Saltar al contingut principal

L'indicador de preus relatius del turisme internacional de Catalunya es defineix com el producte de dos índexs, un associat específicament als preus turístics (component de preus) i un altre associat a la taxa de canvi de l'euro (component taxa de canvi).

L'índex del component de preus és el quocient entre els preus turístics a Catalunya i una mitjana geomètrica ponderada dels preus turístics dels països inclosos en cadascun dels àmbits i mercats que es consideren. En gairebé la totalitat de la cistella de països els preus turístics s'aproximen mitjançant el grup 11è de la classificació COICOP (Hotels, cafès i restaurants) de l'IPC dels diversos països; en la resta de casos es fa servir l'índex general. El període de referència és la mitjana de l'any 2010. Les fonts de les dades són l'Eurostat, el Fons Monetari Internacional, l'INE i, en alguns casos, fonts locals.

L'índex del component taxa de canvi és la mitjana geomètrica ponderada de les taxes de canvi al comptat de l'euro amb les monedes de cadascun dels països inclosos en els mercats que es consideren. Com en el cas anterior, el període de referència és la mitjana de l'any 2010. Les fonts de les dades són l'Eurostat i el Fons Monetari Internacional.

La ponderació de cada moneda i preu s'ha calculat usant els fluxos mitjans de turistes entre països dels anys 2006 al 2008, una informació proporcionada per l'Organització Mundial del Turisme (OMT). El mètode de càlcul de les ponderacions consta de tres etapes: doble ponderació de les exportacions per tal de recollir l'efecte de tercers mercats, ponderació bilateral per a les importacions i, finalment, elaboració d'una ponderació sintètica per a cada país.

Ateses aquestes definicions, un augment de l'indicador de preus relatius denota una pèrdua de competitivitat del turisme de Catalunya en relació amb la dels països i mercats competidors. Es produeix un augment de l'indicador sempre que l'euro s'aprecia globalment i/o els preus relatius augmenten més (disminueixen menys) a Catalunya que a la resta del món. Cal destacar que aquesta mesura de competitivitat no recull cap altre factor de competitivitat diferent de l'evolució del preu relatiu, en particular aquells que modifiquen la qualitat dels productes turístics.

L'indicador de quota de mercat del turisme internacional de Catalunya es defineix com el nombre d'arribades de turistes estrangers (turisme receptor) que visiten el territori català dividit entre el nombre d'arribades de turistes estrangers que visiten el territori competidor indexat respecte a l'any 2010.

Catalunya forma part com a territori del conjunt dels països del món, de la UE-28 i d'Espanya. En aquests casos, l'indicador de quota de mercat amb aquests territoris es defineix estrictament com una quota de mercat. Amb la resta de territoris (països de la UE i comunitats autònomes), es defineix com l'augment o disminució relatiu dels fluxos de turistes estrangers entre els dos territoris.

Inversament al que succeeix amb l'indicador de preus relatius, un augment de l'indicador de quota de mercat del turisme s'ha d'interpretar com una millora de competitivitat.En el cas d'un territori concret, l'índex augmenta sempre que la proporció relativa de turistes que visiten Catalunya és superior a la mateixa proporció del territori comparat.

L'indicador de quota de mercat del turisme es calcula a partir de les fonts estadístiques oficials disponibles:

  • Per al càlcul de l'indicador de quota de mercat entre els països del món i Catalunya, l'Organització Mundial del Turisme (OMT) difon cada trimestre el Baròmetre del Turisme Mundial, que facilita el nombre d'arribades de turistes estrangers per a tots els països del món. Per a Catalunya, les dades s'obtenen a partir de l'Enquesta de moviments turístics en fronteres (Frontur) de l'Institut d'Estudis Turístics (IET).
  • Per al càlcul de l'indicador de quota de mercat entre els països de la Unió Europea (UE-28) i Catalunya, l'Eurostat proporciona el nombre de turistes estrangers registrats en els establiments hotelers de cada país membre. Per a Catalunya, les dades s'obtenen a partir de l'Enquesta d'ocupació hotelera de l'INE.
  • Per al càlcul de l'indicador de quota de mercat entre les comunitats autònomes i Catalunya, l'INE proporciona el nombre de turistes estrangers registrats en els establiments hotelers per a cada comunitat autònoma.

Els països inclosos en cadascun dels àmbits són els següents:

  • Països de la Unió Europea (UE-28): Alemanya, Àustria, Bèlgica, Bulgària, Croàcia, Dinamarca, Eslovàquia, Eslovènia, Espanya, Estònia, Finlàndia, França, Grècia, Hongria, Irlanda, Itàlia, Letònia, Lituània, Luxemburg, Malta, Països Baixos, Polònia, Portugal, Regne Unit, Txèquia, Romania, Suècia i Xipre.
  • Països del món: els anteriors més Sud-àfrica, Albània, Andorra, Armènia, Austràlia, Azerbaidjan, Bòsnia i Hercegovina, Brasil, Canadà, Costa Rica, Cuba, Egipte, els Estats Units, Filipines, Geòrgia, Hong Kong, Índia, Indonèsia, Islàndia, Israel, Japó, Kazakhstan, Kirguizstan, Liechtenstein, Macedònia, Malàisia, el Marroc, Montenegro, Mèxic, Noruega, Nova Zelanda, Puerto Rico, Corea del Sud, República Dominicana, Rússia, Sèrbia, Singapur, Suïssa, Tailàndia, Taiwan, Tunísia, Turquia, Ucraïna i Xina.

Aquests indicadors s'ofereixen en termes bruts i de tendència. En aquest segon cas es calculen com una mitjana mòbil dels darrers quatre trimestres.