Saltar al contingut principal

Regulació de l'ocupació. Procediments i treballadors afectats. Comarques i Aran, i àmbits

Regulació de l'ocupació. Expedients i treballadors afectats. Comarques i àmbits 2001
Expedients acabats Expedients autoritzats
Nombre Treballadors afectats Nombre Treballadors afectats extinció Treballadors afectats suspensió Treballadors afectats reducció Total
Alt Camp 2 94 2 6 88 0 94
Alt Empordà 10 73 10 30 43 0 73
Alt Penedès 5 308 5 133 175 0 308
Alt Urgell 0 0 0 0 0 0 0
Alta Ribagorça 0 0 0 0 0 0 0
Anoia 11 387 11 115 272 0 387
Bages 16 418 14 140 59 32 231
Baix Camp 7 115 6 98 0 0 98
Baix Ebre 0 0 0 0 0 0 0
Baix Empordà 20 173 20 122 51 0 173
Baix Llobregat 65 2.098 55 1.144 566 33 1.743
Baix Penedès 7 45 7 23 22 0 45
Barcelonès 269 9.106 244 4.430 4.163 43 8.636
Berguedà 8 234 5 68 151 0 219
Cerdanya 1 6 1 6 0 0 6
Conca de Barberà 0 0 0 0 0 0 0
Garraf 5 19 5 12 7 0 19
Garrigues 0 0 0 0 0 0 0
Garrotxa 3 33 2 0 27 0 27
Gironès 30 218 29 147 21 2 170
Maresme 21 356 18 226 42 0 268
Montsià 6 92 6 72 20 0 92
Noguera 3 119 3 0 119 0 119
Osona 16 1.394 14 719 597 3 1.319
Pallars Jussà 0 0 0 0 0 0 0
Pallars Sobirà 0 0 0 0 0 0 0
Pla d'Urgell 0 0 0 0 0 0 0
Pla de l'Estany 1 4 1 0 4 0 4
Priorat 0 0 0 0 0 0 0
Ribera d'Ebre 1 1 1 1 0 0 1
Ripollès 3 104 3 51 53 0 104
Segarra 1 37 1 37 0 0 37
Segrià 26 152 26 148 0 4 152
Selva 11 131 11 108 23 0 131
Solsonès 1 45 1 45 0 0 45
Tarragonès 53 372 52 264 96 6 366
Terra Alta 1 9 0 0 0 0 0
Urgell 2 18 2 18 0 0 18
Val d'Aran 0 0 0 0 0 0 0
Vallès Occidental 78 3.401 72 644 2.019 140 2.803
Vallès Oriental 35 1.468 27 252 773 4 1.029
Catalunya 718 21.030 654 9.059 9.391 267 18.717
Metropolità 478 16.756 426 6.841 7.745 220 14.806
Comarques Gironines 78 736 76 458 222 2 682
Camp de Tarragona 69 626 67 391 206 6 603
Terres de l'Ebre 8 102 7 73 20 0 93
Ponent 32 326 32 203 119 4 326
Comarques Centrals 52 2.478 45 1.087 1.079 35 2.201
Alt Pirineu i Aran 1 6 1 6 0 0 6
Font: Departament de Treball. Servei d'Estudis i Estadístiques.

Darrera actualització: 18 de juny de 2009.

Nota metodològica

Definició de conceptes

Regulació de l'ocupació
Nombre d'expedients presentats per les empreses o representants legals dels treballadors per tal de sol·licitar la suspensió o extinció de relacions laborals o reduccions de jornada, per causes econòmiques o d'altres tipus, i que han estat resolts per l'autoritat laboral.

Aspectes metodològics

S'hi inclouen els expedients de regulació d'ocupació que afecten Catalunya, tant si la gestió de l'expedient l'ha fet el Departament d'Empresa i Ocupació com si l'ha fet el Ministeri d'Ocupació i Seguretat Social.

La font d'informació és el full estadístic que per a cada expedient de regulació d'ocupació acabat s'emplena als serveis territorials del Departament d'Empresa i Ocupació o a la Direcció General de Relacions Laborals i Qualitat en el Treball del Departament d'Empresa i Ocupació, o a la Direcció General de Treball del Ministeri d'Ocupació i Seguretat Social.

Els expedients de regulació d'ocupació es classifiquen segons els conceptes següents:

  • forma d'acabament: autoritzats i comunicats no desistits, no autoritzats i desistits (que inclou també els arxivats i els inadmissibles);
  • tipus: pactat i no pactat (fins l'any 2009 els expedients autoritzats presentats pels treballadors i els de força major es classifiquen com a pactats; a partir de l'any 2010, atès que per a aquests expedients aquesta informació no procedeix, com tampoc per als expedients que afecten a socis de cooperatives, es classifiquen com a no pactats);
  • efecte: només té sentit per als expedients autoritzats i comunicats no desistits i pot ser suspensió o extinció de les relacions de treball o reducció de la jornada. Les jubilacions anticipades es consideren estadísticament com a extincions.

A partir de l'entrada en vigor del Reial decret 801/2011, que aprova el Reglament dels procediments de regulació d'ocupació i d'actuació administrativa en matèria de trasllats col·lectius, s'entén per suspensió el cessament de l'activitat que afecta a dies complets, tant si són continuats com alterns, mentre que la reducció de jornada es defineix com la disminució temporal de la jornada de treball entre un 10 i un 70%, computada sobre la base d'una jornada diària, setmanal, mensual o anual. Per tant, les estadístiques de regulació d'ocupació del període comprès entre l'entrada en vigor del Reial decret llei 10/2010 i l'entrada en vigor del Reial decret 801/2011, pel que fa a les mesures de suspensió i reducció, cal interpretar-les amb cautela atesos aquests canvis associats a la gestió dels expedients i s'han de tenir presents en les anàlisis de les sèries temporals de dades.

Els comunicats no desistits són expedients iniciats a partir del 12 de febrer de 2012 (entrada en vigor del Reial decret llei 3/2012, de 10 febrer, de mesures urgents per a la reforma del mercat laboral). Es comptabilitzen temporalment segons la data de la comunicació de la decisió empresarial un cop finalitzat el període de consultes.Des del 12 de febrer de 2012, els expedients autoritzats només inclouen els de força major i els que afecten els socis de societats cooperatives.