Saltar al contingut principal

Regulació de l'ocupació. Procediments i treballadors afectats. Comarques i Aran, i àmbits

Regulació de l'ocupació. Procediments i treballadors afectats. Comarques i Aran, i àmbits 2022
Treballadors afectats
Procediments Rescissió Suspensió Reducció Total
Alt Camp 20 93 1.262 11 1.366
Alt Empordà 28 91 82 75 248
Alt Penedès 17 83 483 27 593
Alt Urgell 3 0 5 1 6
Alta Ribagorça 0 0 0 0 0
Anoia 19 0 229 39 268
Aran 4 0 15 1 16
Bages 34 24 1.071 53 1.148
Baix Camp 15 0 36 44 80
Baix Ebre 7 0 33 52 85
Baix Empordà 17 25 118 10 153
Baix Llobregat 204 390 29.082 710 30.182
Baix Penedès 17 25 323 3 351
Barcelonès 612 2.184 5.785 1.982 9.951
Berguedà 2 0 33 46 79
Cerdanya 3 0 10 1 11
Conca de Barberà 1 0 7 0 7
Garraf 21 341 41 77 459
Garrigues 2 31 2 0 33
Garrotxa 6 15 62 8 85
Gironès 32 43 136 179 358
Maresme 74 249 776 150 1.175
Moianès 0 0 0 0 0
Montsià 15 14 29 73 116
Noguera 12 32 103 74 209
Osona 19 17 198 226 441
Pallars Jussà 0 0 0 0 0
Pallars Sobirà 3 0 3 0 3
Pla d'Urgell 6 0 36 22 58
Pla de l'Estany 14 0 288 129 417
Priorat 0 0 0 0 0
Ribera d'Ebre 5 0 30 11 41
Ripollès 2 0 2 0 2
Segarra 0 0 0 0 0
Segrià 28 172 90 24 286
Selva 41 32 1.678 113 1.823
Solsonès 0 0 0 0 0
Tarragonès 25 51 184 31 266
Terra Alta 0 0 0 0 0
Urgell 2 0 0 18 18
Vallès Occidental 217 950 9.517 858 11.325
Vallès Oriental 99 343 2.279 230 2.852
Catalunya 1.626 5.205 54.028 5.278 64.511
Metropolità 1.206 4.116 47.439 3.930 55.485
Comarques Gironines 140 206 2.366 514 3.086
Camp de Tarragona 61 144 1.489 86 1.719
Terres de l'Ebre 27 14 92 136 242
Ponent 50 235 231 138 604
Comarques Centrals 56 41 1.338 325 1.704
Alt Pirineu i Aran 13 0 33 3 36
Penedès 73 449 1.040 146 1.635
Font: Departament d'Empresa i Treball. Observatori del Treball i Model Productiu.
Nota: Treballadors afectats per comunicats no desistits i resolts autoritzats.

Darrera actualització: 1 de febrer de 2023.

Nota metodològica

Definició de conceptes

Regulació de l'ocupació
Nombre d'expedients presentats per les empreses o representants legals dels treballadors per tal de sol·licitar la suspensió o extinció de relacions laborals o reduccions de jornada, per causes econòmiques o d'altres tipus, i que han estat resolts per l'autoritat laboral.

Aspectes metodològics

S'hi inclouen els expedients de regulació d'ocupació que afecten Catalunya, tant si la gestió de l'expedient l'ha fet el Departament d'Empresa i Ocupació com si l'ha fet el Ministeri d'Ocupació i Seguretat Social.

La font d'informació és el full estadístic que per a cada expedient de regulació d'ocupació acabat s'emplena als serveis territorials del Departament d'Empresa i Ocupació o a la Direcció General de Relacions Laborals i Qualitat en el Treball del Departament d'Empresa i Ocupació, o a la Direcció General de Treball del Ministeri d'Ocupació i Seguretat Social.

Els expedients de regulació d'ocupació es classifiquen segons els conceptes següents:

  • forma d'acabament: autoritzats i comunicats no desistits, no autoritzats i desistits (que inclou també els arxivats i els inadmissibles);
  • tipus: pactat i no pactat (fins l'any 2009 els expedients autoritzats presentats pels treballadors i els de força major es classifiquen com a pactats; a partir de l'any 2010, atès que per a aquests expedients aquesta informació no procedeix, com tampoc per als expedients que afecten a socis de cooperatives, es classifiquen com a no pactats);
  • efecte: només té sentit per als expedients autoritzats i comunicats no desistits i pot ser suspensió o extinció de les relacions de treball o reducció de la jornada. Les jubilacions anticipades es consideren estadísticament com a extincions.

A partir de l'entrada en vigor del Reial decret 801/2011, que aprova el Reglament dels procediments de regulació d'ocupació i d'actuació administrativa en matèria de trasllats col·lectius, s'entén per suspensió el cessament de l'activitat que afecta a dies complets, tant si són continuats com alterns, mentre que la reducció de jornada es defineix com la disminució temporal de la jornada de treball entre un 10 i un 70%, computada sobre la base d'una jornada diària, setmanal, mensual o anual. Per tant, les estadístiques de regulació d'ocupació del període comprès entre l'entrada en vigor del Reial decret llei 10/2010 i l'entrada en vigor del Reial decret 801/2011, pel que fa a les mesures de suspensió i reducció, cal interpretar-les amb cautela atesos aquests canvis associats a la gestió dels expedients i s'han de tenir presents en les anàlisis de les sèries temporals de dades.

Els comunicats no desistits són expedients iniciats a partir del 12 de febrer de 2012 (entrada en vigor del Reial decret llei 3/2012, de 10 febrer, de mesures urgents per a la reforma del mercat laboral). Es comptabilitzen temporalment segons la data de la comunicació de la decisió empresarial un cop finalitzat el període de consultes.Des del 12 de febrer de 2012, els expedients autoritzats només inclouen els de força major i els que afecten els socis de societats cooperatives.