Saltar al contingut principal

10. Serveis tècnics

Aquesta memòria està pendent d'aprovació per la Junta de Govern.

10.1. Sistemes d'informació estadística

Durant el segon semestre del 2024 cal destacar l'esforç per transformar la programació antiga feta en Fortran de les estadístiques del Moviment natural de la població i de l'Estadística de moviments migratoris per passar a una aplicació feta en JAVA i totalment parametritzable.

En l'àmbit dels sistemes estadístics, també cal destacar l'impuls continu al projecte de dades obertes, amb la publicació de cubs de dades multidimensionals per a operacions estadístiques definides per variables a la Base de dades multitemàtica.

Sistema de registres estadístics

Pel que fa als registres estadístics, s'han continuat millorant amb procediments iteratius de validació, correcció, fusió i imputació. A continuació es detallen les actuacions dels registres que formen part del Sistema Integrat d'Informació Estadística (SIIE):

  • Registre estadístic de població (REP)

    • S'ha fusionat amb noves fonts de dades.
    • S'ha utilitzat per fer comandes de recerca.
    • Se n'han extret mostres per fer enquestes.
    • S'ha implementat l'extracció de la població a una data determinada.
    • S'han continuat produint estadístiques a partir de la informació fusionada amb altres fonts i amb el Registre estadístic de territori.
    • S'ha avançat en la validació dels establiment col·lectius.
  • Registre estadístic de territori (RET)

    • S'ha treballat per validar-ne la qualitat contrastant-lo amb altres fonts.
    • S'han geolocalitzat les dades dels alumnes no universitaris.
    • S'ha modificat el Registre per poder utilitzar el nou servei de geolocalització de l'Institut Cartogràfic de Catalunya.
    • S'han afegit noves correspondències de vies que permeten validar millor les adreces.
  • Registre estadístic d'entitats (REE)

    • S'ha continuat amb el projecte Afiliats i afiliacions a la Seguretat Social i el projecte Centres de cotització a la Seguretat Social incorporant les noves dades de les bases de cotització.

Base de dades multitemàtica

  • S'ha continuat traspassant les taules de dades a cubs de dades amb l'assignació de variables i mètriques a la informació existent.
  • S'han reformat moltes taules per dotar-les de més metainformació i associar-les al CAVA.
  • S'ha migrat el visor de l'Estadística de l'audiovisual a la Base de dades multitemàtica.
  • S'ha migrat la base de dades monogràfica de l'EPA (Enquesta de la població activa) a la Base de dades multitemàtica.
  • S'han implementat noves funcionalitats al procediment automàtic de càrrega d'indicadors procedents de la Plataforma Cerdà.
  • S'ha continuat millorant l'aplicació de gestió de la Base de dades multitemàtica.

Dades obertes

  • S'ha continuat implementant les APIs corresponents a la Plataforma Cerdà i de la base de dades multitemàtica i s'ha continuat generant cubs de dades multidimensionals en diferents formats, com csv, json-stat i csv-stat.
  • S'ha treballat en la creació d'una aplicació de consultes dinàmiques a les bases de dades en Plataforma Cerdà.

Metadades

  • S'ha treballat amb el CAVA per millorar l'aplicació de gestió d'aquesta base de dades.
  • S'ha actualitzat la base de dades de Classificacions.
  • S'ha actualitzat la base de dades de territori, especialment pel que afecta els canvis en la comarca del Lluçanès.

Enquestes

Les enquestes fetes o actives durant el 2024 amb el Gestor d'enquestes Idescat han estat les següents:

  • Enquesta trimestral del clima empresarial (CLEM)
  • Programa anual d'actuació estadística (PAAE)
  • Acompliment del Programa anual d'actuació estadística
  • Enquesta de l'ús del temps (EUT 2023–2024)

Mostres

Mostres elaborades. 2022–2024
Any Nombre
2024 7
2023 8
2022 11

Comandes de recerca

Les comandes de recerca han implicat tasques de fusió del REP (Registre estadístic de població), el REALUC (Registre estadístic d'alumnes universitaris de Catalunya), el REALC (Registre estadístic d'alumnes de Catalunya) i el SIL (Sistema d'informació laboral).

Comandes de recerca. 2024
Any Nombre
2024 4

10.2. Serveis tecnològics

L'any 2024 el Centre de Processament de Dades de l'Idescat ha continuat la integració al model del Centre de Telecomunicacions i Tecnologies de la Generalitat de Catalunya (CTTI). Aquest any s'ha transformat l'entorn “middleware” d'Oracle i s'ha migrat al CTTI l'entorn d'Oracle Data Integrator (ODI) i Oracle Analytics Server (OAS).

També s'ha traspassat part de l'administració de les màquines que tenim al CTTI, per la qual cosa s'ha passat a un model d'administració compartida entre el CTTI i Idescat.

També cal destacar la substitució de la telefonia fixa per la aplicació Unify Phone al portàtil, cosa que ha permès retirar la major part dels terminals telefònics fixos de l'Idescat.

Actualitzacions del maquinari

  • 6 servidors Linux per al nou entorn “middleware” d'Oracle.
  • Transformació de la base de dades NDSBETA d'un servidor físic a un servidor virtual amb un cost inferior.

Actualitzacions del programari

Gestió de bases de dades. 2022–2024
2024 2023 2022
Esquemes de bases de dades gestionats. Producció 235 228 210
Esquemes de bases de dades gestionats. Desenvolupament 218 208 196
Servidors web amb gestió compartida 14 14 14
Aplicacions web gestionades 50 50 50
Taules publicades a la Base de dades multitemàtica (BDMT) 9.996 6.866 7.719
Espai ocupat segons els sistemes de gestió. 2022–2024
Bases de dades 2024 2023 2022
Unitats: GB.
Oracle (producció) 1.311 1.069 1.047
Oracle (desenvolupament) 1.713 1.597 1.512
Programari estadístic SAS 1.280 1.500 1.250
Total 4.304 4.166 3.809
Equipament informàtic i de comunicacions. 2022–2024
2024 2023 2022
Ordinadors personals 25 140 174
Portàtils 130 130 112
Servidors físics 2 9 23
Servidors virtuals 39 39 39
Impressores 12 16 16
Programari de gestió 10 10 10
Programari estadístic 6 6 6
Programari de base de dades 3 3 3
Tallafocs 2 2 2
Commutadors de xarxa 20 20 20
Línies telefòniques 152 152 152
Telèfons mòbils 30 30 30
Commutadors de xarxa telefònica 0 0 0

10.3. Serveis lingüístics

La tasca dels Serveis lingüístics és vetllar per la qualitat de la producció escrita de l'Idescat. La llengua de referència de l'Idescat és el català, però també es té en compte la resta de llengües d'ús del web (castellà, anglès i, en menor mesura, l'occità aranès). Per això, una de les feines dels Serveis lingüístics és assegurar que els textos del web de l'Idescat es publiquin amb un estil de llengua clar, concís i referencial. A més, els serveis lingüístics vetllen per la utilització d'uns criteris lingüístics coherents en les diverses llengües d'ús de l'Idescat.

D'altra banda, s'han corregit de català les notes de premsa, les metodologies i les novetats publicades diàriament al web (aquestes últimes també s'han traduït al castellà i anglès). També s'ha corregit, traduït i editat tot el material en relació amb el treball de camp de l'Enquesta de condicions de vida, l'Enquesta de l'ús del temps i l'Enquesta de consums intermedis. Finalment, s'han editat els qüestionaris relatius a les diverses estadístiques previstes en el Programa anual d'actuació estadística, en català i en castellà, en col·laboració amb l'INE.

Finalment, amb l'objectiu de tenir el web de l'Idescat en tres versions lingüístiques íntegrament (català, castellà i anglès), s'està treballant en la traducció del catàleg de variables de l'Idescat, l'eina de metadades que permet configurar les taules de l'Idescat.

10.4. Serveis gràfics

L'objectiu dels Serveis gràfics és vetllar per la qualitat en el disseny gràfic en relació amb el web, les xarxes socials i els productes impresos de l'Idescat. També vetllen per la normalització de la imatge corporativa de l'Idescat, d'acord amb el Programa d'identificació visual (PIV) de la Generalitat de Catalunya, que conté les normes gràfiques i els elements bàsics de la identitat corporativa.

Pel que fa a la publicació "Xifres de Catalunya", s'ha fet una actualització de la presentació dels continguts per oferir-los d'una manera més sintètica i comprensible. Amb tot, ha estat el disseny gràfic de la publicació, que s'ha fet tot nou. Cal tenir en compte que aquest producte comunicatiu va néixer fa 40 anys i que essencialment continuava tenint la mateixa línia gràfica; per tant, li calia un redisseny. Amb el canvi d'imatge gràfica s'ha aprofitat per fer-hi un canvi de nom (s'ha passat a dir “Catalunya en xifres”). La publicació recull les principals dades estadístiques de l'any en curs i el seu objectiu és que l'usuari copsi la realitat del país amb una lectura ràpida.

Finalment, els Serveis gràfics han desenvolupat les tasques més ordinàries, com són l'edició de les infografies i altres publicacions, el grafisme per als mitjans de comunicació i les xarxes socials, la maquetació de qüestionaris per a les enquestes, la supervisió de l'accessibilitat dels PDFs i altres tasques (disseny de bàners, imatges web, fullets, etc.).