Saltar al contingut principal

10. Serveis tècnics

10.1. Sistemes d'informació estadística

En l'àmbit dels sistemes estadístics, cal destacar que s'ha continuat amb la programació de la Plataforma Cerdà, completant el desenvolupament d'un nou component: jerarquies; i s'ha seguit millorant el desenvolupament de la base de dades multitemàtica (BDMT) afegint-hi noves funcionalitats.

S'ha impulsat el projecte de dades obertes amb la generació de cubs de dades multidimensionals de les operacions estadístiques de la BDMT definides per variables.

En l'àmbit de la seguretat de les dades s'ha aprovat el protocol per a la recepció i integració a l'Idescat de fitxers digitals externs que contenen dades personals.

Plataforma Cerdà

El 2021 s'ha continuat desenvolupant el projecte estratègic Plataforma Cerdà.

  • Noves funcionalitats del visor

    • S'han acabat dos nous components del visor jerarquies i rànquings.
  • Registres estadístics. S'han continuat millorant els registres amb procediments iteratius de validació i correcció i imputació.

    • Registre estadístic de població

      • S'ha fusionat amb noves fonts de dades.
      • S'ha utilitzat per a la realització de comandes de recerca.
      • S'ha implementat l'extracció de la població a una data determinada.
      • S'han produït les primeres estadístiques a partir de la informació fusionada amb altres fonts i amb el registre estadístic de territori, com l'Estadística dels estudis de la població (EEP) i l'Index socioeconòmic territorial (IST).
    • Registre estadístic de territori (RET)

      • S'ha treballat en la validació de la seva qualitat contrastant-lo amb altres fonts.
      • S'han implementat el procediment d'imputació i translació de punts.
      • S'han carregat noves geometries.
    • Registre estadístic d'entitats (REE)

      • S'ha refet el projecte Afiliats i afiliacions a la Seguretat Social, amb els nous formats de dades mensuals. S'ha vinculat amb el Registre estadístic de població.
      • S'ha refet el projecte Centres de cotització amb els nous formats de dades mensuals.

Base de dades multitemàtica (BDMT)

  • S'ha automatitzat la generació d'un arxiu comprimit amb la informació completa dels ODS-NU.
  • S'ha habilitat l'API de la BDMT en ús intern en la generació dels ODS-NU.
  • S'ha possibilitat la definició de múltiples mètriques a les taules.
  • S'ha habilitat un nou tipus de territori, les agrupacions censals (AC).
  • S'ha programat la generació de cubs de dades multidimensionals amb les operacions estadístiques de la BDMT definides amb variables del CAVA.
  • S'ha migrat a BDMT els següents visors: Enquesta de discapacitat, autonomia presencial i situacions de dependència (EDAD), Enquesta social: llars i medi ambient (ES), Estadística de discapacitats i deficiències (EDDES99), Comptes de la protecció social (CPS).

Dades obertes

  • S'ha continuat la implementació de les APIs corresponents a la Plataforma Cerdà i la de la base de dades multitemàtica (BDMT) i la generació de cubs de dades multidimensionals en diferents formats com, csv, json-stat i csv-stat.

Metadades

  • S'ha treballat amb el catàleg de variables (CAVA) redefinint l'apartat de mètriques i la seva vinculació amb la resta de repositoris de dades.

Enquestes

Enquestes fetes durant el 2021 amb el Gestor d'enquestes Idescat:

  • Enquesta trimestral del clima empresarial.
  • Programa anual d'actuació estadística.
  • Acompliment del Programa anual d'actuació estadística.
  • Enquesta de finançament i despeses de l'ensenyament privat CURS 20/21 (universitari i no universitari).
  • Consulta estructurada del setè Pla estadístic de Catalunya

Comandes a mida

Comandes a mida elaborades. 2019–2021
Any Nombre
2021 50
2020 60
2019 41

Comandes de recerca

Les comandes de recerca han implicat tasques de fusió del REP (Registre estadístic de població), el REALUC (Registre estadístic d'alumnes universitaris), el REALC (Registre estadístic d'alumnes) i el SIL (Sistema d'informació laboral).

Comandes de recerca. 2021
Any Nombre
2021 4

10.2. Serveis tecnològics

Cal destacar la posada en marxa d'un nou sistema de còpia de seguretat "COMMVAULT", que ha reemplaçat l'antic Dataprotector, i el nombre molt elevat d'incidències resoltes pels Serveis tecnològics derivades de la duplicitat dels dispositius, ordinador personal i portàtil.

Actualitzacions del maquinari

  • Tres commutadors de xarxa amb distribuïdors centrals de la xarxa
  • Un servidor per fer el control de domini
  • Un servidor per a la gestió del COMMVAULT

Actualitzacions del programari

Gestió de bases de dades. 2019–2021
2021 2020 2019
Esquemes de bases de dades gestionats. Producció 187 179 137
Esquemes de bases de dades gestionats. Desenvolupament 189 160 128
Servidors web amb gestió compartida 14 14 14
Aplicacions web gestionades 48 43 42
Taules publicades a la Base de dades multitemàtica (BDMT) 7.807 9.036 5.109
Espai ocupat segons els sistemes de gestió. 2019–2021
Bases de dades 2021 2020 2019
Oracle (producció) 865 599 855,61
Oracle (desenvolupament) 1.352 1.075 1.407,00
Programari estadístic SAS 1.003 736 309,00
Total 3.220 2.410,00 2.571,61
Unitats: GB.
Equipament informàtic i de comunicacions. 2019–2021
2021 2020 2019
Ordinadors personals 181 176 168
Portàtils 111 105 15
Servidors físics 23 28 27
Servidors virtuals 39 39 38
Impressores 25 35 40
Programari de gestió 10 10 10
Programari estadístic 6 6 6
Programari de base de dades 3 3 3
Tallafocs 2 2 2
Commutadors de xarxa 20 20 20
Línies telefòniques 152 152 152
Telèfons mòbils 30 24 12
Commutadors de xarxa telefònica 0 1 15

10.3. Serveis lingüístics

La tasca dels Serveis lingüístics és vetllar per la qualitat de la producció escrita de l'Idescat. La llengua de referència de l'Idescat és el català, però també es té en compte la resta de llengües d'ús del web (castellà, anglès i, en menor mesura, l'occità aranès). Per això, una de les feines dels Serveis lingüístics és assegurar que els textos del web de l'Idescat es publiquin amb un estil de llengua clar, concís i referencial. A més, els serveis lingüístics vetllen per la utilització d'uns criteris lingüístics coherents en les diverses llengües d'ús de l'Idescat.

D'altra banda, s'han corregit de català les notes de premsa, les metodologies i les novetats publicades diàriament al web (aquestes últimes també s'han traduït al castellà i anglès). Finalment, s'han editat els qüestionaris relatius a les diverses estadístiques previstes en el Programa anual d'actuació estadística, en català i en castellà.

També s'ha continuat alimentant el Vocabulari estadístic d'equivalències, amb l'objectiu d'assegurar la univocitat i coherència en la terminologia utilitzada en català, castellà i anglès.

D'altra banda, amb l'objectiu d'homogeneïtzar la citació de fonts estadístiques, s'ha avançat en la definició de criteris sobre les fonts de taules i gràfics en què es comparen les dades de Catalunya amb Espanya (i Europa, eventualment). Aquests criteris afecten principalment els indicadors de la UE i dels ODS.

Finalment, en l'àmbit de la cooperació educativa, els Serveis lingüístics han acollit l'any 2021 les pràctiques acadèmiques d'un estudiant del Postgrau de Correcció i Assessorament Lingüístic de la UAB. L'objectiu de l'estada és completar l'aprenentatge teòric i pràctic adquirit al Postgrau per proporcionar a l'estudiant una formació completa i integral.

10.4. Serveis gràfics

L'objectiu dels Serveis gràfics és vetllar per la qualitat en el disseny gràfic en relació amb el web i els productes impresos de l'Idescat. També vetllen per la normalització de la imatge corporativa de l'Idescat, d'acord amb el Programa d'identificació visual de la Generalitat de Catalunya.

Una de les tasques dels Serveis gràfics d'aquest 2021 ha estat el redisseny de la part gràfica de l'apartat d'El municipi en xifres del web. Pel que fa a l'aplicació de la normativa sobre l'accessibilitat dels PDFs al web (que obliga que els PDFs siguin accessibles a partir del 2020), els Serveis gràfics són els responsables de fer complir aquesta normativa, per tal com són els últims a intervenir abans que siguin publicats al web. També han treballat per convertir en accessibles els PDFs publicats anteriorment al 2020 que encara són vigents, d'acord amb la normativa sobre accessibilitat. Finalment, han desenvolupat les tasques ordinàries dels Serveis gràfics, com són l'edició de les publicacions, el suport als mitjans de comunicació i els serveis d'informació estadística per al grafisme, la maquetació de qüestionaris per a les enquestes i altres productes gràfics (disseny de bàners, tríptics, pòsters, etc.).