Saltar al contingut principal

Regulació de l'ocupació. Procediments i treballadors afectats. Comarques i Aran, i àmbits

Regulació de l'ocupació. Expedients i treballadors afectats. Comarques i àmbits 2014
Treballadors afectats
Expedients Rescissió Suspensió Reducció Total
Alt Camp 21 13 56 43 112
Alt Empordà 36 34 131 271 436
Alt Penedès 38 257 254 20 531
Alt Urgell 4 2 11 1 14
Alta Ribagorça 0 0 0 0 0
Anoia 39 98 660 90 848
Bages 56 96 662 64 822
Baix Camp 30 55 57 83 195
Baix Ebre 29 0 260 43 303
Baix Empordà 36 54 138 84 276
Baix Llobregat 157 866 1.276 619 2.761
Baix Penedès 12 3 81 14 98
Barcelonès 472 3.065 2.625 1.093 6.783
Berguedà 11 0 57 19 76
Cerdanya 5 0 31 2 33
Conca de Barberà 3 22 7 1 30
Garraf 23 20 309 28 357
Garrigues 9 42 46 5 93
Garrotxa 11 8 20 39 67
Gironès 54 338 369 44 751
Maresme 81 43 323 222 588
Montsià 66 11 185 106 302
Noguera 5 0 8 6 14
Osona 46 9 342 69 420
Pallars Jussà 6 0 23 7 30
Pallars Sobirà 0 0 0 0 0
Pla d'Urgell 9 0 207 2 209
Pla de l'Estany 14 6 55 9 70
Priorat 0 0 0 0 0
Ribera d'Ebre 9 0 68 15 83
Ripollès 11 0 71 6 77
Segarra 7 0 104 26 130
Segrià 81 140 456 199 795
Selva 46 64 444 71 579
Solsonès 5 0 54 2 56
Tarragonès 71 172 211 110 493
Terra Alta 2 0 11 1 12
Urgell 18 7 306 5 318
Val d'Aran 5 0 15 2 17
Vallès Occidental 179 595 2.999 387 3.981
Vallès Oriental 87 277 681 260 1.218
Catalunya 1.794 6.297 13.613 4.068 23.978
Metropolità 976 4.846 7.904 2.581 15.331
Comarques Gironines 208 504 1.228 524 2.256
Camp de Tarragona 125 262 331 237 830
Terres de l'Ebre 106 11 524 165 700
Ponent 129 189 1.127 243 1.559
Comarques Centrals 122 123 1.144 154 1.421
Alt Pirineu i Aran 20 2 80 12 94
Penedès 108 360 1.275 152 1.787
Font: Departament d'Empresa i Ocupació. Gabinet Tècnic.
Notes:
Treballadors afectats per expedients autoritzats.
A partir del març del 2014 vuit municipis de l'Anoia canvien d'adscripció i passen de l'àmbit Penedès a les Comarques Centrals.

Darrera actualització: 4 de juny de 2015.

Nota metodològica

Definició de conceptes

Regulació de l'ocupació
Nombre d'expedients presentats per les empreses o representants legals dels treballadors per tal de sol·licitar la suspensió o extinció de relacions laborals o reduccions de jornada, per causes econòmiques o d'altres tipus, i que han estat resolts per l'autoritat laboral.

Aspectes metodològics

S'hi inclouen els expedients de regulació d'ocupació que afecten Catalunya, tant si la gestió de l'expedient l'ha fet el Departament d'Empresa i Ocupació com si l'ha fet el Ministeri d'Ocupació i Seguretat Social.

La font d'informació és el full estadístic que per a cada expedient de regulació d'ocupació acabat s'emplena als serveis territorials del Departament d'Empresa i Ocupació o a la Direcció General de Relacions Laborals i Qualitat en el Treball del Departament d'Empresa i Ocupació, o a la Direcció General de Treball del Ministeri d'Ocupació i Seguretat Social.

Els expedients de regulació d'ocupació es classifiquen segons els conceptes següents:

  • forma d'acabament: autoritzats i comunicats no desistits, no autoritzats i desistits (que inclou també els arxivats i els inadmissibles);
  • tipus: pactat i no pactat (fins l'any 2009 els expedients autoritzats presentats pels treballadors i els de força major es classifiquen com a pactats; a partir de l'any 2010, atès que per a aquests expedients aquesta informació no procedeix, com tampoc per als expedients que afecten a socis de cooperatives, es classifiquen com a no pactats);
  • efecte: només té sentit per als expedients autoritzats i comunicats no desistits i pot ser suspensió o extinció de les relacions de treball o reducció de la jornada. Les jubilacions anticipades es consideren estadísticament com a extincions.

A partir de l'entrada en vigor del Reial decret 801/2011, que aprova el Reglament dels procediments de regulació d'ocupació i d'actuació administrativa en matèria de trasllats col·lectius, s'entén per suspensió el cessament de l'activitat que afecta a dies complets, tant si són continuats com alterns, mentre que la reducció de jornada es defineix com la disminució temporal de la jornada de treball entre un 10 i un 70%, computada sobre la base d'una jornada diària, setmanal, mensual o anual. Per tant, les estadístiques de regulació d'ocupació del període comprès entre l'entrada en vigor del Reial decret llei 10/2010 i l'entrada en vigor del Reial decret 801/2011, pel que fa a les mesures de suspensió i reducció, cal interpretar-les amb cautela atesos aquests canvis associats a la gestió dels expedients i s'han de tenir presents en les anàlisis de les sèries temporals de dades.

Els comunicats no desistits són expedients iniciats a partir del 12 de febrer de 2012 (entrada en vigor del Reial decret llei 3/2012, de 10 febrer, de mesures urgents per a la reforma del mercat laboral). Es comptabilitzen temporalment segons la data de la comunicació de la decisió empresarial un cop finalitzat el període de consultes.Des del 12 de febrer de 2012, els expedients autoritzats només inclouen els de força major i els que afecten els socis de societats cooperatives.