Saltar al contingut principal

Indicadors de posició competitiva del sector turístic. T2/2015

La competitivitat en preus del sector turístic català, amb dades de tendència, ha millorat 3 punts respecte dels països del món al segon trimestre del 2015. Aquesta millora es deu tant per l'efecte del component preus com pel component taxa de canvi. Respecte de la UE-28, s'aprecia una millora d'1,8 punts, gràcies a l'evolució positiva tant del component preus, com del component taxa de canvi.

D'altra banda, l'indicador de quota de mercat del turisme internacional de Catalunya, amb dades de tendència, ha augmentat en 2,6 punts amb relació als països del món al segon trimestre del 2015. En canvi, ha disminuït en 2,2 punts en comparació dels països de la UE-28.

L'indicador de preus relatius del turisme internacional de Catalunya es defineix com el producte de dos índexs, un associat específicament als preus turístics (component de preus) i un altre associat a la taxa de canvi de l'euro (component taxa de canvi). L'índex del component de preus és el quocient entre els preus turístics a Catalunya i una mitjana geomètrica ponderada dels preus turístics dels països inclosos en cadascun dels àmbits i mercats que es consideren. L'índex del component taxa de canvi és la mitjana geomètrica ponderada de les taxes de canvi al comptat de l'euro amb les monedes de cadascun dels països inclosos en els mercats que es consideren. Un augment de l'indicador de preus relatius denota una pèrdua de competitivitat del turisme de Catalunya en relació amb la dels països i mercats competidors.

L'indicador de quota de mercat del turisme internacional de Catalunya es defineix com el nombre d'arribades de turistes estrangers (turisme receptor) que visiten el territori català dividit entre el nombre d'arribades de turistes estrangers que visiten el territori competidor indexat respecte a l'any 2010. Inversament al que succeeix amb l'indicador de preus relatius, un augment de l'indicador de quota de mercat del turisme s'ha d'interpretar com una millora de competitivitat.

Aquests indicadors s'ofereixen en termes bruts i de tendència. En aquest segon cas es calculen com una mitjana mòbil dels darrers quatre trimestres.

L'Idescat i el Departament d'Empresa i Ocupació elaboren trimestralment aquesta informació, a partir de dades de l'OMT, l'FMI, l'Eurostat i l'INE.