Saltar al contingut principal

1. Objectiu de l'Índex de confiança del consumidor

L'Índex de confiança del consumidor mesura el nivell d'optimisme o pessimisme dels consumidors respecte de la situació actual i les expectatives de futur dels consumidors pel que fa a la seva economia familiar, les condicions del mercat de treball i l'economia del país en general.

L'objectiu de l'Índex és arribar a anticipar les intencions de despesa de les llars i el comportament del consum privat, a partir de les expectatives dels consumidors quant a la seva capacitat econòmica futura i la situació general del país, ja que això influeix directament en les decisions de consum i d'estalvi de les llars. En aquest sentit, un major nivell de confiança indica una major predisposició a la despesa, mentre que una menor confiança assenyala una tendència cap a l'estalvi o cap a la contenció de la despesa.

Així, l'Índex de confiança del consumidor és una eina útil per interpretar el consum privat i predir-ne l'evolució, i és un element clau en l'anàlisi econòmica a curt termini. Per aquest motiu, és un indicador perquè inversors, empreses, bancs i governs el facin servir per al diagnòstic sobre la dinàmica econòmica.

L'Índex de confiança del consumidor va néixer als anys 60 del segle passat als Estats Units i des d'aleshores s'ha estès a tot el món. A partir d'aquí, diversos organismes i centres de recerca han desenvolupat les seves pròpies versions adaptades a la realitat de cada país. A Espanya, entre els anys 2004 i 2011 aquest Índex va ser elaborat per l'Institut de Crèdit Oficial i a partir del 2011, pel Centre d'Investigacions Sociològiques (CIS), en el marc de l'estadística Índex de confiança del consumidor, recollida en els programes anuals que despleguen el Pla estadístic nacional.

L'Idescat, a partir d'aquesta estadística del CIS, elabora, amb caràcter experimental per a Catalunya, l'Índex de confiança del consumidor i els seus components. En tractar-se d'una estadística experimental, els resultats que es difonen són provisionals, poden estar subjectes a revisió i millora, i no tenen la consideració d'estadística oficial.

2. Mètode de càlcul de l'Índex de confiança del consumidor i dels seus components

El càlcul de l'Índex de confiança del consumidor es basa en una enquesta mensual a la població de 16 anys o més que elabora el CIS, amb l'objectiu de recollir informació sobre l'entorn econòmic de les llars. Aquesta enquesta proporciona informació sobre el comportament dels consumidors i les expectatives que tenen quant a les seves intencions de despesa i d'estalvi, i permet avaluar la seva percepció dels factors que influeixen en aquestes decisions.

L'enquesta del CIS que permet obtenir l'Índex de confiança del consumidor es fa amb entrevista telefònica a la població de 16 anys o més resident a Espanya, per a la qual se selecciona una mostra mensual de 3.000 individus. La mostra estratificada es dissenya en base a l'encreuament de les 17 comunitats autònomes, juntament amb Ceuta i Melilla, amb la grandària dels municipis segons 7 categories (fins a 2.000 habitants; de 2.001 a 10.000; de 10.001 a 50.000; de 50.001 a 100.000; de 100.001 a 400.000; de 400.001 a 1.000.000; i més d'1.000.000 habitants). La mostra mensual per a Catalunya es troba al voltant dels 400 individus.

La construcció de l'Índex de confiança del consumidor es fonamenta, principalment, en 6 preguntes sobre la percepció dels consumidors, tant en relació amb l'evolució econòmica recent (en els darrers 6 mesos), com amb la potencial evolució en el futur immediat (en els propers 6 mesos). En aquest sentit, la confiança dels consumidors es defineix a partir de la confiança en l'economia de la llar, en el mercat de treball espanyol i en l'economia espanyola.

  • La situació econòmica de la llar avalua la situació, actual i futura, de l'economia de la llar a partir de la resposta a les preguntes següents: "Considereu que la situació econòmica actual de la vostra llar és millor o pitjor que fa sis mesos?" i "Considereu que la situació econòmica de la vostra llar en els propers sis mesos serà millor o pitjor que en l'actualitat?"
  • La situació del mercat de treball valora la percepció de la situació actual per trobar un lloc de treball o millorar el que es té, i la percepció de l'evolució en el futur, a partir de les preguntes següents: "Considereu que la situació a Espanya per trobar o millorar un lloc de treball és millor o pitjor que fa sis mesos?" i "Mirant el futur, considereu que la situació a Espanya per trobar o millorar un lloc de treball dins els propers sis mesos serà millor o pitjor que en l'actualitat?"
  • La situació econòmica general avalua la marxa de l'economia general en el present i en el futur donant resposta a les qüestions següents: "Considereu que la situació actual de l'economia espanyola és millor o pitjor que fa sis mesos?" i "Considereu que la situació de l'economia espanyola d'aquí a sis mesos serà millor o pitjor que l'actual?"

Cadascuna de les sis preguntes que intervenen en la construcció de l'Índex de confiança del consumidor es formulen amb les opcions de resposta que assenyalen una millora i un empitjorament, a més d'altres opcions com "igual" o "no ho sap/no respon". Així, a partir de les respostes dels consumidors per a cada pregunta es calculen els percentatges de resposta "millor" i "pitjor", que intervenen en el càlcul de l'Índex de confiança del consumidor, i se n'obté la diferència o saldo (% "millor" − % "pitjor). Posteriorment, a aquest valor obtingut se li suma 100. Aquest resultat estarà per sobre de 100 si els optimistes (és a dir, els consumidors que tenen una percepció de millora) superen els pessimistes. En cas contrari, aquest resultat estarà per sota de 100.

A continuació, es construeixen els índexs parcials de situació actual i d'expectatives que componen l'Índex de confiança del consumidor. Així, l'índex de situació actual es calcula com a mitjana aritmètica dels indicadors resultants de les tres preguntes sobre situació (de l'economia familiar, del mercat de treball i de l'economia general) calculats com s'indica en el paràgraf anterior.

Índex de situació actual = [(saldo situació economia llar + 100) + (saldo situació mercat de treball + 100) + (saldo situació economia general + 100)] / 3

D'igual manera, es calcula l'índex d'expectatives utilitzant els indicadors resultants a partir de les tres preguntes sobre el futur.

Índex d'expectatives = [(saldo expectativa economia llar + 100) + (saldo expectativa mercat de treball + 100) + (saldo expectativa economia general + 100)] / 3

Finalment, per obtenir l'Índex de confiança del consumidor es calcula la mitjana aritmètica dels dos índexs parcials (situació actual i expectatives):

Índex de confiança del consumidor = (Índex de Situació Actual + Índex d'Expectatives) / 2

Segons aquesta formulació, el valor de l'Índex de confiança del consumidor pren valors des de 0, quan tots els consumidors entrevistats contesten amb l'opció "pitjor" les sis preguntes que intervenen en el càlcul, a 200, quan totes les persones entrevistades seleccionen l'opció "millor" a aquestes sis preguntes. Tenint en compte aquest rang, l'Índex de confiança del consumidor situa en 100 el seu punt d'equilibri. Els valors per sota d'aquesta xifra indiquen una percepció desfavorable sobre l'activitat econòmica, mentre que per sobre de 100 indiquen una percepció favorable.

3. Publicació de resultats

Els resultats que publica l'Idescat per a Catalunya i que són objecte específic d'aquesta estadística de caràcter experimental són els diferents indicadors de confiança del consumidor. Així, difon l'Índex de confiança del consumidor i els corresponents índexs de situació i d'expectatives i, a més, els indicadors dels tres components que s'utilitzen per quantificar la confiança: l'índex de confiança en l'economia de la llar, l'índex de confiança en el mercat de treball i l'índex de confiança en l'economia general, amb els respectius índexs de situació i d'expectatives. També es difon un indicador de classificació de les llars segons la situació econòmica, mesurada segons les dificultats d'arribar a fi de mes.

Els resultats que es presenten tenen com a referència les persones de 16 anys o més, enquestades pel CIS, que viuen a Catalunya i han informat sobre la situació i les expectatives de la seva economia familiar, l'economia espanyola i la situació del mercat laboral espanyol.

Al llarg de l'any 2026, l'Idescat té previst dur a terme una nova estadística oficial que se centrarà en les dues darreres qüestions: l'economia general i el mercat de treball de Catalunya.