incorporant-se a l'equip tècnic responsable del projecte a l'Idescat.
- Col·laborar amb l'Idescat en l'explotació dels resultats corresponents a Catalunya, tenint en compte els criteris de comparabilitat i de significació estadística.
- Definir la metodologia i desenvolupar les estimacions territorials de l'ECV en l'àmbit metropolità i de Barcelona, amb l'objectiu de dissenyar un procediment eficient d'estimació dels principals indicadors que s'extreuen de l'ECV de Catalunya amb una desagregació territorial superior a l'actualment disponible, generant les Estadístiques Metropolitanes de Condicions de Vida (EMCV).
- Desenvolupar la recerca de noves vies de territorialització en l'àmbit metropolità i de Barcelona incorporant informació externa a l'enquesta.
- Participar en el disseny i execució del pla de difusió de l'ECV i dissenyar i executar el pla de difusió de l'EMCV.
- Participar en la Comissió de Seguiment del conveni exercint les corresponents funcions de direcció i supervisió dels treballs endegats conjuntament.
Per part de l'AMB i l'Ajuntament de Barcelona:
- Participar en el seguiment de l'ECV.
- Participar en la coordinació del pla de difusió de l'enquesta.
- Participar en la Comissió de Seguiment del conveni exercint les corresponents funcions de direcció i supervisió dels treballs endegats conjuntament.
- Col·laborar en el finançament de l'ampliació de la mostra ECV, en els termes descrits a la clàusula sisena d'aquest conveni i als Annexos 1 i 2.
Cinquè. Comissió de Seguiment
A la signatura d'aquest conveni es constituirà una Comissió de Seguiment, òrgan de participació de les parts en l'execució dels treballs objecte del conveni i que estarà formada per les persones responsables de:
- Subdirecció General de Producció i Coordinació de l'Idescat
- Direcció de l'Institut Metròpoli
- Direcció d'Anàlisis de Polítiques Metropolitanes de l'AMB
- Direcció de l'Oficina Municipal de Dades de l'Ajuntament de Barcelona
Farà les funcions de secretaria la persona responsable de l'Àrea d'Economia i Societat de la Subdirecció General de Producció i Coordinació de l'Idescat.
A les reunions de la Comissió de Seguiment podran assistir-hi altres persones, quan així ho acordin les parts.
Més àmpliament, la Comissió de Seguiment és competent per resoldre totes les qüestions que es derivin de la interpretació i execució del conveni. Està facultada per crear, en el seu si, comissions tècniques mixtes per a l'anàlisi i supervisió d'aquells aspectes de l'operació que consideri oportuns.
La Comissió de Seguiment es reunirà sempre que les circumstàncies ho exigeixin, a proposta d'una de les parts.
Sisè. Finançament del conveni
El cost directe estimat de l'actuació estadística ECV 2024 és de 350.000,00 euros (tres-cents cinquanta mil euros), d'acord amb l'establert pel Decret 221/2023, de 19 de desembre, pel qual s'aprova el Programa anual d'actuació estadística per a l'any 2024, i l'actuació estadística ECV 2025 es preveu que sigui també de 350.000,00 euros (tres-cents cinquanta mil euros). Aquest import inclou el costos interns i també els costos de la contractació del treball de camp ECV, els quals es detallen als l'Annexos 1 i 2 d'aquest conveni.
Pel que fa al finançament de l'ECV, les entitats signants realitzaran les següents aportacions finalistes o afectades durant el primer trimestre de l'exercici següent de cada any de vigència del conveni (una per cada onada):
- L'Àrea Metropolitana de Barcelona aportarà a l'Idescat la quantitat de 45.000,00 euros (quaranta-cinc mil euros) el primer trimestre de l'any 2025 amb càrrec a la partida “E1020 92000 75100 TCAP IDESCAT CONVENI TRACTAMENT DADES ENQUESTA CONDIC VIDA” del pressupost de l'exercici 2025 i 45.000,00 euros (quaranta-cinc mil euros) més el primer trimestre de l'any 2026 amb càrrec a la partida “E1020 92000 75100 TCAP IDESCAT CONVENI TRACTAMENT DADES ENQUESTA CONDIC VIDA” del pressupost de l'exercici 2026, condicionat a l'existència de crèdit adequat i suficient.
- L'Ajuntament de Barcelona aportarà a l'Idescat la quantitat total de 60.000,00 euros, a raó de 30.000,00 euros (trenta mil euros) amb càrrec a la partida 0100/75100/92321 del pressupost de l'exercici 2025 i 30.000,00 euros (trenta mil euros) amb càrrec a la partida 0100/75100/92321 del pressupost de l'exercici 2026, condicionat a l'existència de crèdit adequat i suficient.
Cadascun d'aquests imports es transferirà a l'Idescat en un pagament anual durant el primer trimestre de l'any 2025 i 2026, respectivament, després que la Comissió de Seguiment hagi validat els documents emesos per l'Idescat corresponents a la Memòria tècnica de la seva execució i hagi aportat la certificació de costos de cada onada, i no més tard del 31 de març de l'any següent a l'onada. Les transferències previstes en aquest apartat s'hauran de computar com a transferències de capital i aniran amb càrrec a l'exercici pressupostari corresponent.
Finalment, l'Idescat elaborarà la liquidació corresponent d'acord amb els articles 48.6 i 52.2 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.
Setè. Confidencialitat de les dades de caràcter personal i secret estadístic
En relació amb la informació que tractin, les parts signants d'aquest conveni s'obliguen a complir la legislació sobre protecció de dades personals, avui representada pel Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades (Reglament general de protecció de dades-RGPD), i per la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals (LOPDGDD). En concret, es comprometen a adoptar les mesures tècniques i organitzatives necessàries per garantir la seguretat de les dades i el respecte al principi de minimització de les dades, a no tractar-les per a una finalitat diferent a l'objecte d'aquest conveni, a no comunicar-les a tercers i a fer extensiu aquest compromís a tots els seus treballadors i col·laboradors implicats en la seva execució i amb accés a la informació.
Així mateix, les parts s'obliguen a mantenir el secret estadístic a fi de garantir la protecció de la informació tractada, en els termes establerts a la Llei 23/1998, de 30 de desembre, d'estadística de Catalunya.
El deure de confidencialitat i el deure de guardar secret estadístic es mantindran fins i tot després de la vigència d'aquest conveni i que hagin finalitzat les activitats relatives a la seva execució.
Vuitè. Difusió dels resultats
La difusió dels resultats derivats de les actuacions objecte de conveni es regirà pel que disposa la legislació estadística catalana vigent. El canal de difusió dels resultats de l'Enquesta de condicions de vida serà el web https://www.idescat.cat/ i la data de publicació serà la que es fixi en el calendari de disponibilitat dels resultats que publica l'Idescat al seu web.
Les institucions signants d'aquest conveni, mitjançant la Comissió de Seguiment, coordinaran l'aplicació del pla de difusió dels resultats sintètics i bàsics de les dues actuacions estadístiques, en l'àmbit territorial de l'AMB.
En totes les publicacions i altres productes de difusió de l'ECV 2024 i 2025 es farà referència explícita i notòria al suport, col·laboració i finançament de les entitats que signen aquest conveni.
En cada cas, en el peu de les taules de resultats de l'ECV apareixerà la denominació de l'actuació “Enquesta de condicions de vida. Idescat”.
En primer lloc, i d'acord amb el calendari oficial de difusió, es difondran els resultats pel conjunt de Catalunya que haurà elaborat l'Idescat.
Els resultats oficials es difondran per Internet sota una llicència oberta que en permeti la seva reutilització sempre que se citi la font de procedència, no s'alteri ni es desnaturalitzi el contingut de la informació difosa i s'esmenti la data de la darrera actualització. A més, en citar la font caldrà esmentar l'organisme responsable de l'actuació, de la següent manera:
- Enquesta de condicions de vida 2024. Idescat.
- Enquesta de condicions de vida 2025. Idescat.
Novè. Vigència del conveni
El present conveni tindrà vigència a partir de la data de la seva signatura i fins a la finalització dels treballs que en constitueixen l'objecte. Això no obstant, s'estableix com a data límit de vigència el 31 de març de 2026.
Desè. Resolució
El conveni es podrà resoldre abans que transcorri el seu termini màxim de vigència. Són causes de resolució anticipada del conveni les següents:
- El mutu acord de les parts, que s'instrumentarà per escrit.
- L'incompliment per qualsevol de les parts de les obligacions i compromisos assumits; en aquest cas, l'altra part podrà optar per exigir-ne el compliment o bé per resoldre el conveni.
- Per decisió judicial declaratòria de la nul·litat del conveni.
- Qualsevol altra causa legalment establerta.
Onzè. Jurisdicció
Aquest conveni de col·laboració té naturalesa administrativa i les qüestions sorgides de la seva interpretació, modificació, resolució i efectes que no es puguin resoldre a través de la Comissió de Seguiment seran dirimides per la jurisdicció contenciosa administrativa.
I en prova de conformitat les parts signen aquest conveni.
Annex 1
Memòria econòmica del projecte Enquesta de condicions de vida de Catalunya 2024. Detall dels costos de l'activitat PAAE 05.01.01
Tasques a desenvolupar ordenades per fase
Fase de disseny
- 1. Revisió dels aspectes metodològics i tècnics de l'EU-SILC i adaptació de la documentació de l'operació a Catalunya.
- 2. Concreció de la mostra i del qüestionari.
- 3. Definició i descripció detallada del projecte de treball de camp a realitzar.
Fase de treball de camp
- 4. Coordinació de les tasques logístiques prèvies de l'operació de camp.
- 5. Adaptació de les aplicacions informàtiques de l'enquesta.
- 6. Seguiment i supervisió del treball de camp.
- 7. Inspecció del treball d'enquestació.
- 8. Realització del treball de camp al total d'habitatges seleccionats en la mostra
Fase de tractament i tabulació
- 9. Realització de les tasques de validació i depuració de la informació recollida.
- 10. Revisió i anàlisi del conjunt de dades de la mostra agregada.
- 11. Tabulació dels resultats.
Costos i finançament previst de l'actuació
| Institut d'Estadística de Catalunya | Àrea Metropolitana de Barcelona | Ajuntament de Barcelona | TOTAL | |
|---|---|---|---|---|
| Contractació del treball de camp | 124.392,18 € | 30.000,00 € | 25.000,00 € | 179.392,18 € |
| Cost intern estimat | 150.607,82 € | 15.000,00 € | 5.000,00 € | 170.607,82 € |
| TOTAL | 275.000,00 € | 45.000,00 € | 30.000,00 € | 350.000,00 € |
| Entitat promotora | Partida pressupostària | Entitat finançada | Import en euros |
|---|---|---|---|
| (1) Finançament a vehicular a través del Contracte Programa pluriennal amb l'AMB, de la qual l'Institut Metròpoli és mitjà propi i entitat adscrita. | |||
| (2) Finançament a vehicular a través de l'Acord de col·laboració anual amb l'Àrea de Drets Socials de l'Ajuntament de Barcelona, del qual l'Institut Metròpoli és mitjà propi. | |||
| Institut Metròpoli (1) | A càrrec Institut Metròpoli | - | 11.375,00 € |
| Institut Metròpoli (2) | A càrrec Institut Metròpoli | - | 6.125,00 € |
| TOTAL | 17.500,00 € | ||
Annex 2
Memòria econòmica del projecte Enquesta de condicions de vida de Catalunya 2025. Detall dels costos de l'activitat PAAE 05.01.01
Tasques a desenvolupar ordenades per fase
Fase de disseny
- 1. Revisió dels aspectes metodològics i tècnics de l'EU-SILC i adaptació de la documentació de l'operació a Catalunya.
- 2. Concreció de la mostra i del qüestionari.
- 3. Definició i descripció detallada del projecte de treball de camp a realitzar.
Fase de treball de camp
- 4. Coordinació de les tasques logístiques prèvies de l'operació de camp.
- 5. Adaptació de les aplicacions informàtiques de l'enquesta.
- 6. Seguiment i supervisió del treball de camp.
- 7. Inspecció del treball d'enquestació.
- 8. Realització del treball de camp al total d'habitatges seleccionats en la mostra
Fase de tractament i tabulació
- 9. Realització de les tasques de validació i depuració de la informació recollida.
- 10. Revisió i anàlisi del conjunt de dades de la mostra agregada.
- 11. Tabulació dels resultats.
Costos i finançament previst de l'actuació
| Institut d'Estadística de Catalunya | Àrea Metropolitana de Barcelona | Ajuntament de Barcelona | TOTAL | |
|---|---|---|---|---|
| Contractació del treball de camp | 100.160,72 € | 30.000,00 € | 25.000,00 € | 155.160,72 € |
| Cost intern estimat | 174.839,28 € | 15.000,00 € | 5.000,00 € | 194.839,28 € |
| TOTAL | 275.000,00 € | 45.000,00 € | 30.000,00 € | 350.000,00 € |
| Entitat promotora | Partida pressupostària | Entitat finançada | Import en euros |
|---|---|---|---|
| (1) Finançament a vehicular a través del Contracte Programa pluriennal amb l'AMB, de la qual l'Institut Metròpoli és mitjà propi i entitat adscrita. | |||
| (2) Finançament a vehicular a través de l'Acord de col·laboració anual amb l'Àrea de Drets Socials de l'Ajuntament de Barcelona, del qual l'Institut Metròpoli és mitjà propi. | |||
| Institut Metròpoli (1) | A càrrec Institut Metròpoli | - | 11.375,00 € |
| Institut Metròpoli (2) | A càrrec Institut Metròpoli | - | 6.125,00 € |
| TOTAL | 17.500,00 € | ||