Saltar al contingut principal

Renda familiar disponible bruta. Per principals components. Comarques i Aran, i àmbits

Renda familiar disponible bruta (RFDB). Per principals components. Comarques i Aran, i àmbits 2017
Recursos Usos
Remuneració assalariats Excedent brut explotació Prestacions socials Cotitzacions socials Impostos
Alt Camp 519.272 182.402 182.915 153.894 82.784
Alt Empordà 1.388.123 672.489 431.910 429.750 273.595
Alt Penedès 1.396.561 488.302 446.701 405.007 246.533
Alt Urgell 172.085 95.984 77.281 55.316 30.166
Alta Ribagorça 37.793 24.340 14.231 12.650 7.245
Anoia 1.411.976 491.986 498.004 412.321 232.297
Aran 116.374 60.273 28.953 36.694 24.314
Bages 2.148.115 698.180 903.172 617.980 367.441
Baix Camp 2.302.662 780.649 721.472 674.085 404.665
Baix Ebre 721.847 323.404 309.188 226.329 119.991
Baix Empordà 1.351.140 681.585 454.762 420.459 280.737
Baix Llobregat 11.900.620 4.090.258 3.492.182 3.338.802 2.173.701
Baix Penedès 1.034.468 437.467 413.227 310.748 196.046
Barcelonès 32.332.911 12.932.643 11.538.976 9.244.292 7.344.045
Berguedà 393.656 181.650 243.662 123.008 67.318
Cerdanya 174.165 118.604 49.621 57.292 38.885
Conca de Barberà 228.721 89.892 84.965 69.305 36.945
Garraf 1.993.439 831.920 589.035 576.089 409.798
Garrigues 163.234 86.713 79.102 56.218 26.180
Garrotxa 700.648 242.249 254.034 204.310 118.785
Gironès 2.529.316 845.032 708.079 721.900 453.709
Maresme 5.824.765 2.475.224 1.810.283 1.710.160 1.164.916
Moianès 160.037 73.504 51.902 48.793 33.360
Montsià 562.520 271.802 246.618 182.622 89.336
Noguera 352.231 170.331 145.975 116.332 66.494
Osona 2.047.445 721.152 674.390 598.969 351.058
Pallars Jussà 116.523 61.309 61.744 38.587 21.705
Pallars Sobirà 65.263 43.002 23.505 22.618 11.640
Pla d'Urgell 397.087 150.977 127.222 122.480 63.167
Pla de l'Estany 413.610 152.966 113.241 120.196 69.951
Priorat 79.347 49.924 37.909 27.536 13.758
Ribera d'Ebre 233.607 92.032 103.362 71.968 43.589
Ripollès 283.879 122.554 142.259 85.735 51.983
Segarra 256.579 95.288 77.376 78.903 47.577
Segrià 2.499.657 854.849 810.084 741.841 417.684
Selva 1.788.634 716.817 603.250 537.821 289.533
Solsonès 131.772 63.701 52.417 43.057 21.465
Tarragonès 3.160.211 1.008.314 991.021 907.680 570.518
Terra Alta 84.161 60.488 51.675 32.398 12.752
Urgell 371.500 147.450 139.596 115.465 60.010
Vallès Occidental 13.158.173 4.530.396 3.867.067 3.726.215 2.391.935
Vallès Oriental 5.502.189 2.018.057 1.632.989 1.584.867 941.190
Catalunya 100.506.317 38.236.160 33.285.354 29.060.690 19.668.800
Metropolità 68.765.620 26.070.851 22.355.539 19.618.895 14.029.403
Comarques Gironines 8.455.349 3.433.693 2.707.535 2.520.171 1.538.294
Camp de Tarragona 6.290.213 2.111.181 2.018.281 1.832.499 1.108.670
Terres de l'Ebre 1.602.135 747.726 710.843 513.316 265.669
Ponent 4.040.288 1.505.608 1.379.354 1.231.239 681.112
Comarques Centrals 4.834.065 1.713.914 1.911.500 1.417.248 827.025
Alt Pirineu i Aran 682.204 403.512 255.335 223.157 133.955
Penedès 5.836.444 2.249.675 1.946.966 1.704.165 1.084.673
Unitats: Milers d'euros.
Font: Idescat. Renda familiar disponible bruta territorial.

Darrera actualització: 30 d'abril de 2021.

Nota metodològica

Definició de conceptes

Excedent brut d'explotació i renda mixta de les famílies
Excedent d'activitats empresarials i professionals d'empreses individuals i societats personalistes sense personalitat jurídica, diferents de les tractades com a quasi societats, que són productores de mercat.
Impost sobre renda i patrimoni
Pagament de les famílies en concepte, principalment, d'impost sobre la renda de les persones físiques, impost de patrimoni i impost de béns immobles.
Prestacions socials
Transferències corrents atorgades per tercers a les llars, en diners o espècie, per tal de preveure, reparar o superar certs estats de necessitat, sense que hi hagi una contrapartida equivalent per part dels beneficiaris.
Remuneració d'assalariats
Comprèn tota la remuneració en efectiu i en espècie a pagar pels empresaris als seus assalariats en contrapartida del treball realitzat per aquests durant el període comptable.
Renda familiar disponible bruta (RFDB)
Macromagnitud que mesura els ingressos de què disposen els residents d'un territori per destinar-los al consum o a l'estalvi.

Aspectes metodològics

La renda familiar disponible bruta (RFDB) és la macromagnitud que mesura els ingressos dels quals disposen els residents d'un territori per destinar-los al consum o a l'estalvi. Aquesta renda no només depèn dels ingressos de les famílies directament vinculats a la retribució per la seva aportació a l'activitat productiva (remuneració d'assalariats i excedent brut d'explotació), sinó que també està influïda per l'activitat de l'Administració pública mitjançant els impostos i les prestacions socials. Es calcula com a saldo del compte de renda de les famílies, és a dir, és la diferència entre el conjunt de recursos i usos. El caràcter que té és el de renda bruta, atès que no dedueix cap consum del capital fix.

El sector llars comprèn els individus o grups d'individus, tant en la seva condició de consumidors com, eventualment, en la d'empresaris que produeixen béns o serveis financers o no financers de mercat (productors de mercat), sempre que, en aquest darrer cas, les activitats corresponents no siguin realitzades per entitats diferenciades tractades com a quasi societats. A més, comprèn els individus o grups d'individus que produeixen béns i serveis no financers exclusivament per a ús final propi.

Els principals recursos dels comptes de renda de les llars són:

  • la remuneració d'assalariats
  • l'excedent brut d'explotació
  • les prestacions socials

Els principals usos són:

  • les cotitzacions socials
  • els impostos sobre la renda i el patrimoni

L'Idescat presenta la sèrie de Renda familiar disponible bruta (RFDB) 2010-2017 aplicant els criteris de la Revisió estadística 2019. La present Revisió és una actualització dels comptes econòmics duta a terme per incorporar noves fonts d'informació i millorar els procediments d'estimació del conjunt de variables. La Revisió estadística 2019 està impulsada per Eurostat, per homogeneïtzar els canvis dels comptes nacionals de tots els estats membres de la Unió Europea.

Les magnituds de la renda familiar disponible bruta i els seus components per a Catalunya són coherents amb les estimacions del compte de renda del sector llars elaborades en el marc de la Comptabilitat Regional d'Espanya de l'INE, Revisió estadística 2019.

L'àmbit geogràfic de la sèrie de la Revisió estadística 2019 són les comarques i els municipis de Catalunya de més de 1.000 habitants

Per elaborar la renda familiar disponible bruta per habitant es prenen com a referència les estimacions de població a 1 de juliol realitzades per l'Idescat.