Saltar al contingut principal

Memòria executiva 2024

1. Planificació

Entre el juliol i el setembre del 2024, l'Idescat, conjuntament amb les institucions i els òrgans del Sistema estadístic de Catalunya, ha preparat la proposta del Programa anual d'actuació estadística per a l'any 2025 (PAAE 2025). L'elaboració i tramitació de la proposta del Programa s'emmarca en el Pla estadístic de Catalunya 2017–2020, actualment prorrogat. La proposta s'ha sotmès al Govern de la Generalitat, que l'ha aprovada mitjançant el Decret 14/2025, de 28 de gener. Com a novetats, s'hi incorporen l'Enquesta sobre la ciberseguretat, l'Estadística de l'ajut oficial al desenvolupament i els Indicadors de bioeconomia.

També, com cada any, l'Idescat ha desenvolupat el Programa anual d'actuació estadística del 2024, amb un total de 300 actuacions programades, i de les quals l'Idescat n'ha assumit 110.

Actuacions del PAAE 2024. Per àmbits i tipus
Consolidades Noves Total
Població 21 7 28
Economia 33 1 34
Sectors econòmics 66 0 66
Treball i societat 61 5 66
Condicions de vida i protecció social 37 2 39
Territori i medi ambient 36 0 36
Metodologia i normalització 4 3 7
Registres estadístics i directoris 6 2 8
Georeferenciació i estadística de base territorial 3 1 4
Indicadors i estadística de síntesi 9 2 11
Difusió i promoció de l'estadística 1 0 1
Total 277 23 300

A més, al llarg d'aquest any 2024 l'Idescat ha donat suport metodològic i logístic a 21 actuacions estadístiques en què participava com a organisme col·laborador.

D'altra banda, ha subscrit 15 convenis o acords de pròrroga de convenis vigents, entre els quals destaquen la pròrroga amb l'Institut Nacional d'Estadística (INE) per ampliar l'Enquesta de condicions de vida a Catalunya o la pròrroga del conveni amb Consorci per a la Normalització Lingüística per a l'intercanvi d'informació sobre el coneixement i l'ús del català. Al costat d'aquesta línia d'acords, l'Idescat manté la política d'acollir alumnes universitaris en pràctiques curriculars i extracurriculars i aquest any ha formalitzat un conveni per acollir un estudiant de l'Escola Superior de Disseny i d'Arts Plàstiques de Catalunya.

En relació amb l'intercanvi d'informació entre l'Idescat i l'INE, durant l'any 2024 l'Idescat ha rebut de l'INE dades relatives a 60 estadístiques d'interès estatal i ha tramès a l'INE dades relatives a 14 estadístiques.

Així mateix, l'Idescat ha dut a terme l'informe de compliment del Programa anual d'actuació estadística del 2023, amb un 91,8% d'actuacions dutes a terme i un 3,6% dutes a terme parcialment.

2. Producció

2.1. Població i territori

L'any 2024, el Cens de població anual i les Estimacions de població han passat a ser les fonts de referència per a la població a tots els nivells territorials. Pel que fa al Cens de població, l'any 2024 s'ha publicat informació sobre l'estructura de la població (2022 i 2023), la població estrangera (2022 i 2023), els estudis (2022) i la relació amb l'activitat econòmica (2022), entre d'altres. Pel que fa a l'Estadística de característiques essencials de la població i els habitatges 2021, s'ha publicat informació sobre les llars, les persones i, per primera vegada, sobre la fecunditat en els homes.

També s'han publicat les Estimacions de població definitives d'1 de juliol del 2021, 1 de gener del 2022, 1 de juliol del 2022 i 1 de gener del 2023.

Un altre fet destacable és l'acompanyament de mapes interactius en estadístiques com l'Índex socioeconòmic territorial, el Cens de població i habitatges o l'Estadística del grau d'urbanització, que permeten optimitzar la visualització de la informació territorial.

Exemple de mapa interactiu sobre el Cens de població i habitatges

Finalment, en relació amb la producció estadística de l'Àrea de Població i Territori, l'any 2024 s'han publicat 3 articles (al blog 5 cèntims i a la Revista Índice) i s'han presentat 2 ponències en diferents seminaris i congressos (Alacant i Madrid).

2.2. Economia i societat

Pel que fa a les macromagnituds econòmiques, cal fer menció especial a la continuïtat de les tasques d'elaboració del Marc Input-Output de Catalunya 2021, que ha de proporcionar resultats coherents amb la Revisió estadística 2024 prevista per Eurostat a tota la Unió Europea. Es tracta d'una actuació estadística particularment rellevant per la seva incidència en l'elaboració de les principals macromagnituds de l'economia catalana, principalment pel que fa als Comptes econòmics anuals de Catalunya, però també a la comptabilitat trimestral i macromagnituds territorials.

En l'àmbit de les estadístiques socials, destaquen tres treballs de camp que presenten una especial rellevància i complexitat tècnica:

  1. Enquesta d'usos lingüístics de la població (EULP) 2023. El 2024 s'han finalitzat les tasques relatives als treballs de camp d'aquesta Enquesta. L'EULP té una periodicitat quinquennal i es desenvolupa en corresponsabilitat amb el Departament de Política Lingüística de la Generalitat de Catalunya. Recull informació sobre la identificació lingüística i els usos del català i altres llengües de la població de 15 anys o més a Catalunya, així com el coneixement de les llengües i les actituds lingüístiques i opinions sobre l'ús del català. També permet mesurar l'ús i el coneixement de l'occità a Aran.
  2. Enquesta de condicions de vida (ECV) 2024. Per novè any consecutiu, l'Idescat ha recollit la informació de l'ampliació de l'ECV. Aquesta Enquesta proporciona, entre d'altres, indicadors dels nivells de pobresa i de desigualtat de renda, i està harmonitzada amb les estadístiques de la Unió Europea sobre renda i condicions de vida. Així mateix, aquest 2024 s'ha publicat per primera vegada la informació relativa al benestar subjectiu a partir d'una ampliació de resultats de l'ECV; en concret, s'han publicat resultats sobre el grau de satisfacció global amb la vida i el grau de confiança en les altres persones (en tots dos casos, per a la població de 16 anys o més).
  3. Enquesta de l'ús del temps (EUT) 2023–2024. El 2024 s'han finalitzat els treballs de camp i s'ha iniciat el procés per depurar-ne i codificar-ne els resultats. En l'elaboració dels qüestionaris s'han tingut en compte les consideracions del Departament d'Igualtat i Feminisme de la Generalitat de Catalunya; i en el disseny de la mostra, les peticions de l'Ajuntament de Barcelona.

Finalment, en el marc de les estadístiques d'àmbit social, cal destacar l'inici dels treballs per definir el projecte tècnic i el contingut dels qüestionaris de l'Enquesta econòmica dels serveis socials 2025, que té caràcter quinquennal i es porta a terme en corresponsabilitat amb el Departament de Drets Socials i Inclusió. L'objectiu és proporcionar informació de l'activitat i l'abast econòmic dels centres de serveis socials i dels serveis complementaris de les entitats privades de serveis socials sense ànim de lucre a Catalunya.

2.3. Empresa i ocupació

L'any 2024, l'Àrea d'Empresa i Ocupació ha destinat recursos a l'impuls d'estadístiques en l'àmbit de la sostenibilitat: s'ha treballat en accions vinculades amb els Indicadors dels objectius de desenvolupament sostenible (ODS), el Compte de fluxos de materials, i els Indicadors de sostenibilitat del turisme.

El 2024 ha estat un any marcat per l'avanç de tecnologies disruptives, com la intel·ligència artificial (IA), que han de conviure amb els reptes actuals de sostenibilitat ambiental, social i de governança. En aquest marc, l'Àrea d'Empresa i Ocupació ha destinat recursos a obtenir nova informació per avaluar-ne l'impacte en l'activitat empresarial, a través dels Mòduls d'actualitat empresarial de l'Enquesta de clima empresarial.

Pel que fa a la innovació de productes i processos de la producció estadística, el 2024 s'han publicat per primera vegada els Indicadors dels sectors i productes d'alta tecnologia, amb informació corresponent als anys 2018 a 2022, i s'ha impulsat el desenvolupament del Sistema estadístic d'informació laboral, concebut a l'Àrea com un ecosistema de dades l'objectiu principal del qual és la producció eficient i enriquida d'estadístiques relacionades amb el mercat laboral. Pel que fa a les accions vinculades amb el desenvolupament de la Plataforma Cerdà (suport tecnològic del Sistema integrat d'informació estadística de l'Idescat), durant l'any 2024 s'han continuat els treballs per al desenvolupament en aquesta Plataforma de les estadístiques d'ocupació d'allotjaments turístics.

En relació amb l'estadística laboral, durant el 2024 s'han publicat els resultats de l'Enquesta d'estructura salarial 2022, amb periodicitat quadriennal, i s'han difós els Indicadors de distribució i desigualtat per al guany mitjà anual i el guany per hora. També s'ha treballat en l'estandardització de les variables de l'Estadística d'afiliats i afiliacions a la Seguretat Social segons residència padronal, i s'han millorat i flexibilitat les opcions per descarregar-ne els resultats.

Per acabar, en relació amb el suport tècnic als òrgans i institucions integrants del Sistema estadístic de Catalunya, o externs, el 2024 s'han dut a terme accions com ara l'assistència tècnica i elaboració de la mostra de l'Enquesta de qualitat i condicions de treball 2024, duta a terme pel Departament d'Empresa i Treball; el suport metodològic i subministrament de dades per al desenvolupament de l'Observatori de la Cadena Alimentària del Departament d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural; l'elaboració d'informació estadística de base per al càlcul dels Indicadors de l'economia blava, l'economia circular i la bioeconomia o el subministrament d'informació estadística a mida per elaborar l'Informe anual sobre la indústria a Catalunya 2023, del Departament d'Empresa i Treball.

3. Normalització

De les actuacions que s'han dut a terme l'any 2024 en l'àmbit de les classificacions destaca molt especialment l'elaboració de la proposta de Classificació catalana d'activitats econòmiques 2025 (CCAE-2025), i també l'adaptació al català de la Nomenclatura combinada d'àmbit comunitari (edició 2024).

Pel que fa als codis territorials, s'han normalitzat l'última versió vigent de la Nomenclatura d'unitats territorials estadístiques europea i la toponímia de la divisió territorial sanitària, i s'han incorporat a la Base de dades de codis territorials d'entitats. També destaca la revisió i modificació de la nomenclatura d'agrupacions censals, arran de la creació de la nova comarca del lluçanès.

L'Idescat ha participat en les reunions de la Comissió de Toponímia de Catalunya, com cada any, i en el grup de treball d'equipaments i delimitacions funcionals de la Comissió de Coordinació Cartogràfica de Catalunya.

A més, aquest 2024 s'han elaborat dues directrius tècniques adreçades al Sistema estadístic de Catalunya; una, sobre l'adopció de canvis territorials, i l'altra, sobre simbologia aplicable en la producció de resultats estadístics. En relació amb les metadades, s'han elaborat 10 nous informes metodològics estandarditzats i s'han continuat els treballs de normalització de variables en la producció i difusió estadística.

Finalment, s'han inscrit 12 nous fitxers al Registre de fitxers estadístics, amb els quals s'ha arribat a la xifra total de 136 fitxers registrats.

4. Difusió

Durant l'any 2024, s'ha potenciat el projecte Dades obertes amb l'obertura de dades agregades de 4 noves estadístiques: Afiliats i afiliacions a la Seguretat Social segons residència padronal de l'afiliat, Estadística de filials d'empreses estrangeres, Indicadors dels sectors i productes d'alta tecnologia i Renda familiar disponible bruta territorial. Així mateix, s'han ampliat els conjunts de dades de l'Estadística de característiques essencials de la població i els habitatges, i del Cens de població i habitatges.

A més, l'Idescat ha mantingut l'aposta per consolidar i potenciar les infografies com a eina de comunicació que faciliti als usuaris entendre i llegir els principals resultats estadístics de l'Idescat. El 2024, se n'han elaborades i publicades 11, entre les quals destaquen l'Enquesta territorial TIC a les llars de Catalunya 2023 i l'Estadística de despesa en consum de les llars 2023.

Exemples d'infografies publicades el 2024: a l'esquerra, sobre l'Estadística de despesa en consum de les llars 2023; i a la dreta, sobre l'Enquesta territorial TIC a les llars 2023)

Una altra actuació rellevant d'aquest any pel que fa a difusió ha estat la reedició del Catalunya en xifres 2024 amb motiu de la quarantena edició d'aquesta publicació. Enguany s'ha presentat amb un format renovat, que prioritza els elements gràfics per transmetre el contingut estadístic de manera més clara i comprensible. S'ha presentat en paper i digital, i en sis idiomes: català, occità aranès, castellà, anglès, francès i alemany.

Imatges de la publicació Catalunya en xifres 2024

Pel que fa a les eines de comunicació i difusió, el calendari de difusió de resultats de l'Idescat per al 2024 ha inclòs 79 estadístiques i 301 actualitzacions. Paral·lelament, aquest any s'han publicat 329 novetats de resultats estadístics a la pàgina inicial del web en forma de notícia, algunes acompanyades d'infografies i gràfics, i també s'han difós a través dels perfils de l'Idescat a les xarxes X i LinkedIn. A més, l'Idescat ha elaborat 2 audiovisuals per a la xarxa TikTok del compte de @gencat: un relacionat amb els noms de la població, i l'altre amb el Municipi en xifres. Finalment, també s'han difós 67 notes de premsa, que s'han penjat al web de l'Idescat i s'han tramès als mitjans de comunicació.

Quant a l'analítica web de les estadístiques oficials, l'any 2024 els principals indicadors d'ús del web s'han mantingut en valors similars als de l'any anterior, excepte el nombre de pàgines visitades, que van registrar un creixement superior al 15%. Les dues estadístiques més consultades han estat el Padró municipal d'habitants i el Cens de població i habitatges.

El Centre de Documentació de l'Idescat, que coordina l'atenció als usuaris externs que demanen serveis d'informació estadística, ha atès 1.055 sol·licituds d'atenció personalitzada durant el 2024, 800 de les quals a través de formulari web. Pel que fa a les comandes d'usuaris sobre resultats a mida no publicats, el Centre de Documentació n'ha elaborat 505. A més, ha emès 46 certificats sobre resultats estadístics. En conjunt, 1/3 de totes aquestes atencions, s'han resolt el mateix dia d'arribada de la sol·licitud. A més, el Centre de Documentació ha digitalitzat 624 volums (unes 110.000 pàgines aproximadament) de la col·lecció d'estadística història.

5. Recerca i desenvolupament

Revista SORT

L'any 2024 és el vint-i-dosè de la revista SORT (Statistics and Operations Research Transactions), publicació científica internacional coeditada per l'Idescat i set universitats catalanes, orientada a la recerca aplicada en l'àmbit de l'estadística, la investigació operativa, la bioestadística i l'estadística oficial. Des del 2007 la revista SORT està indexada a les bases de dades del Science Citation Index Expanded. Aquest any s'han publicat els números 1 i 2 del volum 48, que sumen un total de 8 articles i de 255 pàgines. El factor d'impacte de la revista corresponent a l'any 2023 es va situar a 0,9.

6. Recursos i organització

Els pressupostos de la Generalitat de Catalunya per a l'any 2024 no s'han aprovat i, per tant, durant tot l'exercici s'ha treballat amb el pressupost prorrogat de l'any 2023.

El pressupost de despeses per al 2024 de l'Idescat es va autoritzar per un import de 9.315.181,03 €, cosa que representa un increment del 4,2% respecte de l'import del pressupost de l'exercici 2023. Amb modificacions de crèdits, el pressupost definitiu s'ha situat en 9.477.739,63, d'acord amb el quadre següent:

Pressupost 2024. Estat de les despeses
Capítol Pressupost definitiu
1. Remuneració de personal 6.600.101,62 €
2. Despeses de béns corrents i serveis 1.728.029,36 €
3. Despeses financeres 0,00 €
4. Transferències corrents 33.422,65 €
6. Inversions reals 1.096.186,00 €
8. Variació d'actius financers 20.000,00 €
Total 9.477.739,63 €

La plantilla de l'Idescat a 31 de desembre de 2024 estava integrada per 102 persones, de les quals 54 eren dones i 48 eren homes. La taxa de temporalitat se situa en un percentatge proper al 8%, tal com preveu la Llei estatal 20/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública.

Aquest any cal destacar la creació de l'escala estadística i d'anàlisi dins del cos superior d'administració general, que permetrà garantir la capacitació tècnica dels professionals que s'hagin d'integrar a l'Idescat per realitzar funcions estadístiques.

Infografia del personal de l'Idescat, per sexe i unitat orgànica, de l'any 2024