Saltar al contingut principal

Renda familiar disponible bruta. Per principals components. Comarques i Aran, i àmbits

Renda familiar disponible bruta (RFDB). Per principals components. Comarques i Aran, i àmbits 2012
Recursos Usos
Remuneració assalariats Excedent brut explotació Prestacions socials Cotitzacions socials Impostos
Alt Camp 471.802 172.523 183.530 145.882 74.459
Alt Empordà 1.264.211 561.521 436.565 402.872 252.526
Alt Penedès 1.302.601 454.870 435.499 385.758 210.737
Alt Urgell 165.808 91.639 78.775 55.761 30.562
Alta Ribagorça 36.385 24.884 15.490 12.976 7.049
Anoia 1.296.160 462.868 496.307 394.463 209.282
Aran 108.738 49.131 28.168 34.784 23.068
Bages 1.932.943 647.352 913.956 578.849 339.484
Baix Camp 2.117.323 730.304 705.486 640.324 362.066
Baix Ebre 678.009 285.440 325.173 224.721 113.783
Baix Empordà 1.222.822 597.730 460.000 391.980 253.282
Baix Llobregat 10.595.905 3.939.912 3.400.701 3.054.821 1.815.356
Baix Penedès 950.982 465.640 393.211 300.757 181.309
Barcelonès 30.011.157 11.291.772 11.594.694 8.660.218 6.363.311
Berguedà 373.544 163.171 253.130 122.705 66.230
Cerdanya 159.377 112.182 49.064 54.931 34.992
Conca de Barberà 207.067 83.878 88.821 65.908 32.670
Garraf 1.787.282 706.430 570.565 528.766 351.379
Garrigues 153.243 87.414 83.734 56.658 24.268
Garrotxa 623.951 200.949 258.708 185.330 105.538
Gironès 2.243.924 718.076 677.153 651.953 394.274
Maresme 5.310.743 2.177.203 1.748.135 1.590.732 1.003.132
Moianès 141.877 65.602 51.018 44.375 25.902
Montsià 528.846 253.192 264.777 183.660 85.552
Noguera 320.813 169.529 151.921 113.859 52.195
Osona 1.777.650 632.254 673.476 542.531 299.484
Pallars Jussà 115.339 60.295 64.518 39.877 22.246
Pallars Sobirà 60.206 42.261 24.662 21.923 10.553
Pla d'Urgell 353.073 148.054 129.452 114.886 54.908
Pla de l'Estany 369.675 130.111 113.439 108.153 63.269
Priorat 75.807 44.108 40.689 27.784 12.231
Ribera d'Ebre 235.479 86.662 102.887 73.019 41.844
Ripollès 278.264 103.596 146.929 85.717 50.754
Segarra 230.776 95.906 89.447 78.857 35.102
Segrià 2.269.966 791.213 807.343 698.327 381.008
Selva 1.608.681 663.700 594.594 501.073 264.094
Solsonès 123.018 59.400 53.330 41.710 20.717
Tarragonès 2.940.777 987.356 949.147 860.963 523.571
Terra Alta 81.677 59.118 55.477 34.197 11.910
Urgell 341.721 142.838 142.725 111.720 55.895
Vallès Occidental 11.796.944 4.227.474 3.787.074 3.436.004 2.064.343
Vallès Oriental 4.923.618 1.930.793 1.583.771 1.469.670 821.338
Catalunya 91.588.185 34.718.350 33.023.543 27.129.452 17.145.673
Metropolità 62.682.438 23.590.533 22.128.556 18.225.422 12.076.299
Comarques Gironines 7.611.528 2.975.683 2.687.389 2.327.077 1.383.737
Camp de Tarragona 5.812.777 2.018.168 1.967.673 1.740.862 1.004.997
Terres de l'Ebre 1.524.011 684.412 748.314 515.597 253.089
Ponent 3.669.592 1.434.954 1.404.621 1.174.307 603.377
Comarques Centrals 4.304.961 1.544.399 1.930.730 1.316.192 742.998
Alt Pirineu i Aran 645.853 380.392 260.677 220.251 128.468
Penedès 5.337.025 2.089.809 1.895.582 1.609.744 952.706
Unitats: Milers d'euros.
Font: Idescat. Renda familiar disponible bruta territorial.

Darrera actualització: 30 d'abril de 2020.

Nota metodològica

Definició de conceptes

Excedent brut d'explotació i renda mixta de les famílies
Excedent d'activitats empresarials i professionals d'empreses individuals i societats personalistes sense personalitat jurídica, diferents de les tractades com a quasi societats, que són productores de mercat.
Impost sobre renda i patrimoni
Pagament de les famílies en concepte, principalment, d'impost sobre la renda de les persones físiques, impost de patrimoni i impost de béns immobles.
Prestacions socials
Transferències corrents atorgades per tercers a les llars, en diners o espècie, per tal de preveure, reparar o superar certs estats de necessitat, sense que hi hagi una contrapartida equivalent per part dels beneficiaris.
Remuneració d'assalariats
Comprèn tota la remuneració en efectiu i en espècie a pagar pels empresaris als seus assalariats en contrapartida del treball realitzat per aquests durant el període comptable.
Renda familiar disponible bruta (RFDB)
Macromagnitud que mesura els ingressos de què disposen els residents d'un territori per destinar-los al consum o a l'estalvi.

Aspectes metodològics

La renda familiar disponible bruta (RFDB) és la macromagnitud que mesura els ingressos dels quals disposen els residents d'un territori per destinar-los al consum o a l'estalvi. Aquesta renda no només depèn dels ingressos de les famílies directament vinculats a la retribució per la seva aportació a l'activitat productiva (remuneració d'assalariats i excedent brut d'explotació), sinó que també està influïda per l'activitat de l'Administració pública mitjançant els impostos i les prestacions socials. Es calcula com a saldo del compte de renda de les famílies, és a dir, és la diferència entre el conjunt de recursos i usos. El caràcter que té és el de renda bruta, atès que no dedueix cap consum del capital fix.

El sector llars comprèn els individus o grups d'individus, tant en la seva condició de consumidors com, eventualment, en la d'empresaris que produeixen béns o serveis financers o no financers de mercat (productors de mercat), sempre que, en aquest darrer cas, les activitats corresponents no siguin realitzades per entitats diferenciades tractades com a quasi societats. A més, comprèn els individus o grups d'individus que produeixen béns i serveis no financers exclusivament per a ús final propi.

Els principals recursos dels comptes de renda de les llars són:

  • la remuneració d'assalariats
  • l'excedent brut d'explotació
  • les prestacions socials

Els principals usos són:

  • les cotitzacions socials
  • els impostos sobre la renda i el patrimoni

L'Idescat presenta la sèrie de Renda familiar disponible bruta (RFDB) 2010-2017 aplicant els criteris de la Revisió estadística 2019. La present Revisió és una actualització dels comptes econòmics duta a terme per incorporar noves fonts d'informació i millorar els procediments d'estimació del conjunt de variables. La Revisió estadística 2019 està impulsada per Eurostat, per homogeneïtzar els canvis dels comptes nacionals de tots els estats membres de la Unió Europea.

Les magnituds de la renda familiar disponible bruta i els seus components per a Catalunya són coherents amb les estimacions del compte de renda del sector llars elaborades en el marc de la Comptabilitat Regional d'Espanya de l'INE, Revisió estadística 2019.

L'àmbit geogràfic de la sèrie de la Revisió estadística 2019 són les comarques i els municipis de Catalunya de més de 1.000 habitants

Per elaborar la renda familiar disponible bruta per habitant es prenen com a referència les estimacions de població a 1 de juliol realitzades per l'Idescat.