Saltar al contingut principal

L'Estadística dels estudis de la població té per objectiu oferir dades anuals dels estudis de les persones residents a Catalunya, per tal de poder caracteritzar la societat catalana en relació amb el seu nivell de formació assolit.

Aquesta estadística proporciona informació sobre el nivell d'estudis més alt assolit per la persona, estudiï o no en la data de referència. Es considera que una persona ha arribat a un determinat nivell de formació quan ha finalitzat i ha aprovat tots els cursos d'aquest nivell i es troba en condicions d'obtenir el títol o diploma corresponent.

Les dades s'obtenen a partir del Registre estadístic de població i de l'aprofitament estadístic de registres administratius i d'operacions estadístiques de base censal.

1. Àmbit poblacional, territorial i període de referència

L'àmbit poblacional de l'estadística dels estudis està constituït per totes les persones de 15 anys o més residents a Catalunya.

L'Estadística dels estudis de la població ofereix informació per edat, sexe i nacionalitat i desagregada territorialment per àmbits del Pla territorial, províncies, comarques, municipis i agrupacions censals.

L'estadística té periodicitat anual, s'inicia el 2018 i la data de de referència és l'1 de gener de cada any.

2. Definicions

Nivell de formació assolit

Es considera que una persona ha assolit un determinat nivell de formació quan ha finalitzat i ha aprovat tots els cursos d'aquest nivell i es troba en condicions d'obtenir el títol o diploma corresponent.

3. Metodologia

La metodologia general aplicada per tal d'obtenir el nivell de formació assolit de la població consisteix en la recopilació, anàlisi, depuració i integració de les diferents fonts i la seva vinculació al Registre estadístic de població. La informació del nivell de formació s'ha normalitzat d'acord amb la classificació CCED-2020 (A) adaptada.

En l'assignació del nivell de formació assolit es consideren prioritàries les fonts del sistema educatiu de més a menys nivell de formació assolit. En el cas d'alumnes que estiguin estudiant en la data de referència i no tinguin titulació assignada, es considera la titulació acreditada per accedir a l'estudi en curs.

Per els casos en els quals no ha estat possible assignar valors vàlids del nivell de formació s'han establert procediments d'imputació probabilística, tenint en compte les fonts censals i les variables demogràfiques i territorials.

La classificació utilitzada és la CCED-2020 (A) adaptada, que consta dels nivells següents:

  1. 01: Analfabets
  2. 02: Estudis primaris incomplets
  3. 03: Educació primària
  4. 04: Primera etapa d'educació secundària i similar
  5. 05: Segona etapa d'educació secundària, amb orientació general
  6. 06: Segona etapa d'educació secundària, amb orientació professional
  7. 07: Educació postsecundària no superior
  8. 08: Ensenyaments de grau superior de formació professional, arts plàstiques i disseny, i esportius i equivalents; títols universitaris propis que requereixen el títol de batxillerat, de durada igual o superior a dos anys
  9. 09: Graus universitaris de fins a 240 crèdits ECTS, diplomatures, títols universitaris propis d'expert o especialista i similars
  10. 10: Graus universitaris de més de 240 crèdits ECTS, llicenciatures i equivalents
  11. 11: Màsters, especialitats en ciències de la salut pel sistema de residència i similars
  12. 12: Doctorat universitari

Aquesta classificació és la que l'INE aplica per al Cens 2021. La CCED-2020 (A) adaptada consta de 12 nivells i és una ampliació de la Classificació catalana d'educació segons el nivell de formació assolit, CCED-2020 (A), que té 9 nivells. Respecte de la CCED-2020 (A), la CCED-2020 (A) adaptada inclou 3 modificacions:

  • El nivell 'menys que primària' es desagrega en 'analfabets' i 'estudis primaris incomplets'.
  • El nivell 'Graus universitaris de més de 240 crèdits ECTS, llicenciatures, màsters i especialitats en ciències de la salut pel sistema de residència i similars' es desagrega en 'Graus universitaris de més de 240 crèdits ECTS, llicenciatures i equivalents' i 'Màsters, especialitats en ciències de la salut pel sistema de residència i similars'.
  • El nivell 'Segona etapa d'educació secundària i similar' es desagrega en 'Segona etapa d'educació secundària, amb orientació general' i 'Segona etapa d'educació secundària, amb orientació professional'.

En la publicació dels resultats s'han agrupat les categories 06 (Segona etapa d'educació secundària, amb orientació professional) i 07 (Educació postsecundària no superior) per preservar el secret estadístic, atès que la categoria 07 té pocs valors informats.

També s'ofereixen resultats per a nivells de formació de la classificació CCED-2020 (A) adaptada agregats en 4 categories:

  1. 01: Primària o inferior (categories 01 a 03 de la CCED-2020 (A) adaptada)
  2. 02: Primera etapa d'educació secundària (categoria 04 de la CCED-2020 (A) adaptada)
  3. 03: Segona etapa d'educació secundària (categories 05 a 07 de la CCED-2020 (A) adaptada)
  4. 04: Educació superior (categories 08 a 12 de la CCED-2020 (A) adaptada)

4. Fonts d'informació

Les fonts utilitzades per estimar el nivell de formació assolit de la població són les següents:

  • Registre estadístic de població (REP). Registre estadístic que integra la informació padronal, amb les variables sexe, edat, nacionalitat i lloc de naixement, territori i títol escolar o acadèmic.
  • Cens de població 2001. Informació sobre el nivell d'estudis assolit per les persones de 16 anys o més que van respondre el qüestionari censal el 2001 amb data de referència 1 de novembre de 2001.
  • Cens de població 2011. Informació sobre el nivell d'estudis assolit per les persones de 16 anys o més que van respondre el qüestionari censal el 2011 amb data de referència 1 de novembre de 2011.
  • Fitxer precensal 2016, 2018 i 2020 dels estudis de la població. Fitxer elaborat per l'Institut Nacional d'Estadística (INE) que integra diferents fonts estadístiques i administratives.
  • Registre estadístic d'alumnes no universitaris de Catalunya (REALC). Aprofitament estadístic dels fitxers de matrícula i titulacions dels alumnes no universitaris de règim general i especial dels centres públics i privats de Catalunya del Departament d'Educació.
  • Registre estadístic d'alumnes universitaris (REALUC). Aprofitament estadístic dels fitxers de matrícula i titulacions dels estudiants universitaris de cicles, graus, màsters i doctorats a les universitats catalanes del Departament de Recerca i Universitats.

La classificació del nivell de formació de les diferents fonts no és exactament la mateixa. Per poder assignar el nivell de formació s'han establert equivalències entre les diferents classificacions i una adaptació específica de la Classificació catalana d'educació, CCED-2020 (A).