Saltar al contingut principal

Renda familiar disponible bruta. Per principals components. Comarques i Aran, i àmbits

Renda familiar disponible bruta (RFDB). Per principals components. Comarques i Aran, i àmbits 2014
Recursos Usos
Remuneració assalariats Excedent brut explotació Prestacions socials Cotitzacions socials Impostos
Alt Camp 467.638 167.980 180.636 143.225 76.938
Alt Empordà 1.250.514 571.755 429.925 398.487 257.149
Alt Penedès 1.275.054 442.363 442.704 380.535 216.425
Alt Urgell 155.876 85.502 78.384 53.148 29.732
Alta Ribagorça 34.587 22.599 14.722 12.272 6.833
Anoia 1.262.759 446.661 499.111 382.919 211.415
Aran 107.410 44.982 28.559 34.254 23.223
Bages 1.908.776 624.777 909.964 569.491 347.944
Baix Camp 2.088.049 713.926 707.057 628.746 369.274
Baix Ebre 651.114 271.539 318.425 214.008 115.165
Baix Empordà 1.196.378 596.114 451.757 383.400 261.676
Baix Llobregat 10.510.414 4.025.069 3.457.377 3.036.398 1.888.848
Baix Penedès 915.331 441.598 396.903 285.886 185.461
Barcelonès 29.376.539 11.351.552 11.722.492 8.556.717 6.552.627
Berguedà 357.194 155.365 250.980 117.094 66.678
Cerdanya 152.074 109.219 49.071 52.865 34.566
Conca de Barberà 205.713 79.897 87.163 65.227 34.443
Garraf 1.745.333 729.941 579.113 519.622 366.354
Garrigues 148.422 79.972 82.330 54.848 24.854
Garrotxa 616.194 202.762 255.699 184.844 109.321
Gironès 2.224.949 726.459 678.082 648.959 404.774
Maresme 5.202.614 2.193.022 1.781.939 1.571.884 1.057.095
Moianès 143.927 61.873 50.588 45.084 28.321
Montsià 500.953 229.171 254.336 171.729 85.372
Noguera 314.503 155.854 147.387 110.881 52.667
Osona 1.771.683 626.916 685.905 547.532 310.399
Pallars Jussà 108.580 55.712 63.503 37.943 21.261
Pallars Sobirà 56.777 38.864 24.033 21.023 10.411
Pla d'Urgell 350.098 138.796 126.522 113.709 56.815
Pla de l'Estany 367.348 132.284 113.629 109.703 63.695
Priorat 74.837 41.919 39.395 27.056 12.696
Ribera d'Ebre 231.234 83.223 103.580 72.985 42.881
Ripollès 265.030 102.607 145.617 82.793 51.316
Segarra 228.702 94.238 78.205 73.332 40.714
Segrià 2.237.608 756.421 803.682 687.572 383.921
Selva 1.586.387 663.014 595.491 492.992 269.916
Solsonès 115.388 55.097 53.757 40.525 20.202
Tarragonès 2.896.940 971.859 963.938 848.219 535.983
Terra Alta 79.010 53.145 53.932 32.962 12.225
Urgell 331.848 132.228 141.602 108.358 56.665
Vallès Occidental 11.622.528 4.261.772 3.816.028 3.392.909 2.125.847
Vallès Oriental 4.838.175 1.915.504 1.608.086 1.443.296 842.049
Catalunya 89.974.489 34.653.549 33.271.611 26.755.432 17.664.154
Metropolità 61.595.206 23.769.097 22.399.628 18.015.609 12.477.092
Comarques Gironines 7.506.800 2.994.994 2.670.201 2.301.179 1.417.848
Camp de Tarragona 5.733.177 1.975.581 1.978.189 1.712.472 1.029.335
Terres de l'Ebre 1.462.311 637.077 730.272 491.684 255.642
Ponent 3.611.181 1.357.508 1.379.729 1.148.700 615.637
Comarques Centrals 4.252.034 1.501.851 1.937.488 1.305.321 762.919
Alt Pirineu i Aran 615.304 356.877 258.272 211.505 126.026
Penedès 5.198.478 2.060.563 1.917.832 1.568.963 979.655
Unitats: Milers d'euros.
Font: Idescat. Renda familiar disponible bruta territorial.

Darrera actualització: 30 d'abril de 2020.

Nota metodològica

Definició de conceptes

Excedent brut d'explotació i renda mixta de les famílies
Excedent d'activitats empresarials i professionals d'empreses individuals i societats personalistes sense personalitat jurídica, diferents de les tractades com a quasi societats, que són productores de mercat.
Impost sobre renda i patrimoni
Pagament de les famílies en concepte, principalment, d'impost sobre la renda de les persones físiques, impost de patrimoni i impost de béns immobles.
Prestacions socials
Transferències corrents atorgades per tercers a les llars, en diners o espècie, per tal de preveure, reparar o superar certs estats de necessitat, sense que hi hagi una contrapartida equivalent per part dels beneficiaris.
Remuneració d'assalariats
Comprèn tota la remuneració en efectiu i en espècie a pagar pels empresaris als seus assalariats en contrapartida del treball realitzat per aquests durant el període comptable.
Renda familiar disponible bruta (RFDB)
Macromagnitud que mesura els ingressos de què disposen els residents d'un territori per destinar-los al consum o a l'estalvi.

Aspectes metodològics

La renda familiar disponible bruta (RFDB) és la macromagnitud que mesura els ingressos dels quals disposen els residents d'un territori per destinar-los al consum o a l'estalvi. Aquesta renda no només depèn dels ingressos de les famílies directament vinculats a la retribució per la seva aportació a l'activitat productiva (remuneració d'assalariats i excedent brut d'explotació), sinó que també està influïda per l'activitat de l'Administració pública mitjançant els impostos i les prestacions socials. Es calcula com a saldo del compte de renda de les famílies, és a dir, és la diferència entre el conjunt de recursos i usos. El caràcter que té és el de renda bruta, atès que no dedueix cap consum del capital fix.

El sector llars comprèn els individus o grups d'individus, tant en la seva condició de consumidors com, eventualment, en la d'empresaris que produeixen béns o serveis financers o no financers de mercat (productors de mercat), sempre que, en aquest darrer cas, les activitats corresponents no siguin realitzades per entitats diferenciades tractades com a quasi societats. A més, comprèn els individus o grups d'individus que produeixen béns i serveis no financers exclusivament per a ús final propi.

Els principals recursos dels comptes de renda de les llars són:

  • la remuneració d'assalariats
  • l'excedent brut d'explotació
  • les prestacions socials

Els principals usos són:

  • les cotitzacions socials
  • els impostos sobre la renda i el patrimoni

L'Idescat presenta la sèrie de Renda familiar disponible bruta (RFDB) 2010-2017 aplicant els criteris de la Revisió estadística 2019. La present Revisió és una actualització dels comptes econòmics duta a terme per incorporar noves fonts d'informació i millorar els procediments d'estimació del conjunt de variables. La Revisió estadística 2019 està impulsada per Eurostat, per homogeneïtzar els canvis dels comptes nacionals de tots els estats membres de la Unió Europea.

Les magnituds de la renda familiar disponible bruta i els seus components per a Catalunya són coherents amb les estimacions del compte de renda del sector llars elaborades en el marc de la Comptabilitat Regional d'Espanya de l'INE, Revisió estadística 2019.

L'àmbit geogràfic de la sèrie de la Revisió estadística 2019 són les comarques i els municipis de Catalunya de més de 1.000 habitants

Per elaborar la renda familiar disponible bruta per habitant es prenen com a referència les estimacions de població a 1 de juliol realitzades per l'Idescat.