Saltar al contingut principal

Regulació de l'ocupació. Procediments i treballadors afectats. Comarques i Aran, i àmbits

Regulació de l'ocupació. Expedients i treballadors afectats. Comarques i àmbits 2012
Treballadors afectats
Expedients Rescissió Suspensió Reducció Total
Alt Camp 69 87 394 137 618
Alt Empordà 70 279 451 163 893
Alt Penedès 123 104 1.826 230 2.160
Alt Urgell 6 13 21 6 40
Alta Ribagorça 3 0 5 2 7
Anoia 103 100 1.698 252 2.050
Bages 220 228 2.616 279 3.123
Baix Camp 106 285 289 470 1.044
Baix Ebre 108 25 431 126 582
Baix Empordà 77 88 961 81 1.130
Baix Llobregat 677 1.962 7.294 2.223 11.479
Baix Penedès 48 82 283 112 477
Barcelonès 1.760 7.350 12.327 6.254 25.931
Berguedà 39 61 261 143 465
Cerdanya 11 0 37 6 43
Conca de Barberà 20 64 152 11 227
Garraf 87 71 812 120 1.003
Garrigues 4 0 43 2 45
Garrotxa 30 68 271 21 360
Gironès 170 214 985 462 1.661
Maresme 270 486 1.594 777 2.857
Montsià 117 40 605 229 874
Noguera 17 65 165 10 240
Osona 178 247 1.856 413 2.516
Pallars Jussà 7 0 35 21 56
Pallars Sobirà 4 0 28 3 31
Pla d'Urgell 23 30 191 46 267
Pla de l'Estany 38 16 358 120 494
Priorat 2 0 7 11 18
Ribera d'Ebre 15 31 69 19 119
Ripollès 30 34 250 131 415
Segarra 9 9 24 18 51
Segrià 192 251 864 562 1.677
Selva 90 55 815 243 1.113
Solsonès 10 0 175 6 181
Tarragonès 213 334 714 476 1.524
Terra Alta 5 15 25 0 40
Urgell 35 25 282 48 355
Val d'Aran 3 10 1 6 17
Vallès Occidental 824 2.517 10.067 1.903 14.487
Vallès Oriental 372 882 5.280 1.105 7.267
Catalunya 6.185 16.128 54.562 17.247 87.937
Metropolità 3.903 13.197 36.562 12.262 62.021
Comarques Gironines 505 754 4.091 1.221 6.066
Camp de Tarragona 410 770 1.556 1.105 3.431
Terres de l'Ebre 245 111 1.130 374 1.615
Ponent 280 380 1.569 686 2.635
Comarques Centrals 447 536 4.908 841 6.285
Alt Pirineu i Aran 34 23 127 44 194
Penedès 361 357 4.619 714 5.690
Font: Departament d'Empresa i Ocupació. Gabinet Tècnic.
Nota: Treballadors afectats per expedients autoritzats.

Darrera actualització: 12 de novembre de 2013.

Nota metodològica

Definició de conceptes

Regulació de l'ocupació
Nombre d'expedients presentats per les empreses o representants legals dels treballadors per tal de sol·licitar la suspensió o extinció de relacions laborals o reduccions de jornada, per causes econòmiques o d'altres tipus, i que han estat resolts per l'autoritat laboral.

Aspectes metodològics

S'hi inclouen els expedients de regulació d'ocupació que afecten Catalunya, tant si la gestió de l'expedient l'ha fet el Departament d'Empresa i Ocupació com si l'ha fet el Ministeri d'Ocupació i Seguretat Social.

La font d'informació és el full estadístic que per a cada expedient de regulació d'ocupació acabat s'emplena als serveis territorials del Departament d'Empresa i Ocupació o a la Direcció General de Relacions Laborals i Qualitat en el Treball del Departament d'Empresa i Ocupació, o a la Direcció General de Treball del Ministeri d'Ocupació i Seguretat Social.

Els expedients de regulació d'ocupació es classifiquen segons els conceptes següents:

  • forma d'acabament: autoritzats i comunicats no desistits, no autoritzats i desistits (que inclou també els arxivats i els inadmissibles);
  • tipus: pactat i no pactat (fins l'any 2009 els expedients autoritzats presentats pels treballadors i els de força major es classifiquen com a pactats; a partir de l'any 2010, atès que per a aquests expedients aquesta informació no procedeix, com tampoc per als expedients que afecten a socis de cooperatives, es classifiquen com a no pactats);
  • efecte: només té sentit per als expedients autoritzats i comunicats no desistits i pot ser suspensió o extinció de les relacions de treball o reducció de la jornada. Les jubilacions anticipades es consideren estadísticament com a extincions.

A partir de l'entrada en vigor del Reial decret 801/2011, que aprova el Reglament dels procediments de regulació d'ocupació i d'actuació administrativa en matèria de trasllats col·lectius, s'entén per suspensió el cessament de l'activitat que afecta a dies complets, tant si són continuats com alterns, mentre que la reducció de jornada es defineix com la disminució temporal de la jornada de treball entre un 10 i un 70%, computada sobre la base d'una jornada diària, setmanal, mensual o anual. Per tant, les estadístiques de regulació d'ocupació del període comprès entre l'entrada en vigor del Reial decret llei 10/2010 i l'entrada en vigor del Reial decret 801/2011, pel que fa a les mesures de suspensió i reducció, cal interpretar-les amb cautela atesos aquests canvis associats a la gestió dels expedients i s'han de tenir presents en les anàlisis de les sèries temporals de dades.

Els comunicats no desistits són expedients iniciats a partir del 12 de febrer de 2012 (entrada en vigor del Reial decret llei 3/2012, de 10 febrer, de mesures urgents per a la reforma del mercat laboral). Es comptabilitzen temporalment segons la data de la comunicació de la decisió empresarial un cop finalitzat el període de consultes.Des del 12 de febrer de 2012, els expedients autoritzats només inclouen els de força major i els que afecten els socis de societats cooperatives.