11. Recursos i organització
Aquesta memòria està pendent d'aprovació per la Junta de Govern.
Apartats
Sumari
- Activitat institucional
- Planificació estadística
- Estadístiques de població i territori
- Estadístiques d'economia i societat
- Estadístiques d'empresa i ocupació
- Activitats de normalització estadística
- Serveis de difusió estadística
- Promoció de l'estadística
- Recerca i desenvolupament
- Serveis tècnics
- Recursos i organització
11.1. Secret estadístic, protecció de dades i seguretat de la informació
En matèria de secret estadístic i protecció de dades, l'Idescat ha vetllat pel compliment de la legislació estadística i de la legislació sobre protecció de dades. En l'àmbit estadístic, per les exigències derivades de la Llei 23/1998, de 30 de desembre, d'estadística de Catalunya, de la Llei 5/2016, del 23 de desembre, que regula l'actual Pla estadístic de Catalunya (prorrogada l'any 2024), i dels programes anuals d'actuació estadística que el desenvolupen, aprovats per decret del Govern. Pel que fa a la protecció de dades, per l'observança dels requeriments del marc jurídic constituït pel Reglament UE 2016/679 general de protecció de dades i per la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.
S'ha vetllat per garantir igualment que els tractaments de dades personals derivats de les actuacions estadístiques portades a terme per l'Idescat s'ajustin als requeriments de la normativa estadística i de protecció de dades personals, i que els convenis que regulen aquestes actuacions estadístiques reflecteixin aquesta adequació i recullin les previsions legals que cal respectar. A més, s'ha revisat la documentació i la informació adreçada als ciutadans en el marc de les actuacions estadístiques portades a terme durant l'any.
Amb relació a les peticions d'accés a les dades del Registre de població de Catalunya (RPC) i el seu ús, s'ha vetllat per garantir-ne l'adequació a les exigències de la legislació estadística i de protecció de dades, i en particular el respecte al principi de minimització i l'assumpció de compromisos per part dels cessionaris pel que fa al tractament de les dades procedents d'aquest Registre.
També s'ha treballat per garantir el secret estadístic i la protecció de dades en la cessió de dades estadístiques que, tot i ser dades agregades, tenen un nivell de desagregació superior al que exigeix la seva difusió, i s'han revisat els documents de compromís per a la cessió d'aquestes dades.
S'ha vetllat perquè l'accés i la utilització de dades estadístiques amb finalitats científiques, fruit dels projectes de recerca que es presenten a l'Idescat, es faci d'acord amb les exigències del secret estadístic i la protecció de dades personals.
Amb relació als contractes on l'Idescat sol·licita serveis que impliquen tractament de dades personals, s'han formalitzat diversos acords d'encàrrec amb contractistes per establir les condicions del tractament de les dades personals que porten a terme per compte de l'Idescat, i s'ha revisat el contingut que fa referència a la protecció de dades d'alguns plecs de prescripcions tècniques.
S'ha resolt una sol·licitud d'exercici del dret de rectificació de dades personals i s'ha vetllat perquè les sol·licituds d'accés a informació pública adreçades a l'Idescat (que han de ser ateses per donar compliment a la legislació de transparència, accés a la informació pública i bon govern) respectin els requeriments del secret estadístic i de la protecció de dades.
S'ha treballat perquè l'assignació dels nous membres que han de formar part dels òrgans col·legiats de l'Idescat, arran dels canvis departamentals fruit de la constitució del nou Govern de la Generalitat, s'adeqüin a la normativa reguladora i als requeriments de la legislació estadística i de protecció de dades, per l'adequació del Decret d'aprovació del Programa anual d'actuació estadística per a l'any 2025. A més, s'ha donat un impuls a una proposta legislativa per incorporar una modificació en la legislació estadística que agilitzi la tramitació del Pla estadístic de Catalunya, s'han analitzat i/o informat algunes propostes normatives amb afectació sobre les competències de l'Idescat, i s'han definit les iniciatives legislatives que l'Idescat ha de dur a terme el 2025.
S'ha ofert assessorament jurídic intern sobre matèries diverses, s'han atès consultes plantejades per organismes de la Generalitat o altres administracions públiques relacionades amb protecció de dades i secret estadístic i també aquelles formulades pels ciutadans en relació amb el tractament de les seves dades amb finalitats estadístiques.
Al llarg de l'any s'ha continuat treballant en la revisió, actualització i ampliació del Registre d'activitats de tractament per tal que inclogui totes aquelles activitats de l'Idescat que comporten tractament de dades personals, i s'ha publicat al web un inventari actualitzat d'aquest Registre. A més, s'han introduït canvis en l'apartat del web reservat a la protecció de dades personals per modificar i incorporar continguts que garanteixin la difusió d'informació actualitzada, i també s'ha incorporat contingut sobre la carta de serveis per donar compliment a les exigències de la publicitat activa. D'altra banda, s'ha estat treballant en la proposta dels continguts de protecció de dades que haurà d'incorporar la nova intranet de l'Idescat que està en procés d'elaboració. Així mateix, s'ha continuat vigilant perquè tots els formularis i altres documents que recullen dades personals incorporin les clàusules informatives sobre protecció de dades.
S'ha participat de forma activa en reunions i grups de treball creats dins el marc organitzatiu sobre protecció de dades de la Generalitat de Catalunya i en la formació sobre tractament de dades amb finalitats estadístiques en el Programa d'especialització per a delegats de protecció de dades i en el Programa d'especialització per a referents de protecció de dades que ofereixen l'Autoritat Catalana de Protecció de Dades i l'Escola d'Administració Pública de Catalunya.
En matèria de seguretat de la informació i protecció de dades, s'han fet les actuacions necessàries per complir amb les exigències derivades del model d'organització interna de l'Idescat en matèria de ciberseguretat i protecció de dades, en aplicació de la política de la Generalitat de Catalunya en matèria de ciberseguretat i dels requeriments de la legislació de protecció de dades. S'han portat a terme dues sessions ordinàries del Comitè de Ciberseguretat i Protecció de Dades per analitzar el grau d'assoliment dels objectius i de les actuacions de compliment normatiu programades, i també per definir els nous objectius que cal assolir en aquest àmbit.
Així mateix, s'ha treballat en la gestió i el manteniment del Registre d'incidències, que recull els fets, els efectes i les mesures correctores proposades en relació amb els incidents i/o les violacions de seguretat en cas que es produeixin. I s'ha mantingut l'esforç en l'establiment de criteris de seguretat que permetin protegir adequadament la informació que gestiona l'Idescat a través dels seus sistemes d'informació, i en particular aquella que implica tractament de dades personals, per tal de garantir-ne la confidencialitat, integritat i disponibilitat i també la traçabilitat i autenticitat, i adaptar els criteris de determinació del risc a les exigències de la protecció de dades i de la ciberseguretat.
11.2. Prevenció de riscos
Aquest any 2024 s'han conegut els resultats de l'avaluació psicosocial a l'Idescat, que ha analitzat diferents condicions que es troben a l'entorn de treball i que estan directament relacionades amb l'organització, el contingut del treball o la realització de la feina, i que poden incidir tant en el benestar i la salut (física, psíquica o social) del treballador com en el desenvolupament de la feina. Els resultats han estat altament satisfactoris i, si bé és cert que assenyalen alguns aspectes que cal corregir, el resultat global de l'avaluació millora sensiblement els resultats obtinguts en la darrera avaluació.
D'altra banda, el 4 de desembre, i en el marc de les activitats preventives habituals, va tenir lloc un simulacre d'evacuació de l'edifici de Via Laietana, 58, que va implicar, a més de l'Institut d'Estadística de Catalunya, el personal de la Delegació Territorial del Govern de la Generalitat a Barcelona i de la Comissió de Garantia del Dret d'Accés a la Informació Pública (GAIP). Tot i que l'informe posterior assenyala algunes coses a millorar, el temps destinat a l'evacuació de l'edifici, comptabilitzat des del moment en què s'activa l'alarma acústica fins que la darrera persona abandona l'edifici, va ser de 3 minuts i 40 segons, un temps que es considera òptim tenint en compte el nombre de persones a l'edifici i les característiques del lloc.
Així mateix, el Servei de Prevenció de Riscos Laborals del Departament d'Economia i Finances ha dut a terme una avaluació dels riscos laborals associats als llocs de treball de l'Institut d'Estadística de Catalunya, d'acord amb la periodicitat que marca la norma. En general, tot i que s' identifiquen alguns aspectes menors susceptibles de millora, l'informe final evidencia una correcta ordenació dels espais de treball.
Pel que fa a les actuacions fetes, s'han substituït les 150 lluminàries de la planta altell sense carcassa de protecció per d'altres. Aquesta actuació ha permès eliminar el risc de xoc o cop contra un objecte que, a més, en cas d'impacte, pot trencar-se en bocins i caure a terra. També cal fer referència a l'esforç fet per millorar les condicions de confortabilitat als llocs de treball amb la compra de cadires per a llocs de treball i per a espais col·lectius, de manera que s'han substituït totes les cadires malmeses per l'ús i el pas del temps. Concretament, s'han substituït:
- 39 cadires ergonòmiques en llocs de treball
- 43 cadires en espais col·lectius (a la sala de microinformàtica i a la sala de reunions de l'altell)
11.3. Gestió econòmica
Pressupost
Els crèdits pressupostaris de l'exercici 2024
Els pressupostos per a l'exercici 2024 no s'han aprovat i, per tant, durant tot l'exercici s'ha treballat amb el pressupost prorrogat de l'any 2023, d'acord amb el Decret 222/2023, de 19 de desembre, pel qual s'estableixen els criteris d'aplicació de la pròrroga dels pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2023, mentre no entrin en vigor els del 2024.
El pressupost de despesa
El pressupost de despesa de l'exercici 2024 de l'Institut d'Estadística de Catalunya (en endavant, Idescat) es va autoritzar per un import de 9.315.181,03 €, xifra que representa un increment del 4,2% respecte de l'import del pressupost de l'exercici 2023.
| Pressupost 2024 | Pressupost 2023 | Pressupost 2022 | Pressupost 2021 | |
|---|---|---|---|---|
| Imports en € | ||||
| Cap. 1 | 6.495.980,45 | 6.120.978,27 | 5.840.703,72 | 5.764.000,03 |
| Cap. 2 | 2.067.615,89 | 2.067.615,89 | 1.827.764,89 | 1.721.364,89 |
| Cap. 4 | 8.700,00 | 8.700,00 | 19.700,00 | 1.100,00 |
| Cap. 6 | 722.884,69 | 722.884,69 | 564.000,69 | 414.000,69 |
| Cap. 8 | 20.000,00 | 20.000,00 | 20.000,00 | 20.000,00 |
| Total | 9.315.181,03 | 8.940.178,85 | 8.272.169,30 | 7.920.465,61 |
Execució del pressupost de despeses
Modificacions de crèdit
| Modificacions | |||||
|---|---|---|---|---|---|
| Transferències | |||||
| Pressupost inicial | Augments | Disminucions | Altres modificacions | Pressupost definitiu | |
| Unitats: Euros | |||||
| Cap. 1 | 6.495.980,45 | 144.904,64 | 0 | −40.783,47 | 6.600.101,62 |
| Cap. 2 | 2.067.615,89 | 44.689,68 | −487.618,28 | 103.342,07 | 1.728.029,36 |
| Cap. 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Cap. 4 | 8.700,00 | 31.911,84 | −7.189,19 | 0 | 33.422,65 |
| Cap. 6 | 722.884,69 | 335.605,22 | −62.303,91 | 100.000,00 | 1.096.186,00 |
| Cap. 8 | 20.000,00 | 0 | 0 | 0 | 20.000,00 |
| Total | 9.315.181,03 | 557.111,38 | −557.111,38 | 162.558,60 | 9.477.739,63 |
- Generacions de crèdit i reduccions de crèdit que modifiquen el pressupost inicial
- La Direcció General de Cures, Organització del Temps i Equitat en els Treballs, adscrita al Departament d'Igualtat i Feminisme, va impulsar el programa Temps per cures. En aquest context va considerar oportú participar i contribuir en el finançament de l'Enquesta de l'ús del temps que duu a terme l'Idescat, mitjançant una transferència de crèdit de 100.000 €, que s'ha pogut generar en el capítol 6 del pressupost de despesa de l'Idescat.
- L'Idescat ha rebut 21.032,91 € en concepte de la subvenció procedent de l'Agència Europea d'Investigació per finançar les despeses derivades de la participació en el projecte MERGE, que s'emmarca en el programa Horizon Europe. Aquest import correspon al 75% de la subvenció i està destinat a cobrir despeses dels exercicis 2024, 2025 i 2026. El total s'ha generat a l'exercici 2024, i la quantitat sobrant s'incorporarà, en el moment oportú, als crèdits dels exercicis 2025 i 2026.
- S'ha generat un crèdit de 12.403,77 € a la partida D/240000105 (Suport tècnic a la revista Sort) per transferència interdepartamental del Departament de Recerca i Universitats a l'Idescat, en concepte d'Addenda al conveni per coeditar la revista SORT 2024.
- S'ha generat un crèdit de 69.905,39 € a diferents partides de capítol 2, per transferència interdepartamental procedent del Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica en concepte de repercussió de les despeses comunes generades per l'ús compartit de l'edifici de Via Laietana, 58, pel període que va de l'1 de gener al 10 d'octubre de 2022.
- Transferències de crèdit que no comporten augment ni disminució del pressupost inicial
Al llarg de l'exercici hi ha hagut diverses transferències de crèdit del capítol 2 als capítols 2, 3 i 4. A continuació es detallen les més rellevants:
- A l'inici de l'exercici va caldre una transferència de crèdit procedent de diverses partides dels capítols 2 i 6 per import de 325.301,31 €, per poder fer front a la contractació pluriennal corresponent als treballs de camp de l'Enquesta de l'ús del temps (capítol 6). Aquesta despesa ja s'havia previst a l'avantprojecte de pressupost 2024, però el crèdit inicial disponible a la partida, que derivava de la pròrroga pressupostària de l'exercici 2023, fou insuficient. Aquest fet ha repercutit en altres actuacions previstes per al 2024 que, d'entrada, no es van poder fer. Tanmateix, les generacions de crèdit que s'han aconseguit durant l'exercici i els sobrants de l'execució d'alguns contractes han permès recuperar bona part d'aquests crèdits i finalment s'han pogut dur a terme la majoria dels contractes previstos inicialment.
- S'han transferit 31.911,84 € al capítol 4, a l'aplicació pressupostària D/440756501 (Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya), per formalitzar l'addenda al conveni entre l'Institut d'Estadística de Catalunya i l'Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya per desenvolupar un visor de dades estadístiques de l'any 2024, i per adequar la digitalització de la delimitació de les unitats estadístiques de les dades corresponents a 2024. Les dues accions formen part d'un projecte recurrent que contribueix a facilitar el treball estadístic que desenvolupa l'Idescat, en el marc del Contracte programa IV entre la Generalitat de Catalunya i l'ICGC. El crèdit s'ha obtingut del capítol 2, de l'aplicació D/227001303 (Treballs tècnics).
- S'han tramitat 4 transferències al capítol 1 per import total de 144.904,64 € (procedents dels capítols 2 i 4 del pressupost de l'Idescat), perquè en la pròrroga automàtica del pressupost 2023 no es van actualitzar totes les necessitats de despeses de personal, i s'ha procedit a ajustar els crèdits.
Execució pressupostària
L'execució pressupostària a 31 de desembre de 2024 ha estat d'un 97,37%:
| Capítol | Pressupost definitiu | Execució 31.12.2024 | % execució | Pes relatiu |
|---|---|---|---|---|
| Cap. 1 | 6.600.101,62 € | 6.493.040,11 € | 98,38% | 69,64% |
| Cap. 2 | 1.728.029,36 € | 1.620.495,70 € | 93,78% | 18,23% |
| Cap. 3 | 0,00 € | 0,00 € | 0,00% | 0,00% |
| Cap. 4 | 33.422,65 € | 31.911,84 € | 95,48% | 0,35% |
| Cap. 6 | 1.096.186,00 € | 1.073.070,01 € | 97,89% | 11,57% |
| Cap. 8 | 20.000,00 € | 9.500,00 € | 47,50% | 0,21% |
| Total | 9.477.739,63 € | 9.228.017,66 € | 97,37% | 100,00% |
Els crèdits definitius del capítol 1 (Remuneració de personal) van ser de 6.600.101,62 €. L'execució d'aquest capítol ha estat del 98,38%.
Entre les despeses més significatives del capítol 2 hi trobem les despeses vinculades a l'àmbit dels sistemes d'informació facturades pel CTTI, en concepte de serveis TIC recurrents, per import de 735.405,58 €, i en concepte de serveis TIC evolutius recurrents, amb un import d'obligacions reconegudes de 107.600,97 €.
En el capítol 6 destaquen:
- L'execució per un import de 671.368,50 € de l'Enquesta de l'ús del temps, que té per objectiu mesurar la magnitud del temps que la població dedica a les activitats diàries.
- L'execució per un import de 81.533,61 € de L'Enquesta de condicions de vida, que mesura la incidència i la composició de la pobresa mitjançant l'establiment d'un llindar de risc de pobresa.
- L'execució per un import de 40.535,00 € de l'Enquesta de clima empresarial (CLEM), que recull l'opinió dels representants de les empreses amb activitat a Catalunya sobre l'evolució i les expectatives d'un conjunt de variables amb incidència en el desenvolupament econòmic de l'empresa.
- L'execució per un import de 35.331,27 € de l'Enquesta de Consums Intermedis (ECI), que té com a principal objectiu conèixer millor les relacions dels diferents sectors d'activitat i la seva capacitat per generar riquesa a l'economia catalana.
Tresoreria
Les obligacions de l'exercici 2024 s'han pagat, d'acord amb la normativa corresponent, dins el termini dels 30 dies següents a la recepció de la factura, i s'ha millorat el període mitjà de pagament respecte de l'any anterior.
El pressupost d'ingressos
Execució del pressupost d'ingressos
| Pressupost definitiu | Liquidats 31.12.2024 | Recaptats 31.12.2024 | % execució | |
|---|---|---|---|---|
| Cap. 3 | 253.560,00 € | 188.661,18 € | 184.760,18 € | 74,40% |
| Cap. 4 | 6.746.953,31 € | 6.746.953,31 € | 6.745.068,64 € | 100,00% |
| Cap. 5 | 10,00 € | 0,00 € | 0,00 € | 0,00% |
| Cap. 8 | 2.477.216,32 € | 728.316,24 € | 728.316,24 € | 29,40% |
| Total | 9.477.739,63 € | 7.663.930,73 € | 7.658.145,06 € | 80,86% |
L'Idescat es finança, principalment, amb les transferències procedents de l'Administració de la Generalitat de Catalunya. L'any 2024 es van substituir part d'aquestes aportacions per la incorporació de romanents de tresoreria d'exercicis anteriors. Les aportacions a l'Idescat previstes per a l'any 2024, d'acord amb les modificacions aprovades, sumen un total de 7.446.920,42 €. Més concretament:
Transferències corrents per un import de 6.724.035,73 €
- Transferència Dep. Economia i Finances: 6.611.631,96 €
- Transferència Dep. Recerca i Universitats: 12.403,77 €
- Transferència Dep. Igualtat i Feminisme: 100.000,00 €
Transferències de capital per un import de 722.884,69 €
- Transferència Dep. Economia i Finances: 649.884,69 €
- Transferència Dep. Drets Socials i Inclusió: 73.000 €
La diferència entre el pressupost definitiu i els drets liquidats s'explica principalment per la retenció de crèdits provinents de romanents de tresoreria d'exercicis anteriors, ordenada per la Intervenció general, per import de 1.734.331,63 €.
Atès que aquests romanents són quantitats pressupostàries que no s'han executat en anys precedents, s'incorporen al pressupost definitiu i no es liquiden ni recapten.
Contractació
En matèria de contractació pública, l'Idescat ha seguit vetllant pel compliment de la legislació aplicable en tots els passos de la contractació. En aquest sentit durant l'any 2024, s'ha seguit amb la tasca d'actualització dels continguts dels diferents plecs de clàusules administratives particulars dels contractes per adaptar-los a les periòdiques novetats normatives, com ara les relatives a l'accessibilitat dels llocs web o determinades precisions relatives a les eines d'e-Licita.
Durant l'any 2024 l'Idescat també ha continuat participant en grups de treball en matèria de contractació administrativa en el marc de les sessions d'experts del GEEC (Gestor electrònic d'expedients de contractació).
També s'han dut a terme reunions amb la Secretaria Tècnica de la Junta Consultiva de Contractació Pública per adaptar la definició de l'aplicació GEEC a les noves necessitats organitzatives internes, i que han propiciat la creació de tres noves unitats promotores per a les subdireccions de l'Idescat.
D'altra banda, també s'ha continuat impulsant la licitació dels contractes menors mitjançant la utilització de la Plataforma de Serveis de Contractació Pública (PSCP), per tal de donar una major transparència i afavorir la concurrència en la contractació pública. També en aquesta mateixa línia de simplificar la gestió contractual, s'ha tramitat com a procediment obert un dels contractes que fins ara s'havia tramitat com a contracte menor.
L'evolució de les licitacions i de les altres publicacions que des de la Subdirecció General d'Administració i Serveis Generals s'han publicat a la PSCP en els dos darrers exercicis es detallen en els quadres següents:
| Any 2024 | Any 2023 | |
|---|---|---|
| Oberts no simplificats | 3 | 4 |
| Oberts simplificats | 1 | 3 |
| Oberts abreujats | 0 | 1 |
| Negociats | 0 | 1 |
| Basats en acord marc | 2 | 2 |
| Menors | 2 | 4 |
| Total | 8 | 15 |
| Any 2024 | Any 2023 | |
|---|---|---|
| Anuncis previs | 4 | 6 |
| Anuncis de licitació | 8 | 15 |
| Adjudicacions | 10 | 14 |
| Formalitzacions | 6 | 10 |
| Deserts | 1 | 2 |
| Publicacions agregades (menors i contractes basats en acord marc) | 6 | 5 |
L'evolució de la tipologia dels expedients de contractació tramitats per la Subdirecció General d'Administració i Serveis Generals en els dos darrers exercicis ha estat la següent:
| Any 2024 | Any 2023 | |||
|---|---|---|---|---|
| Nombre | Import (€) | Nombre | Import (€) | |
| Pròrrogues | 4 | 189.299,28 | 4 | 145.800,06 |
| Modificacions | 0 | – | 0 | – |
| Oberts | 6 | 335.217,31 | 10 | 557.014,55 |
| Negociats | 1 | 56.833,80 | 1 | 59.876,66 |
| Basats en acord marc | 4 | 17.499,99 | 2 | 76.262,93 |
| Menors | 52 | 170.408,92 | 55 | 274.502,02 |
| Total | 67 | 769.259,30 | 72 | 1.113.456,22 |
La reducció del nombre d'expedients de contractació respecte a l'any 2023 segueix la línia iniciada per l'Idescat d'agrupar les contractacions per simplificar els procediments. També es deu a la progressiva assumpció de la gestió de diversos contractes de l'Àrea de Tecnologies de la Informació per part del Centre de Telecomunicacions i Tecnologies de la Informació.
Finalment, destaquem que durant l'any 2024 l'Idescat ha adjudicat quatre contractes menors a empreses del tercer sector, per un import total de 20.781,85 €, corresponents a l'enregistrament de signatures per a una iniciativa legislativa popular, el servei de gestió i recollida selectiva de residus, l'adquisició de sobres impresos i la segona impressió del fulletó Xifres de Catalunya 2024.
El detall dels contractes formalitzats per l'Idescat es pot consultar en el Perfil del contractant, accessible a través del web de l'Idescat i del Registre públic de contractes.
Comptabilitat analítica
El sistema de comptabilitat analítica o de costos (que l'Idescat elabora des del 2013 i que s'actualitza anualment pel que fa al centres de cost) incorpora el càlcul de dedicació horària dels treballadors i treballadores als diferents centres d'imputació de costos. Aquest sistema ha permès obtenir informació sobre l'ús que es fa dels recursos i el cost que suposa produir cadascun dels béns i serveis que ofereix l'Idescat.
11.4. Instal·lacions
La Direcció General de Patrimoni ha iniciat un projecte d'optimització i transformació dels espais de l'edifici del carrer Via Laietana, 58, en el marc del nou model corporatiu d'ocupació dels immobles d'ús administratiu, recollits a l'Ordre VEH/49/2021, d'1 de març, que regula els criteris i principis que han de regir en el disseny i l'ocupació dels espais de treball dels edificis administratius de la Generalitat de Catalunya.
En aquest marc, durant aquest any han tingut lloc diverses reunions amb representants de la Direcció General de Patrimoni, que ha volgut conèixer les necessitats i diversitat d'espais de l'Institut d'Estadística de Catalunya per tal de presentar una proposta de distribució i definició d'espais que respecti aquestes necessitats. Aquests treballs, que s'han estès durant tot el 2024, no han culminat encara en un projecte definitiu, ateses les moltes variables que cal considerar en un projecte d'aquesta complexitat.
Pel que fa a les accions realitzades durant l'any 2024 en espais i instal·lacions de l'edifici, cal destacar les següents:
- Treballs de condicionament de la sala de juntes, ubicada a la planta setena de l'edifici i reconvertida en sala de reunions híbrida, amb la incorporació d'una nova infraestructura de comunicacions i la instal·lació de pantalla, càmera i micròfon.
- Actualització de la imatge corporativa de la sala d'actes mitjançant la substitució del panell de la sala.
- Licitació del primer contracte integral de manteniment de l'edifici, que busca la simplificació de la gestió del servei per mitjà de la incorporació de totes les prestacions de manteniment que fins ara eren objecte d'adjudicació separada.
Pel que fa les mesures d'estalvi energètic i mediambientals, cal destacar l'encàrrec a Energies Renovables Públiques de Catalunya, SAU (L'Energètica), la nova empresa pública de renovables, per a la prestació centralitzada de serveis i subministrament d'energia.
D'altra banda, durant aquest exercici 2024, s'ha consolidat la reducció de consum elèctric i de gas (aproximadament un 60% respecte al 2021) i el reciclat de paper (9.432 kg), de plàstic (398 kg) i d'altres residus (700 kg).
11.5. Sol·licituds d'accés a informació pública (SAIPs)
Pel que fa a les sol·licituds d'accés a informació pública (SAIPs), presentades d'acord amb la Llei 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, l'Idescat ha rebut i resolt set SAIPs durant el 2024, sis de les quals en sentit estimatori, per facilitar la informació demanada. La setena ha estat inadmesa perquè la informació demanada no preexistia en el moment de presentar la sol·licitud, que és un dels supòsits d'inadmissió recollit al Decret 8/2021, de 9 de febrer, sobre la transparència i el dret d'accés a la informació pública, en relació amb la Llei esmentada, i dues que van ser derivades a una altra Administració, ja que l'Institut no era l'òrgan que disposava de la informació demanada.
A més, l'Idescat ha facilitat informació al Departament d'Economia i Finances per atendre diverses SAIPs rebudes: una petició relacionada amb els permisos per motius de conciliació de la vida personal, familiar i laboral; una petició sobre accés als contractes d'arrendament de locals i oficines en els quals la Generalitat de Catalunya o qualsevol organisme depenent en sigui arrendatari i una petició d'informació sobre el nombre de persones treballadores amb més de dos dies de teletreball setmanal.
Així mateix, l'Idescat ha atès la petició del Síndic de Greuges de Catalunya sobre informació relativa a subvencions i contractació que l'Idescat ha efectuat en el marc de l'avaluació de l'acompliment de la Llei 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, corresponent al 2023.
L'Idescat també ha participat en el procés d'avaluació de les obligacions de publicitat activa que s'ha portat a terme d'acord amb la Instrucció 2/2024, sobre el model d'avaluació del compliment de les obligacions de publicitat activa de l'Administració de la Generalitat i de les entitats del seu sector públic. El procés participatiu ha consistit en una fase oberta a la ciutadania i a persones expertes a través del portal Participa, i una fase interna en la qual s'ha fet una sessió de treball amb les persones dels departaments i entitats que tenen atribuïdes funcions en l'àmbit de la transparència. Com a conseqüència de l'avaluació efectuada, s'ha desenvolupat un formulari electrònic més eficient i s'ha revisat i reestructurat el catàleg de publicitat activa.
11.6. Recursos humans
Aquest any cal destacar la creació de l'escala estadística i d'anàlisi dins del cos superior d'administració general com a conseqüència del Decret llei 30/2024, de 9 d'abril, de concessió d'un suplement de crèdit i d'un crèdit extraordinari als pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2023 prorrogats per al 2024 i d'altres mesures financeres i administratives, després convalidat pel Parlament de Catalunya.
L'escala és un instrument útil per garantir la capacitació tècnica dels professionals que s'hagin d'integrar a l'Idescat per realitzar funcions estadístiques i constitueix una fita de gran valor estratègic per garantir la producció i la difusió estadística oficial amb alts estàndards de qualitat.
Així mateix, durant el 2024, la gestió de personal a l'Idescat ha seguit marcada per les conseqüències de la resolució dels processos d'estabilització, que han permès, en conjunt, situar la taxa de temporalitat en un percentatge proper al 8% de la plantilla, tal com preveu la Llei estatal 20/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública.
Al marge d'aquests processos extraordinaris d'estabilització, s'han tancat 34 processos selectius a través del portal ATRI per proveir 35 llocs de treball, dels quals 2 han estat llocs de reforç per ordenar l'arxiu documental; 2, per substituir una baixa de llarga durada; 1, per substituir una jubilació parcial d'un treballador; 1, per permetre, mitjançant un sistema de mentoria, el traspàs de coneixement associat a la jubilació d'una treballadora i 29, per ocupar llocs estructurals que han quedat vacants per baixes voluntàries, renúncies i altres motius. D'aquests 29, 13 eren a la Subdirecció General de Producció i Coordinació; 5, a la Subdirecció General d'Informació i Comunicació i 11, a la Subdirecció General d'administració i Serveis Generals.
Dels 34 processos, 5 han quedat deserts per falta d'adequació dels candidats a l'oferta de treball.
S'han iniciat igualment 4 processos més per a la provisió de llocs de treball amb caràcter temporal, que es resoldran a principis del 2025.
Pel que fa a baixes per jubilació, s'han tramitat 3 expedients de jubilació per edat.
S'ha mantingut igualment constant l'esforç de consolidació de llocs de treball i de promoció professional i, en aquest sentit, s'han publicat quatre convocatòries de concurs específic de mèrits i capacitats per a la provisió definitiva de 4 llocs de treball de tipologia singular: es tracta dels llocs de cap d'Àrea de Comunicació i cap d'Àrea de Serveis i Continguts Digitals, adscrits a la Subdirecció General d'Informació i Comunicació; i de 2 llocs d'estadístic/a responsable d'operacions, adscrits a la Subdirecció General de Producció i Coordinació. La gestió dels processos per a la consolidació d'aquests llocs ha comptat amb la col·laboració d'una treballadora del Departament d'Economia i Finances.
Finalment, per tal d'adaptar la relació de llocs de treball a les necessitats de funcionament de l'Institut, s'han creat diversos llocs de treball: 1 lloc de responsable de suport a la planificació estadística oficial, grup C, subgrup C1; i 3 llocs de tècnic/a superior grup A, subgrup A1, nivell 23.
D'altra banda, com a conseqüència de la resolució de la convocatòria dels processos selectius de promoció interna en els cossos, escales o especialitats de personal funcionari d'administració i tècnic de l'Administració de la Generalitat, derivats de la Llei 8/2023, de 12 de maig, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat, de foment de la promoció interna i d'agilitació de la cobertura de llocs de treball amb funcionari de carrera (número de registre de la convocatòria 810), un lloc d'estadístic/a gestor/a d'operacions, del cos de gestió, s'ha requalificat com a propi del cos superior, i s'ha mantingut el mateix nivell.
| Nombre | |
|---|---|
| (*) Inclou indisposicions sense baixa mèdica i absències per flexibilitat horària recuperable. | |
| (**) Inclou el permís per flexibilitat horària recuperable, el permís per malaltia o hospitalització d'un familiar i el permís per deures inexcusables, entre d'altres. | |
| Expedients de reconeixement d'antiguitat i de triennis | 38 |
| Situacions administratives reconegudes | 2 |
| Expedients de jubilació | 3 |
| Sol·licituds tramitades per ATRI | 4.555 |
| Permisos per assumptes personals | 1.489 |
| Vacances | 476 |
| Absències (*) | 2.530 |
| Altres permisos (**) | 60 |
| Expedients de modificació de la relació de llocs de treball | 9 |
| Llocs proveïts per oferta d'ATRI | 28 |
| Expedients de concessió de bestretes al personal | 2 |
| Tramitació d'expedients d'incapacitat temporal | 77 |
| Tramitació d'expedients d'incapacitat permanent | 0 |
| Dones | Homes | Total | |
|---|---|---|---|
| Direcció | 2 | 2 | 4 |
| Subdirecció General de Producció i Coordinació | 29 | 21 | 50 |
| Subdirecció General d'Informació i Comunicació | 15 | 18 | 33 |
| Subdirecció General d'Administració i Serveis Generals | 8 | 7 | 15 |
| Total | 54 | 48 | 102 |
| Alts càrrecs | Subgrup A1 | Subgrup A2 | Subgrup C1 | Subgrup C2 | Agrupacions professionals | |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Direcció | 1 | 1 | 0 | 2 | 0 | |
| Subdirecció General de Producció i Coordinació | 0 | 34 | 12 | 3 | 1 | |
| Subdirecció General d'Informació i Comunicació | 0 | 20 | 9 | 4 | 0 | |
| Subdirecció General d'Administració i Serveis Generals | 0 | 7 | 4 | 1 | 2 | 1 |
| Total | 1 | 62 | 25 | 10 | 3 | 1 |
| Alts càrrecs | Funcionaris | Interins | Laborals indefinits | Laborals temporals | Total | |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Direcció | 1 | 2 | 1 | 0 | 0 | 4 |
| Subdirecció General de Producció i Coordinació | 0 | 36 | 6 | 7 | 1 | 50 |
| Subdirecció General d'Informació i Comunicació | 0 | 19 | 1 | 11 | 2 | 33 |
| Subdirecció General d'Administració i Serveis Generals | 0 | 12 | 0 | 3 | 0 | 15 |
| Total | 1 | 69 | 8 | 21 | 3 | 102 |
| Grup d'edat | Nombre de persones | % del total |
|---|---|---|
| Fins a 40 anys | 7 | 6,8 |
| De 41 a 50 anys | 20 | 19,6 |
| Més grans de 51 anys | 75 | 73,6 |
| Total | 102 | 100,00 |
Formació adreçada al personal de l'Idescat
El pressupost destinat a la formació generalista durant l'any 2024 ha estat de 8.909,50 euros.
Com cada any, es va fer una detecció de necessitats formatives mitjançant un formulari adreçat a tot el personal.
A partir dels resultats recollits als formularis i atenent les necessitats sorgides durant l'any, s'ha executat el Pla de formació 2024, integrat per les accions formatives següents:
| Títol del curs | Hores lectives | Alumnes assistents |
|---|---|---|
| Gestió d'emocions, sentiments i estrès | 15 | 12 |
| Milloro la redacció dels meus textos administratius | 14 | 12 |
| Curs sobre accessibilitat | 14 | 12 |
| Sessió formativa sobre els riscos en situació d'emergència a l'edifici de Via Laietana, 58 (ed.1) | 1 | 25 |
| Sessió formativa sobre els riscos en situació d'emergència a l'edifici de Via Laietana, 58 (ed.2) | 1 | 25 |
| Sessió formativa - Equips de primera intervenció | 1 | 25 |
| EACAT. Visió global, tramesa genèrica i tràmits específics | 3 | 12 |
| CONVENIA: Gestió de convenis | 1 | 15 |
| Curs sobre Canva | 6 | 12 |
| Curs sobre Canva | 12 | 12 |
| Curs sobre Canva - Infogram | 12 | 12 |
| Anglès en l'àmbit estadístic i econòmic - Nivell Intermediate/Upper Intermediate | 18 | 10 |
| Anglès en l'àmbit estadístic i econòmic - Nivell Advanced | 18 | 10 |
| Treballar amb perspectiva de gènere | 2.5 | 12 |
| Curs d'introducció a R | 15 | 20 |
| Curs d'introducció a Python | 8 | 25 |
| Curs d'aprenentatge automàtic pel processament del llenguatge natural | 8 | 15 |
| Curs de processament del llenguatge natural amb models de llenguatge extens (MLE) | 12 | 12 |
| Total hores de formació | 161,5 |
El nombre total d'hores dels cursos de formació sumen 161,5; i hi han participat 278 persones.
Dins d'aquest pla cal destacar:
- Per primera vegada s'ha fet un curs de Canva i Infogram en diverses edicions, adreçat a les persones de la Subdirecció General d'Informació i Comunicació i de la Subdirecció General de Producció i Coordinació (36 persones en conjunt).
- S'han fet diversos cursos en l'àmbit de la prevenció de riscos i en col·laboració amb el Servei de Prevenció de Riscos del Departament d'Economia i Finances: sessió formativa sobre els riscos en situació d'emergència a l'edifici de Via Laietana, 58, que van seguir 50 persones en dues edicions, i la sessió formativa Equips de primera intervenció, que van seguir 25 persones més.
- S'han organitzat cursos relacionats amb el llenguatge i el seu ús, com ara Milloro la redacció dels meus textos administratius, que han seguit 12 persones; el curs d'aprenentatge automàtic pel processament del llenguatge natural, que han seguit 15 persones i el curs de processament del llenguatge natural amb models de llenguatge extens (MLE), que han seguit 12 persones.
- Finalment cal esmentar l'interès de l'Idescat a seguir fomentant l'ús de la llengua anglesa en l'entorn professional amb l'organització de diversos cursos especialitzats, que han seguit 40 persones.
Completa el conjunt de formació generalista proporcionada al personal de l'Idescat l'accés a les activitats formatives organitzades per l'Escola d'Administració Pública de Catalunya i pel Departament d'Economia i Finances, que han seguit en conjunt un total de 122 persones a partir d'una oferta de més d'una cinquantena de cursos.
S'ha participat també en les reunions del grup de treball de formació del Departament d'Economia i Finances, amb la participació de representants del Departament i dels treballadors, molt valuoses per tenir un coneixement més ampli de la formació al Departament, per debatre sobre qüestions d'interès i anticipar noves necessitats formatives.
11.7. Organigrama
| Presidenta | |
|---|---|
| Consellera d'Economia i Finances |
|
| Vocals | |
| Secretari general del Departament d'Economia i Finances |
|
| Director/a General d'Anàlisis i Prospectiva Econòmica-Secretari d'Afers Econòmics i Fons Europeus |
|
| Director de l'Institut d'Estadística de Catalunya | Xavier Cuadras Morató |
| Representants del Consell Rector del Sistema estadístic de Catalunya |
|
| Secretaria |
|
| Director | Xavier Cuadras Morató |
|---|---|
| Subdirectora general de Producció i Coordinació | Cristina Rovira Trepat |
| Àrea d'Economia i Societat | Jonathan Jorba Gimenez |
| Àrea de Població i Territori |
|
| Àrea d'Empresa i Ocupació | Carme Saborit Vidal |
| Àrea d'Estàndards i Qualitat | Josep M. Martínez López |
| Subdirector general d'Informació i Comunicació | Josep Sort Ticó |
| Àrea de Serveis i Continguts Digitals | Xavier Martin Badosa |
| Àrea de Comunicació | Eva Masana Padrós |
| Àrea de Tecnologies de la Informació | Estela Tonzán Orio |
| Subdirector general d'Administració i Serveis Generals |
|
| Servei d'Organització i Recursos Humans | Jordi Pelejero Serra (fins al 10 de novembre) |
Equip de persones que han treballat a l'Idescat durant l'any 2024
Begoña Admirable| Borja Aguilar | Rosa Almirall | Lourdes Alonso | Sergio Álvarez | Alicia Amigo | Josep Aparicio | Miriam Arnaiz | Elisabet Aznar | Carlos Baños | Núria Baluda | Susanna Ber | Núria Bové | Muntsa Busquets | Anna Constans | Elisabeth Cañellas | Yolanda Celades | Gabriel de la Coba | Roser Condal | Antoni Contel | Xavier Cuadras| Margarita Cucharrera | Miquel Delgado | María José Domènech| Maria Domenech | Aina Doménec | Nuria Donat | Victoria Dutor | Montserrat de Francisco | Mireia Farré | Àngels Ferrando | Mariona Ferret | Jordi Galter | Minerva Galvan | M. Isabel García | Rosa Maria Garcia | Mònica Gasulla | Xavier Gea | Josep Gil | Georgina Goberna | Ignacio González | César González | Marcos González | Pat Gràcia | Roser Güell | Ana Guerra | Arístides Gutiérrez | Marià Herrero | Daniel Ibáñez | Jonatan Jorba | Teresa Junqueras |Jacinto Llamas | Xiao Lin | Juan Francisco López | Raul Lopez | Carme Luna | Teresa M. Mallo | Cati Manuel |Joan Marí | Javier Mariscal | Eulàlia Márquez | Xavier Martín | Josep M. Martínez| Víctor Martínez | Eva Masana | Verònica Mata | Laura Mateo | Sara Médina | Alex Morè | Conxita Mompeó | Àngels Molas | Jordi Miró | M. Luz Muñoz | Silvia Muñiz | Jesús Muñoz | Josep Anton Mundó | Montserrat Navarro | Rubén Nieto | Javier Nieto | Maria Josep Ortega | Immaculada Paltré | Marcos Pardal | Jordi Pelejero | Ruben Perez | Antoni Pérez | Juan José Píriz | Sergi Plaza | Ignasi Rates | Mònica Reyes | Jordi Ribera | Enric Ripoll | Anna Isabel Rodríguez | M. Victòria Rovira | Teresa Roldos | Roman Roselló | Cristina Rovira | David Royo | Jaume Ruaix | Francesc Ruiz | Cecília Ruiz | Maricel Saball | Carme Saborit | Guillem Sagrista | Josep Anton Sánchez | Alejandro Sastre |Joan Serra | Abel Serrano | Xesca Serra| Elena Serrat | Cristina Serret | Olga Sevilla | Carme Solsona | Albert Soria | Josep Sort | Javier Sorribas | Angel Tendillo | Estela Tonzán | Carmen Toro | Esther Urrutia | Clara Viñas | Núria Villanueva

