Saltar al contingut principal

Regulació de l'ocupació. Procediments i treballadors afectats. Comarques i Aran, i àmbits

Regulació de l'ocupació. Procediments i treballadors afectats. Comarques i Aran, i àmbits 2020
Treballadors afectats
Procediments Rescissió Suspensió Reducció Total
Alt Camp 669 6 6.366 645 7.017
Alt Empordà 3.446 97 19.598 2.481 22.176
Alt Penedès 1.725 373 11.542 3.254 15.169
Alt Urgell 446 0 1.677 280 1.957
Alta Ribagorça 109 0 337 16 353
Anoia 1.924 42 12.166 1.060 13.268
Aran 397 0 1.780 157 1.937
Bages 2.785 119 22.627 3.572 26.318
Baix Camp 3.395 42 15.263 1.705 17.010
Baix Ebre 1.380 0 5.090 585 5.675
Baix Empordà 3.017 55 15.694 1.505 17.254
Baix Llobregat 11.935 843 121.926 14.634 137.403
Baix Penedès 1.499 130 11.373 742 12.245
Barcelonès 43.458 3.786 306.402 55.400 365.588
Berguedà 712 248 3.382 382 4.012
Cerdanya 631 7 2.443 215 2.665
Conca de Barberà 300 0 3.946 347 4.293
Garraf 2.706 27 13.787 1.350 15.164
Garrigues 245 0 1.281 220 1.501
Garrotxa 1.026 0 5.380 1.663 7.043
Gironès 3.262 10 19.513 3.984 23.507
Maresme 7.020 230 38.372 5.613 44.215
Moianès 168 0 879 144 1.023
Montsià 1.167 0 4.366 344 4.710
Noguera 578 0 2.843 268 3.111
Osona 2.385 55 15.978 3.103 19.136
Pallars Jussà 239 0 768 36 804
Pallars Sobirà 196 0 519 27 546
Pla d'Urgell 483 0 2.951 364 3.315
Pla de l'Estany 556 3 3.338 516 3.857
Priorat 200 0 573 84 657
Ribera d'Ebre 217 0 754 37 791
Ripollès 533 47 2.327 310 2.684
Segarra 323 0 1.796 159 1.955
Segrià 3.281 132 17.637 2.373 20.142
Selva 2.891 199 17.749 2.728 20.676
Solsonès 308 0 1.216 198 1.414
Tarragonès 4.680 83 30.552 3.104 33.739
Terra Alta 120 0 392 46 438
Urgell 538 0 3.111 392 3.503
Vallès Occidental 13.544 1.156 110.525 23.234 134.915
Vallès Oriental 6.062 246 41.989 7.278 49.513
Catalunya 130.556 7.936 900.208 144.555 1.052.699
Metropolità 82.057 6.261 619.323 106.166 731.750
Comarques Gironines 14.731 411 83.599 13.187 97.197
Camp de Tarragona 9.244 131 56.700 5.885 62.716
Terres de l'Ebre 2.884 0 10.602 1.012 11.614
Ponent 5.448 132 29.619 3.776 33.527
Comarques Centrals 6.398 422 44.855 7.421 52.698
Alt Pirineu i Aran 2.018 7 7.524 731 8.262
Penedès 7.776 572 47.986 6.377 54.935
Font: Departament d'Empresa i Treball. Observatori del Treball i Model Productiu.
Notes:
Treballadors afectats per comunicats no desistits i resolts autoritzats.
L'any 2020, el total de Procediments i els totals de Treballadors afectats inclouen els casos d’ERTO pels quals la divisió d’activitat econòmica de l’empresa no ha quedat ben identificada (sense especificar), a causa de les pèrdues d’activitat per la Covid-19.

Darrera actualització: 28 de maig de 2021.

Nota metodològica

Definició de conceptes

Regulació de l'ocupació
Nombre d'expedients presentats per les empreses o representants legals dels treballadors per tal de sol·licitar la suspensió o extinció de relacions laborals o reduccions de jornada, per causes econòmiques o d'altres tipus, i que han estat resolts per l'autoritat laboral.

Aspectes metodològics

S'hi inclouen els expedients de regulació d'ocupació que afecten Catalunya, tant si la gestió de l'expedient l'ha fet el Departament d'Empresa i Ocupació com si l'ha fet el Ministeri d'Ocupació i Seguretat Social.

La font d'informació és el full estadístic que per a cada expedient de regulació d'ocupació acabat s'emplena als serveis territorials del Departament d'Empresa i Ocupació o a la Direcció General de Relacions Laborals i Qualitat en el Treball del Departament d'Empresa i Ocupació, o a la Direcció General de Treball del Ministeri d'Ocupació i Seguretat Social.

Els expedients de regulació d'ocupació es classifiquen segons els conceptes següents:

  • forma d'acabament: autoritzats i comunicats no desistits, no autoritzats i desistits (que inclou també els arxivats i els inadmissibles);
  • tipus: pactat i no pactat (fins l'any 2009 els expedients autoritzats presentats pels treballadors i els de força major es classifiquen com a pactats; a partir de l'any 2010, atès que per a aquests expedients aquesta informació no procedeix, com tampoc per als expedients que afecten a socis de cooperatives, es classifiquen com a no pactats);
  • efecte: només té sentit per als expedients autoritzats i comunicats no desistits i pot ser suspensió o extinció de les relacions de treball o reducció de la jornada. Les jubilacions anticipades es consideren estadísticament com a extincions.

A partir de l'entrada en vigor del Reial decret 801/2011, que aprova el Reglament dels procediments de regulació d'ocupació i d'actuació administrativa en matèria de trasllats col·lectius, s'entén per suspensió el cessament de l'activitat que afecta a dies complets, tant si són continuats com alterns, mentre que la reducció de jornada es defineix com la disminució temporal de la jornada de treball entre un 10 i un 70%, computada sobre la base d'una jornada diària, setmanal, mensual o anual. Per tant, les estadístiques de regulació d'ocupació del període comprès entre l'entrada en vigor del Reial decret llei 10/2010 i l'entrada en vigor del Reial decret 801/2011, pel que fa a les mesures de suspensió i reducció, cal interpretar-les amb cautela atesos aquests canvis associats a la gestió dels expedients i s'han de tenir presents en les anàlisis de les sèries temporals de dades.

Els comunicats no desistits són expedients iniciats a partir del 12 de febrer de 2012 (entrada en vigor del Reial decret llei 3/2012, de 10 febrer, de mesures urgents per a la reforma del mercat laboral). Es comptabilitzen temporalment segons la data de la comunicació de la decisió empresarial un cop finalitzat el període de consultes.Des del 12 de febrer de 2012, els expedients autoritzats només inclouen els de força major i els que afecten els socis de societats cooperatives.