Saltar al contingut principal

Agències de viatges. Marques turístiques

Agències de viatges. Marques turístiques 2010
Agències de viatges
Centrals Sucursals Punts de venda Total
Barcelona 513 459 80 1.052
Catalunya Central 244 189 26 459
Costa Brava 175 84 2 261
Costa Daurada 71 86 3 160
Costa de Garraf 123 121 13 257
Costa de Barcelona-Maresme 92 37 2 131
Pirineus-Prepirineus 32 22 0 54
Terres de l'Ebre 23 25 0 48
Terres de Lleida 40 41 0 81
Val d'Aran 5 1 0 6
Catalunya 1.318 1.065 126 2.509
Font: Departament d'Empresa i Ocupació. Direcció General de Turisme.

Darrera actualització: 6 d'abril de 2011.

Nota metodològica

Definició de conceptes

Agència de viatges
Establiment comercial dedicat a l'exercici d'activitats de mediació entre els viatgers, d'una banda, i l'oferta del sector turístic (hotels, serveis de transports, guies turístics, etc.), de l'altra.

Aspectes metodològics

L'Enquesta d'ocupació en allotjaments de turisme rural de l'INE és una de les fonts estadístiques per mesurar l'activitat turística. L'objectiu principal és conèixer el comportament d'una sèrie de variables que permeten descriure les característiques fonamentals d'aquest tipus d'allotjament en el sector turístic: viatgers, pernoctacions i grau d'ocupació.

L'enquesta es dirigeix als turismes rurals inscrits en el registre de la Direcció General de Turisme, els quals es poden consultar en els en els llistats d'establiments turístics que publica el Departament d'Empresa i Ocupació.

A partir de les dades de l'INE, l'Idescat amplia els resultats per a Catalunya segons la categoria dels turismes rurals i per marques turístiques de destinació.

Fins l'any 2003, la marca turística Terres de l'Ebre estava inclosa a la Costa Daurada i Val d'Aran formava part de Pirineus. A finals de l'any 2011, l'Agència Catalana de Turisme va aprovar la creació d'una nova zona turística anomenada Costa Barcelona. Aquesta marca engloba el territori de les desaparegudes marques Costa del Garraf i Costa de Barcelona-Maresme.

L'any 2015 s'apliquen dues modificacions en les marques turístiques, aprovades per l'Agència Catalana de Turisme. La primera és un canvi de territori: les comarques del Vallès Oriental i del Vallès Occidental, que fins llavors formaven part de la marca Catalunya Central, a partir del 2015 passen a formar part de la marca Costa Barcelona. La segona modificació és un canvi del nom de la marca: Catalunya Central passa a denominar-se Paisatges Barcelona.

D'aquesta manera, Catalunya es divideix en 9 marques turístiques:

  • Barcelona: Barcelonès.
  • Costa Brava: Alt Empordà, Baix Empordà, Gironès, Pla de l'Estany i Selva.
  • Costa Daurada: Alt Camp, Baix Camp, Baix Penedès, Conca de Barberà, Priorat i Tarragonès.
  • Costa Barcelona: Alt Penedès, Baix Llobregat, Garraf, Maresme, Vallès Occidental i Vallès Oriental.
  • Paisatges Barcelona: Anoia, Bages i Osona.
  • Pirineus: Alt Urgell, Alta Ribagorça, Berguedà, Cerdanya, Garrotxa, Pallars Jussà, Pallars Sobirà, Ripollès i Solsonès.
  • Terres de Lleida: Garrigues, Noguera, Pla d'Urgell, Segarra, Segrià i Urgell.
  • Terres de l'Ebre: Baix Ebre, Montsià, Ribera d'Ebre i Terra Alta.
  • Val d'Aran: Aran.

La informació no disponible es representa mitjançant el símbol ":". Quan el valor és inferior al de la unitat mínima que permet estimar l'operació estadística, o afecta el secret estadístic, el símbol utilitzat és "..".