Saltar al contingut principal

Regulació de l'ocupació. Procediments i treballadors afectats. Comarques i Aran, i àmbits

Regulació de l'ocupació. Expedients i treballadors afectats (1). Comarques i àmbits 2006
Treballadors afectats
Expedients Rescissió Suspensió Reducció Total
Alt Camp 2 243 0 0 243
Alt Empordà 10 147 29 0 176
Alt Penedès 6 111 67 0 178
Alt Urgell 0 0 0 0 0
Alta Ribagorça 0 0 0 0 0
Anoia 3 79 0 0 79
Bages 10 303 7 0 310
Baix Camp 10 77 4 0 81
Baix Ebre 4 78 8 0 86
Baix Empordà 14 8 71 0 79
Baix Llobregat 40 1.390 69 11 1.470
Baix Penedès 3 13 8 0 21
Barcelonès 143 1.560 153 3 1.716
Berguedà 1 13 0 0 13
Cerdanya 0 0 0 0 0
Conca de Barberà 1 32 0 0 32
Garraf 6 202 28 0 230
Garrigues 1 0 0 2 2
Garrotxa 2 23 0 0 23
Gironès 22 52 14 0 66
Maresme 21 640 9 0 649
Montsià 5 13 246 0 259
Noguera 0 0 0 0 0
Osona 8 83 20 0 103
Pallars Jussà 0 0 0 0 0
Pallars Sobirà 0 0 0 0 0
Pla d'Urgell 1 20 0 0 20
Pla de l'Estany 2 0 12 0 12
Priorat 0 0 0 0 0
Ribera d'Ebre 0 0 0 0 0
Ripollès 2 0 22 0 22
Segarra 2 28 0 0 28
Segrià 15 53 8 0 61
Selva 9 162 35 0 197
Solsonès 0 0 0 0 0
Tarragonès 24 146 24 0 170
Terra Alta 1 0 9 0 9
Urgell 0 0 0 0 0
Val d'Aran 0 0 0 0 0
Vallès Occidental 56 1.655 190 6 1.851
Vallès Oriental 18 253 2 24 279
Catalunya 442 7.384 1.035 46 8.465
Metropolità 290 5.811 518 44 6.373
Comarques Gironines 61 392 183 0 575
Camp de Tarragona 40 511 36 0 547
Terres de l'Ebre 10 91 263 0 354
Ponent 19 101 8 2 111
Comarques Centrals 22 478 27 0 505
Alt Pirineu i Aran 0 0 0 0 0
Font: Departament de Treball. Servei d'Estudis i Estadístiques.
Nota: Treballadors afectats per expedients autoritzats.

Darrera actualització: 18 de juny de 2009.

Nota metodològica

Definició de conceptes

Regulació de l'ocupació
Nombre d'expedients presentats per les empreses o representants legals dels treballadors per tal de sol·licitar la suspensió o extinció de relacions laborals o reduccions de jornada, per causes econòmiques o d'altres tipus, i que han estat resolts per l'autoritat laboral.

Aspectes metodològics

S'hi inclouen els expedients de regulació d'ocupació que afecten Catalunya, tant si la gestió de l'expedient l'ha fet el Departament d'Empresa i Ocupació com si l'ha fet el Ministeri d'Ocupació i Seguretat Social.

La font d'informació és el full estadístic que per a cada expedient de regulació d'ocupació acabat s'emplena als serveis territorials del Departament d'Empresa i Ocupació o a la Direcció General de Relacions Laborals i Qualitat en el Treball del Departament d'Empresa i Ocupació, o a la Direcció General de Treball del Ministeri d'Ocupació i Seguretat Social.

Els expedients de regulació d'ocupació es classifiquen segons els conceptes següents:

  • forma d'acabament: autoritzats i comunicats no desistits, no autoritzats i desistits (que inclou també els arxivats i els inadmissibles);
  • tipus: pactat i no pactat (fins l'any 2009 els expedients autoritzats presentats pels treballadors i els de força major es classifiquen com a pactats; a partir de l'any 2010, atès que per a aquests expedients aquesta informació no procedeix, com tampoc per als expedients que afecten a socis de cooperatives, es classifiquen com a no pactats);
  • efecte: només té sentit per als expedients autoritzats i comunicats no desistits i pot ser suspensió o extinció de les relacions de treball o reducció de la jornada. Les jubilacions anticipades es consideren estadísticament com a extincions.

A partir de l'entrada en vigor del Reial decret 801/2011, que aprova el Reglament dels procediments de regulació d'ocupació i d'actuació administrativa en matèria de trasllats col·lectius, s'entén per suspensió el cessament de l'activitat que afecta a dies complets, tant si són continuats com alterns, mentre que la reducció de jornada es defineix com la disminució temporal de la jornada de treball entre un 10 i un 70%, computada sobre la base d'una jornada diària, setmanal, mensual o anual. Per tant, les estadístiques de regulació d'ocupació del període comprès entre l'entrada en vigor del Reial decret llei 10/2010 i l'entrada en vigor del Reial decret 801/2011, pel que fa a les mesures de suspensió i reducció, cal interpretar-les amb cautela atesos aquests canvis associats a la gestió dels expedients i s'han de tenir presents en les anàlisis de les sèries temporals de dades.

Els comunicats no desistits són expedients iniciats a partir del 12 de febrer de 2012 (entrada en vigor del Reial decret llei 3/2012, de 10 febrer, de mesures urgents per a la reforma del mercat laboral). Es comptabilitzen temporalment segons la data de la comunicació de la decisió empresarial un cop finalitzat el període de consultes.Des del 12 de febrer de 2012, els expedients autoritzats només inclouen els de força major i els que afecten els socis de societats cooperatives.