Saltar al contingut principal

Regulació de l'ocupació. Procediments i treballadors afectats. Comarques i Aran, i àmbits

Regulació de l'ocupació. Expedients i treballadors afectats (1). Comarques i àmbits 2005
Treballadors afectats
Expedients Rescissió Suspensió Reducció Total
Alt Camp 3 39 0 0 39
Alt Empordà 8 28 26 8 62
Alt Penedès 9 127 17 0 144
Alt Urgell 0 0 0 0 0
Alta Ribagorça 0 0 0 0 0
Anoia 12 259 219 0 478
Bages 14 108 277 0 385
Baix Camp 8 143 7 0 150
Baix Ebre 4 56 0 0 56
Baix Empordà 20 120 61 0 181
Baix Llobregat 59 1.530 352 0 1.882
Baix Penedès 2 0 19 0 19
Barcelonès 130 2.239 1.182 24 3.445
Berguedà 4 0 25 0 25
Cerdanya 0 0 0 0 0
Conca de Barberà 0 0 0 0 0
Garraf 6 23 16 0 39
Garrigues 0 0 0 0 0
Garrotxa 3 22 14 0 36
Gironès 15 56 13 0 69
Maresme 37 342 516 0 858
Montsià 5 102 14 3 119
Noguera 1 0 54 0 54
Osona 11 149 95 0 244
Pallars Jussà 0 0 0 0 0
Pallars Sobirà 0 0 0 0 0
Pla d'Urgell 1 14 0 0 14
Pla de l'Estany 2 31 5 0 36
Priorat 0 0 0 0 0
Ribera d'Ebre 1 24 0 0 24
Ripollès 6 260 214 0 474
Segarra 1 8 0 0 8
Segrià 16 229 11 0 240
Selva 6 73 40 0 113
Solsonès 2 0 9 0 9
Tarragonès 25 189 70 1 260
Terra Alta 0 0 0 0 0
Urgell 1 8 0 0 8
Val d'Aran 0 0 0 0 0
Vallès Occidental 75 1.466 2.610 24 4.100
Vallès Oriental 25 523 75 0 598
Catalunya 512 8.168 5.941 60 14.169
Metropolità 341 6.250 4.768 48 11.066
Comarques Gironines 60 590 373 8 971
Camp de Tarragona 38 371 96 1 468
Terres de l'Ebre 10 182 14 3 199
Ponent 20 259 65 0 324
Comarques Centrals 43 516 625 0 1.141
Alt Pirineu i Aran 0 0 0 0 0
Font: Departament de Treball i Indústria. Servei d'Estudis i Estadístiques.
Nota: Treballadors afectats per expedients autoritzats.

Darrera actualització: 18 de juny de 2009.

Nota metodològica

Definició de conceptes

Regulació de l'ocupació
Nombre d'expedients presentats per les empreses o representants legals dels treballadors per tal de sol·licitar la suspensió o extinció de relacions laborals o reduccions de jornada, per causes econòmiques o d'altres tipus, i que han estat resolts per l'autoritat laboral.

Aspectes metodològics

S'hi inclouen els expedients de regulació d'ocupació que afecten Catalunya, tant si la gestió de l'expedient l'ha fet el Departament d'Empresa i Ocupació com si l'ha fet el Ministeri d'Ocupació i Seguretat Social.

La font d'informació és el full estadístic que per a cada expedient de regulació d'ocupació acabat s'emplena als serveis territorials del Departament d'Empresa i Ocupació o a la Direcció General de Relacions Laborals i Qualitat en el Treball del Departament d'Empresa i Ocupació, o a la Direcció General de Treball del Ministeri d'Ocupació i Seguretat Social.

Els expedients de regulació d'ocupació es classifiquen segons els conceptes següents:

  • forma d'acabament: autoritzats i comunicats no desistits, no autoritzats i desistits (que inclou també els arxivats i els inadmissibles);
  • tipus: pactat i no pactat (fins l'any 2009 els expedients autoritzats presentats pels treballadors i els de força major es classifiquen com a pactats; a partir de l'any 2010, atès que per a aquests expedients aquesta informació no procedeix, com tampoc per als expedients que afecten a socis de cooperatives, es classifiquen com a no pactats);
  • efecte: només té sentit per als expedients autoritzats i comunicats no desistits i pot ser suspensió o extinció de les relacions de treball o reducció de la jornada. Les jubilacions anticipades es consideren estadísticament com a extincions.

A partir de l'entrada en vigor del Reial decret 801/2011, que aprova el Reglament dels procediments de regulació d'ocupació i d'actuació administrativa en matèria de trasllats col·lectius, s'entén per suspensió el cessament de l'activitat que afecta a dies complets, tant si són continuats com alterns, mentre que la reducció de jornada es defineix com la disminució temporal de la jornada de treball entre un 10 i un 70%, computada sobre la base d'una jornada diària, setmanal, mensual o anual. Per tant, les estadístiques de regulació d'ocupació del període comprès entre l'entrada en vigor del Reial decret llei 10/2010 i l'entrada en vigor del Reial decret 801/2011, pel que fa a les mesures de suspensió i reducció, cal interpretar-les amb cautela atesos aquests canvis associats a la gestió dels expedients i s'han de tenir presents en les anàlisis de les sèries temporals de dades.

Els comunicats no desistits són expedients iniciats a partir del 12 de febrer de 2012 (entrada en vigor del Reial decret llei 3/2012, de 10 febrer, de mesures urgents per a la reforma del mercat laboral). Es comptabilitzen temporalment segons la data de la comunicació de la decisió empresarial un cop finalitzat el període de consultes.Des del 12 de febrer de 2012, els expedients autoritzats només inclouen els de força major i els que afecten els socis de societats cooperatives.