Saltar al contingut principal

Regulació de l'ocupació. Procediments i treballadors afectats. Comarques i Aran, i àmbits

Regulació de l'ocupació. Procediments i treballadors afectats. Comarques i Aran, i àmbits 2015
Treballadors afectats
Procediments Rescissió Suspensió Reducció Total
Alt Camp 11 7 30 6 43
Alt Empordà 18 7 48 29 84
Alt Penedès 10 31 25 4 60
Alt Urgell 3 2 8 0 10
Alta Ribagorça 0 0 0 0 0
Anoia 14 47 123 1 171
Aran 1 0 1 1 2
Bages 19 9 543 35 587
Baix Camp 21 115 32 31 178
Baix Ebre 11 0 110 25 135
Baix Empordà 15 57 46 60 163
Baix Llobregat 69 222 703 144 1.069
Baix Penedès 5 0 57 12 69
Barcelonès 251 3.335 1.784 487 5.606
Berguedà 3 0 10 4 14
Cerdanya 2 0 6 0 6
Conca de Barberà 4 0 12 3 15
Garraf 21 98 125 17 240
Garrigues 2 0 4 0 4
Garrotxa 6 0 42 12 54
Gironès 34 122 256 19 397
Maresme 32 142 305 66 513
Moianès 1 0 2 0 2
Montsià 33 42 96 54 192
Noguera 2 0 0 3 3
Osona 18 317 117 8 442
Pallars Jussà 6 9 21 3 33
Pallars Sobirà 0 0 0 0 0
Pla d'Urgell 4 15 15 20 50
Pla de l'Estany 6 0 26 3 29
Priorat 0 0 0 0 0
Ribera d'Ebre 4 0 16 8 24
Ripollès 2 0 4 4 8
Segarra 5 0 55 0 55
Segrià 31 65 139 27 231
Selva 31 2 216 65 283
Solsonès 0 0 0 0 0
Tarragonès 33 280 57 51 388
Terra Alta 2 0 13 2 15
Urgell 4 0 57 0 57
Vallès Occidental 88 615 438 199 1.252
Vallès Oriental 54 199 471 111 781
Catalunya 876 5.738 6.013 1.514 13.265
Metropolità 495 4.513 3.703 1.007 9.223
Comarques Gironines 112 188 638 192 1.018
Camp de Tarragona 69 402 131 91 624
Terres de l'Ebre 50 42 235 89 366
Ponent 48 80 270 50 400
Comarques Centrals 41 326 674 47 1.047
Alt Pirineu i Aran 12 11 36 4 51
Penedès 49 176 326 34 536
Font: Departament de Treball, Afers Socials i Famílies. Observatori del Treball i Model Productiu.
Nota: Treballadors afectats per comunicats no desistits i resolts autoritzats.

Darrera actualització: 3 de novembre de 2016.

Nota metodològica

Definició de conceptes

Regulació de l'ocupació
Nombre d'expedients presentats per les empreses o representants legals dels treballadors per tal de sol·licitar la suspensió o extinció de relacions laborals o reduccions de jornada, per causes econòmiques o d'altres tipus, i que han estat resolts per l'autoritat laboral.

Aspectes metodològics

S'hi inclouen els expedients de regulació d'ocupació que afecten Catalunya, tant si la gestió de l'expedient l'ha fet el Departament d'Empresa i Ocupació com si l'ha fet el Ministeri d'Ocupació i Seguretat Social.

La font d'informació és el full estadístic que per a cada expedient de regulació d'ocupació acabat s'emplena als serveis territorials del Departament d'Empresa i Ocupació o a la Direcció General de Relacions Laborals i Qualitat en el Treball del Departament d'Empresa i Ocupació, o a la Direcció General de Treball del Ministeri d'Ocupació i Seguretat Social.

Els expedients de regulació d'ocupació es classifiquen segons els conceptes següents:

  • forma d'acabament: autoritzats i comunicats no desistits, no autoritzats i desistits (que inclou també els arxivats i els inadmissibles);
  • tipus: pactat i no pactat (fins l'any 2009 els expedients autoritzats presentats pels treballadors i els de força major es classifiquen com a pactats; a partir de l'any 2010, atès que per a aquests expedients aquesta informació no procedeix, com tampoc per als expedients que afecten a socis de cooperatives, es classifiquen com a no pactats);
  • efecte: només té sentit per als expedients autoritzats i comunicats no desistits i pot ser suspensió o extinció de les relacions de treball o reducció de la jornada. Les jubilacions anticipades es consideren estadísticament com a extincions.

A partir de l'entrada en vigor del Reial decret 801/2011, que aprova el Reglament dels procediments de regulació d'ocupació i d'actuació administrativa en matèria de trasllats col·lectius, s'entén per suspensió el cessament de l'activitat que afecta a dies complets, tant si són continuats com alterns, mentre que la reducció de jornada es defineix com la disminució temporal de la jornada de treball entre un 10 i un 70%, computada sobre la base d'una jornada diària, setmanal, mensual o anual. Per tant, les estadístiques de regulació d'ocupació del període comprès entre l'entrada en vigor del Reial decret llei 10/2010 i l'entrada en vigor del Reial decret 801/2011, pel que fa a les mesures de suspensió i reducció, cal interpretar-les amb cautela atesos aquests canvis associats a la gestió dels expedients i s'han de tenir presents en les anàlisis de les sèries temporals de dades.

Els comunicats no desistits són expedients iniciats a partir del 12 de febrer de 2012 (entrada en vigor del Reial decret llei 3/2012, de 10 febrer, de mesures urgents per a la reforma del mercat laboral). Es comptabilitzen temporalment segons la data de la comunicació de la decisió empresarial un cop finalitzat el període de consultes.Des del 12 de febrer de 2012, els expedients autoritzats només inclouen els de força major i els que afecten els socis de societats cooperatives.