Saltar al contingut principal
Ajuntaments. Pressupost. Per àrees i polítiques de despesa Catalunya
2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010
Despeses 12.067,67 11.709,13 11.067,02 10.551,99 9.937,16 9.904,03 9.641,85 9.022,22 9.019,94 9.010,92 8.290,74 8.521,26 8.624,50 9.635,90
1. Serveis públics bàsics 4.582,44 4.455,25 4.251,92 4.045,81 3.745,88 3.766,88 3.657,82 3.384,65 3.426,07 3.468,72 3.177,07 3.308,09 3.335,69 3.962,55
Seguretat i mobilitat ciutadana 1.090,49 1.033,30 981,50 931,62 871,14 845,60 830,18 804,63 789,36 780,39 753,37 755,23 728,79 736,61
Habitatge i urbanisme 1.314,18 1.399,48 1.345,20 1.221,01 1.046,92 1.144,27 1.102,08 890,34 984,20 1.031,02 809,67 966,74 1.005,92 1.517,59
Benestar comunitari 1.767,49 1.639,14 1.564,17 1.517,42 1.481,61 1.449,92 1.416,01 1.419,88 1.388,95 1.420,75 1.389,16 1.364,45 1.344,91 1.427,94
Medi ambient 410,28 383,33 361,05 375,76 346,21 327,09 309,54 269,81 263,56 236,56 224,87 221,68 256,07 280,41
2. Actuacions de protecció i promoció social 1.286,87 1.189,78 1.091,79 1.054,85 996,80 953,68 918,95 791,67 757,03 776,51 717,31 723,50 745,74 746,59
Pensions 4,76 4,51 4,22 4,54 3,19 4,77 5,32 5,36 8,82 20,62 21,94 22,62 27,82 33,73
Altres prestacions econòmiques a favor d'empleats 16,42 18,23 17,09 18,11 16,67 17,04 16,59 21,39 20,41 18,06 15,82 22,50 25,40 33,81
Serveis socials i promoció social 1.140,70 1.047,54 955,17 914,41 863,12 818,07 792,86 671,17 643,76 655,94 610,53 607,10 599,41 603,92
Foment de l'ocupació 124,97 119,50 115,30 117,80 113,82 113,80 104,18 93,74 84,05 81,90 69,03 71,28 93,11 75,12
3. Producció de béns públics de caràcter preferent 2.176,45 2.094,00 1.909,87 1.837,61 1.837,51 1.812,47 1.708,76 1.585,56 1.531,24 1.474,21 1.412,57 1.470,95 1.556,55 1.828,97
Sanitat 95,36 107,13 97,57 91,31 112,01 114,57 110,13 101,53 99,99 100,23 96,37 98,75 116,55 126,97
Educació 912,20 857,35 787,89 753,92 723,60 700,26 686,79 652,69 635,48 621,01 609,67 658,80 660,49 674,13
Cultura 771,35 746,58 667,87 652,47 649,94 638,35 587,13 528,28 519,30 483,08 450,64 452,72 518,94 696,93
Esport 397,54 382,94 356,55 339,91 351,97 359,30 324,70 303,05 276,46 269,89 255,89 260,68 260,58 330,95
4. Actuacions de caràcter econòmic 902,55 911,32 828,49 782,94 719,29 728,64 680,15 596,72 585,10 522,66 436,09 457,10 495,55 590,30
Agricultura, ramaderia i pesca 4,76 4,97 4,43 30,23 4,22 4,16 3,92 4,06 5,65 6,25 6,77 6,52 6,14 7,13
Indústria i energia 16,75 14,09 15,09 11,92 8,71 8,11 7,70 7,79 8,22 6,93 8,84 9,96 15,94 20,62
Comerç, turisme i petites i mitjanes empreses 325,22 313,51 301,31 282,61 267,22 269,41 262,91 241,68 245,31 205,08 158,38 158,26 158,34 171,11
Transport públic 341,71 361,40 285,83 264,24 244,53 238,39 232,81 202,13 194,06 160,05 138,05 138,34 141,62 142,56
Infraestructures 92,19 90,69 96,70 80,96 76,62 94,64 74,87 63,89 61,30 77,80 73,13 92,59 119,14 181,13
Investigació, desenvolupament i innovació 3,34 4,25 4,38 6,11 4,30 3,58 1,23 0,83 1,04 0,75 0,80 0,49 1,99 1,71
Altres actuacions de caràcter econòmic 118,58 122,41 120,74 106,87 113,69 110,36 96,70 76,34 69,52 65,80 50,12 50,93 52,37 66,05
9. Actuacions de caràcter general 2.690,75 2.603,94 2.529,78 2.365,39 2.161,20 2.116,48 2.018,14 1.924,82 1.903,15 1.963,88 1.794,75 1.831,53 1.818,41 1.867,33
Òrgans de govern 192,61 191,09 188,42 185,20 165,22 164,11 164,14 159,48 151,85 153,38 154,91 154,51 157,62 168,38
Serveis de caràcter general 1.713,40 1.658,42 1.605,17 1.504,37 1.366,34 1.332,17 1.262,62 1.220,67 1.193,53 1.197,74 1.150,53 1.195,59 1.194,14 1.213,68
Administració financera i tributària 520,97 508,33 506,47 473,52 431,54 420,80 404,27 355,37 370,85 431,71 315,30 315,34 300,61 316,39
Transferències a altres administracions públiques 263,77 246,10 229,73 202,30 198,10 199,40 187,11 189,30 186,93 181,05 174,01 166,09 166,05 168,88
0. Deute públic 428,61 454,84 455,16 465,38 476,48 525,88 658,04 738,81 817,35 804,94 752,95 730,09 672,55 640,15
Unitats: Milions d'euros.
Font: Departament de la Presidència. Secretaria de Governs Locals i Relacions amb l'Aran. Direcció General d'Administració Local.
Notes:
Dades consolidades de l'Administració general i els organismes autònoms.
A partir del 2010, les dades de la classificació per programes no es poden comparar amb les d'anys anteriors per un canvi de normativa (Ordre EHA/3565/2008, de 3 de desembre, per la qual s'aprova l'estructura dels pressupostos de les entitats locals).

Darrera actualització: 4 d'abril de 2024.

Nota metodològica

Definició de conceptes

Administració local
Part de l'Administració pública integrada per ens polítics menors de caràcter territorial.
Ajuntament
Corporació pública que representa, governa i administra els interessos d'un municipi.
Pressupost
Expressió comptable del pla econòmic del sector públic per a un període de temps determinat (generalment un any). Cada entitat pública amb personalitat jurídica pròpia té el seu pressupost on es reflecteixen, de manera desagregada, les corresponents previsions d'ingressos i limitacions de despeses. Segons les diferents fases el pressupost pot ser preventiu, consolidat o liquidat.

Aspectes metodològics

Pel que fa a l'Administració local, es presenten els pressupostos preventius de les quatre diputacions catalanes, els pressupostos dels consells comarcals, per capítols i per comarques, i el pressupost agregat de tots els ajuntaments per capítols i per funcions. També s'hi inclouen dades comarcals de l'impost sobre els béns immobles rústics i urbans.

Les dades de la classificació per programes a partir de 2010 no són comparables amb les d'anys anteriors per un canvi de normativa (Ordre EHA/3565/2008, de 3 de desembre, per la que s'aprova l'estructura dels pressupostos de les entitats locals).

Recentment, la Llei 23/2010, de 22 de juliol, divideix Catalunya en vuit àmbits territorials de planificació amb la incorporació de l'àmbit el Penedès. Aquest nou àmbit inclou les comarques de l'Alt Penedès, l'Anoia, el Baix Penedès i el Garraf. Com a conseqüència, els límits territorials dels àmbits Metropolità, Comarques Centrals i Camp de Tarragona queden modificats i, per tant, les seves dades no són directament comparables amb la divisió territorial anterior.